• 41 271 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 538 306 inlägg
  • 1
  • 2
2017-06-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Detta hade passat bättre i datordelen.

Hursomhelst, svaret beror helt på vad du själv tycker är viktigt med datorn.
En speldator har alltid ett dedikerat grafikkort vars primära uppgift är att se till att allt lullull på skärmen är så fint som möjligt och flyter på med hög bilduppdatering. Macbooks saknar helt dessa, och inte ens en stationär Mac för över 80.000 uppfyller kraven som ställs på att använda virtual reality-headset (vilket är extremt grafiskt krävande).
Det gör däremot många PC-laptops för 10.000 med dedikerat grafikkort, så länge rätt anslutningar finns.

Såvida du inte hade tänkt sitta och spela på universitetet eller studerar något som involverar tung bildredigering så är ett grafikkort dock helt onödigt om du har en okej processor. Enda skillnaden blir annars att den väger mer, är dyrare och har sämre batteritid.

Fördelen med Mac är att de alltid är fläktfria (och därmed dammfria) och är allmänt lätta, smidiga och stilrena.
Dock fruktansvärt dyra. Den billigaste 13" Macbooken kostar drygt 8500:- i dagsläget, men du kan få en kvalitetslaptop med två generationer nyare processor och motsvarande lagring + minne för under. 6000:-. Vill du ha en Macbook med motsvarande eller bättre processor som i Lenovon du har får du betala minst 20.000.
Dessutom är de utdaterade så in i norden. Det spelar ingen roll hur mycket man betalar, det går inte att köpa en Macbook med DDR4-minne idag vilket bör vara standard i alla nytillverkade datorer. Och det är det i princip också, fast inte för Apple.

Återigen, vad tycker du själv är viktigast att din dator ska uppfylla?

Nu är du nog lite fel ute med dina påståenden....

MacBooks är inte alls helt utan dedikerade grafikkort, vissa enklare modeller har helt riktigt inte dedikerade grafikkort, med de dyrare har det även om de fortfarande inte är några egentliga speldatorer på långa vägar.

Citat:
Grafik MacBook Pro 13"
Radeon Pro 450 med 2 GB gddr5-minne och automatisk grafikväxling
Intel HD Graphics 530
Kan konfigureras med Radeon Pro 460 med 4 GB gddr5-minne och automatisk grafikväxling

MacBook Pro 15"
Radeon Pro 455 med 2 GB gddr5-minne och automatisk grafikväxling
Intel HD Graphics 530
Kan konfigureras med Radeon Pro 460 med 4 GB gddr5-minne och automatisk grafikväxling

Vanliga MacBook och Air har helt riktigt inte dedikerad grafik, men det
är ju inte alla MacBook som du skrev

Det är heller inte korrekt att Mac är fläktfria, både Air och Pro har fläktar, och vad jag vet så är det väl bara den ultralätta MacBook som är fläktlös.
Citera
2017-06-05, 13:08
Medlem
Citat:
Isåfall är datorn du redan har bra för ändamålet, för det är skapligt mycket dator för pengarna. Jag hittar iallafall ingen dator som är mindre/lättare utan att tumma väldigt mycket på prestandan, och jag är lite osäker på hur bra TF2 går på integrerad grafik. LoL går däremot att köra på i princip vilken halvny dator som helst med 2+ kärnor.
Batteritiden bör inte vara några problem om du kör i balanserat eller strömsparläge, men det är nog bättre om du själv testar dig fram på den punkten.

Dock är den kanske lite stor för att kånka runt på hela dagarna enligt vissa.
Tycker du själv att den är otymplig?
Jag har tänkt att antingen behålla denna speldator eller köpa macbook air 13.3. Speldatorn är passande och mycket dator för sitt pris. Och macbooken är smidig med mycket batteritid. Om denna dator är otymplig tänker jag däremot testa. Jag har cirka 10 dagar kvar (öppet köp) att lämna tillbaka speldatorn och ska då se med batteritiden om det är passande för mig.

Citat:
Jag har den nya versionen av MacBook Pro för civilingenjörsstudier på KTH. Hittills har det fungerat felfritt första året på teknisk fysik - kan däremot inte svara för andra ingenjörsinriktningar.

Värt att tilläga är att jag använder en ritplatta som jag lägger på tangentbordet för att anteckna digitalt på föreläsningar, vilka jag sedan lagrar online så att jag kan se dem på min stationära Mac när jag tenta-pluggar vid skrivbordet hemma.

Om du inte väljer Mac, skulle jag rekommendera den nya Surface Pro. Man ser många som använder den på teknis och jag måste säga att det verkar smidigt att ha en intuitivt inbyggd touchscreen faktiskt - du slipper ha en ritplatta om du vill anteckna digitalt iallafall!
Surface pro 4, som rekommenderat, är väldigt dyr och att bara kunna få den med sina viktiga tillbehör (tangentbordet) kan bli väldigt dyrt och jag kommer definitivt att anteckna med tangentbord. Det verkar fiffigt med touch-skärmen, men jag kommer inte att använda pennan för att designa eller liknande saker.
Men civilingenjör teknisk fysik är ett liknande program jag lär börja på, så rekommenderar du det och kan det vara ett bra köp?

Jag kommer mer att använda mig, gällande studiedelen, av labbrapportsskrivande och kanske matematik och skrivning av långa texter.

Mitt slutval blir nog att jag fortsätter med min speldator testar på smidighet,batteritid osv och om det blir otympligt eller bara opassande kör jag med macbook air 13.3
Tack för era råd!
Senast redigerad av Probroize 2017-06-05 kl. 13:44.
Citera
2017-06-05, 13:50
Medlem
Tänk på att du har 10% i studentrabatt hos Microsoft och att du inte behöver köpa den brutalaste modellen med maxspecifikationer för att klara studierna. Det finns faktiskt ett par i min klass som inte har laptop och som faktiskt tillhör de med bäst betyg i min årskull.

Du borde få en bra modell för ca. 9000 inkl. rabatt.

Tillbehör som tangentbord eller dylikt kan du vänta med att köpa om det är pengar som ställer till med problem - du kommer antagligen inte skriva särskilt mycket i upptakten av dina studier (tänker första studieperioden/månaden) + om du skriver på skolans datorer kan du räkna med mycket bättre produktivitet.

EDIT: Alltså, vad du har för typ av dator är långt ifrån avgörande för dina studier.
Senast redigerad av Morrisgents 2017-06-05 kl. 14:17.
Citera
2017-08-13, 12:45
Medlem
En sak att tänka på när du ska köpa en dator "för studier"...

Det jag sett ang. användning av datorer på föreläsningar har indikerat ett negativt resultat för inlärning. Dels tycks de som använder datorer distraheras och lockas att sitta och kolla fb istället för att koncentrera sig på föreläsningen, och dels så tycks de som använder datorer till att ta anteckningar snarare agera stenografer och bara skriva av det som föreläsaren säger utan att själva processa informationen. De som antecknar med papper och penna tvingas ofta sålla och omformulera det som lärarna säger, dvs bearbeta informationen och på så vis har dessa studenter gjort kunskapen till sin egen, dvs lärt sig.

Här är en länk: https://www.scientificamerican.com/a...with-a-laptop/
Citera
  • 1
  • 2