Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-05, 19:57
  #1
Medlem
Jag är urusel på matte, men har hittat något som gjort mig intresserad och motiverat mig att studera det.

Eftersom jag inte kan någon matte så lär bli svårt för mig att förklara vad jag behöver hjälp med.

Har sedan många år tillbaka varit intresserad av fibonacci sekvensen, pi och gyllene snittet. På vilka sätt det kan appliceras och harmonin bakom. Sedan tycker jag novelty teorin är väldigt spännande. Trots detta så har jag väldigt liten förståelse för själva mattematiken bakom. Gällande novelty teorin så har jag inte kunnat studera det och allt jag vet är att det är ett fraktal som ligger i grunden till mjukvaran.

Mitt "fynd", eller min idé rättare sagt är inget annat än en sekvens. Som jag tror kan ha en eller flera användningsområden.

Jag har försökt lära mig mer om komplexa tal för att kunna göra egna visuella fraktal med ekvationer, men jag kan för lite för att förstå eller ens kunna bygga in min sekvens. (Om det går)

Vilket leder mig till topic, på vilka sätt kan man söka harmoni/mönster eller användningområden i en sekvens?

Tools låt "Lateralus" är uppbyggd med hjälp av fibonacci sekvensen, och jag tror att en tidsskala är det bästa sättet att testa min sekvens. Men jag hoppas att den går att använda i konst, och kanske programmering. Men framförallt så hoppas jag att jag hittar fler sätt att testa den, och inte bara med musik.

Nu får ni försöka att bortse från att jag dels saknar kunskap och att min sekvens så vitt jag vet inte följer någon mattematisk logik.

Siffrorna i sekvensen är från början ur en tidsskala som troligtvis är oändlig. Men eftersom jag tror att det är ett fraktal så har jag isolerad de första sju händelserna. Där den första händelsen är början i tidsskalan. Så tex:

Start!
1 timme/1 cm - händelse/punkt
3 timmar/3 cm - händelse/punkt
7 timmar/7 cm - händelse/punkt
9 timmar/9 cm - händelse/punkt
13 timmar/13 cm händelse/punkt

Andra punkten i den riktiga sekvensen är dock på nio siffror, men dessa kan ju multipliceras så att det går från timmar till dagar osv.

Jag har som sagt försökt göra en ekvation till en fraktalgenerator, men jag kan för lite matte. Och jag har tänkt prova göra en låt ikväll i FL Studio, men jag tror att avancerad kunskap inom matte och/eller fysik är vad ja behöver för att testa detta.

Det blev väldigt mycket text, hoppas någon finner det intressant och vill diskutera eller ge mig råd.

Tack!
__________________
Senast redigerad av Aragonkommer 2017-06-05 kl. 20:02.
Citera
2017-06-06, 11:18
  #2
Medlem
Japhys avatar
Hur är dina siffror en sekvens? Jag ser inget sammanhang, annat än att du valt udda tal. Finns någon logik bakom hur du valt dina nummer? Hur är dina nummer en skala?
Citera
2017-06-07, 17:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Hur är dina siffror en sekvens? Jag ser inget sammanhang, annat än att du valt udda tal. Finns någon logik bakom hur du valt dina nummer? Hur är dina nummer en skala?

Jag tror att det är en sekvens, men jag vet inte vilken logik den följer.

De jag skrev ut är bara random tal som exempel, mina är typ 7364826257 8373527388 osv.

Men det jag egentligen behöver hjälp med är att plugga in sju olika tal i en ekvation som jag kan klistra in i en fraktal generator. Kan inget om komplexa tal, ekvationer osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback