Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-05, 17:18
  #1
Medlem
Hej!
Jag ser nu NO2-nivåerna i Göteborg centrum är väldigt höga i olika fall vid en förstudier om älvstadens utveckling. Det står att det kan leda till surt regn osv och är väl inte särskilt nyttigtt och försöker läsa hur man behandlar det. Det verkar handla om att ha bra katalysatorer för bilar men jag tänker att om man har en förorenad stadsdel, vad gör man för att minska NO2-nivåerna? Jag sökte nu och det står här; http://www.h2o2.com/industrial/appli...s.aspx?pid=101 att "gass scrubbing är en vanlig form". Vad tusan är det?

Kan någon skena lite ljus åt det här åt mig? Vore grymt att förstå lite mer och eventuella lösningar.
Citera
2017-06-05, 19:54
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Tråden verkar handla om vetenskapen bakom tekniken. Här i Stadsplanering... handlar det mer om tillämpningar.

Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Klimat, miljö och geovetenskap
/Moderator
Citera
2017-06-05, 20:31
  #3
Medlem
NO2 regnar ut ganska snabbt så det man får göra är att minska utsläppen så löser sig problemet. Att försöka tvätta bort redan utsläppt NO2 är orimligt dyrt.
Citera
2017-06-05, 21:56
  #4
Medlem
admin, jag tycker du har helt fel att flytta området. Jag undrar hur man som stadsplanerare kan undvika No2-utsläpp för ett stadsbyggnadsförslag i Göteborgs stad. Dvs, på en stadsplanerar-skala, det handlar inte om hur man renar sin egna luft inomhus etc.
Citera
2017-06-07, 01:21
  #5
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
admin, jag tycker du har helt fel att flytta området. Jag undrar hur man som stadsplanerare kan undvika No2-utsläpp för ett stadsbyggnadsförslag i Göteborgs stad. Dvs, på en stadsplanerar-skala, det handlar inte om hur man renar sin egna luft inomhus etc.

Man kan minska utsläppen genom miljözoner och andra restriktioner. Dvs man ställer högre lokala krav på fordonen eller försöker minska antalet fordon så att man får ner de skadliga nivåerna. Kalla motorer släpper ut mer. Typ av motor har också betydelse.

När det gäller kväveoxider i större städer är det oftast förbränningsmotorer i bilar och lastbilar som är de största utsläppskällorna. Största hälsoeffekten av höga nivåer av kväveoxider i tätorter är troligen för lungorna.
__________________
Senast redigerad av pudellus 2017-06-07 kl. 01:31.
Citera
2017-06-07, 10:21
  #6
Medlem
tOpOffs avatar
Främst så uppstår NOx antingen genom att kvävemolekylerna i luften splittras på grund av för höga temperaturer som sedan reagerar med syre och bildar NOx, eller genom att det finns "löst" kväve i bränslet som under förbränning reagerar med syre.

NOx utsläpp är ju lite av en hel vetenskap, men om du pratar om städer så står fordon för den största delen. Katalysatorer tar hand om det mesta i en Ottomotor men för Dieselmotorer så är det mer problematiskt, då reducering av NOx leder till ökade partikelutsläpp och tvärtom. Det man kan säga är att i en Dieselmotor vill man undvika lokala höga temperaturer som exempelvis i den förblandade flamman som är den som antänds.

Sen har du även industrin och kraftverk. Det som man generellt försöker göra i ett kraftverk för att minska NOx är att använda sig av något som kallas "air-staging", vilket handlar om att injicera luft i flera nivåer över bränslebädden. Går även att rena gasen i efterhand genom Selektiv Katalytisk Reduktion, SCR, som innebär att man sprutar in ammoniak och reagerar med NOx och bildar rent kväve.

Att behandla redan utsläppta kväveoxider är inget man gör.
Citera
2017-06-07, 11:14
  #7
Moderator
pudelluss avatar
Varifrån kommer kvävet?

Citat:
Coal and oil, two major fossil fuels, contain nitrogen. When these fuels are burnt to generate electricity, the produce a type of NOx known specifically as fuel NOx. As well, there is another type of NOx known as thermal NOx which is produced when atmospheric nitrogen and oxygen recombine under high temperatures (such as in the flame of fossil fuel combustion) to create NO. The combustion of coal and oil produces both thermal and fuel nitrogen oxides, while natural gas combustion produces only thermal NOx. As well, uncontrolled oil or coal combustion produces more nitrogen oxides than the combustion of natural gas.
Citat:
After combustion, either selective catalytic reduction or selective non-catalytic reduction processes can be used to reduce nitrogen oxide emissions.
http://energyeducation.ca/encyclopedia/Nitrogen_oxide

Naturgas?

Citat:
Burning natural gas does produce nitrogen oxides (NOx), which are precursors to smog, but at lower levels than gasoline and diesel used for motor vehicles. DOE analyses indicate that every 10,000 U.S. homes powered with natural gas instead of coal avoids the annual emissions of 1,900 tons of NOx, 3,900 tons of SO2, and 5,200 tons of particulates.
http://www.ucsusa.org/clean-energy/c...of-natural-gas

Det finns "scrubber systems" för att rena industriutsläpp från olika typer av föroreningar (innan utsläppen sker i skorstenar):
Citat:
Scrubber systems (aka Chemical Scrubbers, Gas Scrubbers) are a diverse group of air pollution control devices that can be used to remove some particulates and/or gases from industrial exhaust streams.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scrubber
Citera
2017-06-14, 23:18
  #8
Moderator
pudelluss avatar
Trådstartaren har för förresten möjligheter att diskutera miljöutmaningar i städer i den här tråden, även om den flyttats från Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur. Det finns troligtvis fler vetenskapliga tankegångar här än där.

Tyvärr är trådstarten inte särskilt konkret. Frågan "Jag undrar hur man som stadsplanerare kan undvika No2-utsläpp för ett stadsbyggnadsförslag i Göteborgs stad" är jättesvår. TS har inte heller bemödat sig att återkomma i tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback