Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-08, 15:11
  #13
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det är inte enkelt och riskerar att smaka mer än det kostar i många fall pga arrangörsmissar (oerfarna promoters), säkerhetsfrågor och biljettförsäljning. Du nämner Metallica. De har åtminstone spelat i Indien, Israel, Afrika och Mellanöstern. En av konserterna i Indien fick ju ställas in på grund av alla de faktorer jag tidigare nämnde. Men visst jag förstår vad menar.
Haha! Eller kosta mer än det smakar givetvis.
Citera
2017-06-11, 14:38
  #14
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Jag gillar faktiskt Foo Fighters. Men de är inte något stort band.

Headlinar Roskilde i år. Spelade på Ullevi för två år sedan? Vilka andra band inom rocksvängen utom Maiden och Metallica lirar på Ullevi? Du har uppenbarligen noll koll på vad du slänger ur dig.
Citera
2017-06-11, 21:10
  #15
Medlem
Både Stones, U2, Iron Maiden och Metallica tex har uppträtt i både Afrika och Israel tex. Metallica, Iron Maiden och Stones i Indien. Sydafrika har många artister uppträtt i.
Citera
2017-06-11, 21:19
  #16
Medlem
ganglere2s avatar
Finns rätt många artister som har uppträtt i rika oljeländer neråt Gulfen. Privat vid t.ex. bröllop. Shejker som flyger in dem ex.vis när någon dotter ska gifta sig.
Citera
2017-06-12, 07:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns rätt många artister som har uppträtt i rika oljeländer neråt Gulfen. Privat vid t.ex. bröllop. Shejker som flyger in dem ex.vis när någon dotter ska gifta sig.

Ja tex I Förenade Arab Emiraten tex Dubai och Abu Dhabi har ju en drösvis med artister uppträtt i. Även en del har uppträtt i Libanon
Citera
2017-06-12, 09:39
  #18
Medlem
PiusXIIIs avatar
Logistiska problem. Inga arrangörer som vet hur man gör. Säkerhetsproblem.
Citera
2017-06-12, 10:34
  #19
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag tror att det främst är Paul Simons fel att band inte vill spela i Afrika.

1986 gjorde han ett album kallat Graceland och i samband med den även en konsert i Johannesburg som blev mycket kritiserad och ställde till rabalder i hela världen.
Det har gjort att musiker har fått kalla fötter och hellre spelar i Japan än i Afrika.

Här kan man läsa lite om det hela:

https://www.svd.se/graceland-satter-annu-spar


Citat:
Paul Simons skiva Graceland banade väg för afrikansk musik i Europa och USA , men kritiserades hårt när den släpptes 1986 mitt under rådande apartheid. Idag har skivan blivit en odödlig klassiker och influerat många artister, bland annat svenska Jens Lekman.

---------
–Det fanns tre skäl till att många tyckte att Graceland var så kontroversiell när den släpptes.
Dels ansåg man att Paul * Simon bröt mot den gällande bojkotten mot Sydafrika.
Dels ifrågasatte man hur han kunde göra en ”ickepolitisk” skiva under en tid som var så politiskt turbulent för sydafrikaner. Och till sist fanns det vissa som tyckte att han helt enkelt exploaterade sydafrikansk kultur för egen vinning, säger Louise Meintjes och fortsätter:
–Men i efterhand kan man se hur inflytelserik skivan är. Det har fortfarande inte släppts något västerländskt album som betytt lika mycket för afrikansk musik.
-------------


–Vi hade ingen aning om att skivan skulle bli så kontroversiell ute i världen. I Sydafrika var det ingen som protesterade, men när vi kom till London och USA möttes vi av demonstrationer där folk var arga för att Simon brutit mot bojkotten. När vi uppträdde i Philadelphia var det så stora demonstrationer att folk inte ens kunde komma in på arenan, säger Abednego Mazibuko, som sjungit med gruppen sedan 1974.


--------------------

I en intervju från 1987, citerad av Louise Meintjes, förklarar Simon själv sin inställning:
–Min utgångspunkt var inte att bygga broar mellan olika kulturer eller något sådant.
Den handlade bara om att jag älskade sydafrikansk musik och ville göra en skiva som lät så.



__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-06-12 kl. 10:39.
Citera
2017-06-12, 10:48
  #20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag köpte Graceland när den kom och minns bara att den fick fantastiska recensioner. Några kontroverser minns jag inte, och då var Sverige och svensk allmänhet bland dem som var tuffast i världen i sin syn på apartheid.
Citera
2017-06-15, 23:08
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Jag gillar faktiskt Foo Fighters. Men de är inte något stort band.

Fast du är ändå ute och cyklar. Grammys är fullständigt irrelevant dock.

Ett band som:

*Säljer ut flertalet kvällar på Wembley (90 000) samma vecka
*Hade över 50 000 på Ullevi 2015 på egen konsert
*Är huvudakt på Glastonbury i år - 200 000 festivalbesökare
*Är huvudakt på festivaler vart än i världen de spelar - USA, Europa, Asien, Australien, Sydamerika

Det blir inte mycket större än så, det är max 10 band/artister som tickar av de fyra punkterna. Att de sålt tiotals miljoner skivor är en annan femma - de drar folk.
Citera
2017-06-23, 17:21
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Varför startar du en tråd om uppenbara saker? Vem skulle vilja turnera där, vad blir inkomst kontra risk? Dumfan. Och Foo Fighters...var det inte stora band du menade?

Varför är det mörkt om natten
Vandrar månen alltid fram åt samma håll
Var ifrån får källan vatten
Kan samma ton bli både dur och moll

Kan man lära sig att känna
Orkar tiden alltid hålla samma fart
Är det farligt att bekänna
Att man inte fattar allt som verkar klart?

Utan att fråga finns ingen chans att få ett svar
Utan att fråga dröjer sej ovissheten kvar
Citera
2017-08-25, 18:52
  #23
Medlem
bootboys avatar
För att Afrikansk musikkultur skiljer sig väldigt mycket ifrån Euro Amerikansk musikkultur. I Afrika har de andra artister oftast inhemska som kan fylla en fotbollsstadium. Hade de artisterna kommit till Europa så hade de på sin höjd fyllt en normalstor svensk nattklubb typ KB i Malmö.
Jag antar att samma gäller även för Mellanöstern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback