Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 18:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Men det är ju det jag menar är konstigt. Att jag fått två större insättningar från det egna kontot, när jag (1) inte själv satt in dem och (2) inte haft de summorna på mitt konto innan de sattes in.... från mitt eget konto!
Vad får dig att tro att pengarna kommer från ditt eget konto? Avsändarkonto brukar aldrig stå på en överföring. Det som står är ett meddelande. Vill du slänga upp en skärmdump?
Citera
2017-06-11, 21:26
  #14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Vad får dig att tro att pengarna kommer från ditt eget konto? Avsändarkonto brukar aldrig stå på en överföring. Det som står är ett meddelande. Vill du slänga upp en skärmdump?

Ja, jag håller med dig. Avsändarkontot brukar inte stå på en insättning.

TS, kontakta banken (funkar med telefonbanken) så hjälper de till att reda ut det hela.
Citera
2017-06-12, 02:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Något hos banken har väl klickat. Någon knappade in fel kontonummer.

För ett antal år sedan hade jag enligt mitt bankutdrag ett uttag på 0.01 kr med kommentaren "test" som jag inte kunde kännas vid. Eftersom jag blev nyfiken så drog jag en fråga till internetbanken, och fick till svar att jag kunde besöka mitt kontor för utredning. Eftersom jag har ett vanligt jobb så var jag inte intresserad av att besöka ett bankknotor för ett öres skull så jag fick aldrig veta vad som hänt.

Hur som helst. Om du inte tror att pengarna är dina och/eller något misstag kan ha begåtts, så använd inte pengarna. Du lär bli skyldig att återbetala dem förr eller senare när det uppdagas. När du öppnade ditt konto gick du med på en massa saker som rör sådant här. Vill du veta vem som satt in pengarna så kan banken utreda sådant åt dig.

Det där kan vara farligt. En bekant råkade ut för en liknande grej för några år sedan, men han upptäckte det inte själv utan hans bank hade uppmärksammat det på egen hand. De misstänkte ett bedrägeri där någon planerade att stjäla pengar från honom. Först förde de över en liten testsumma, i ditt fall 1 öre, i min bekants fall 1 cent, för att att sedan göra en större överföring när de visste att det fungerade. Eller det var bankens teori iaf.
Citera
2017-07-19, 12:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, jag håller med dig. Avsändarkontot brukar inte stå på en insättning.

TS, kontakta banken (funkar med telefonbanken) så hjälper de till att reda ut det hela.

Detta! Ring banken för fan. De får lägga en transaktionsförfrågan eller annan utredning på den!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback