Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-05, 02:36
  #1
Medlem
Hej,

Tänkte höra med er hur dessa tjänster ser ut på CVet. Vill tillägga att jag är 23 år gammal och har en högskoleingenjörsexamen i maskinteknik. Sedan min examen har jag jobbat på samma företag där jag haft följande tjänster:

Processoperatör i ca 9 månader

Processingenjör ca 12 månader på en annan avdelning på ett vik.

Min nuvarande tjänst är en Processteknikertjänst, dvs "under" Processingenjören. Denna tjänst är på avdelningen jag i början var operatör på.

Med tanke på min unga ålder vill jag testa på olika tjänster medan jag kan och skapa nätverk i så stor utsträckning som möjligt. Men min fundering är hur en annan arbetsgivare ser på detta? Om jag skulle hamna på ett annat företag, Hur skulle de se på denna erfarenhet? Är jag "attraktiv"? Min utbildning har kommit till nytta på företaget vill jag tillägga. Men vad tror ni? När jag läser om processingenjörstjänster på andra företag ex. ser de ofta att man har en högskoleutbildning, eller mångårig erfarenhet i branschen. På något sätt har jag både och, eller?

Nyfiken på era åsikter!
Citera
2017-06-05, 07:09
  #2
Medlem
OldFashioneds avatar
Det lär du väl märka när du söker jobb, eller hur? Positionerna har du redan haft, så vad skulle alternativet vara? Blanka rader i CVt?

Som att köpa något och sedan fråga om det är ett bra köp.
Citera
2017-06-05, 09:08
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Hej,

Tänkte höra med er hur dessa tjänster ser ut på CVet. Vill tillägga att jag är 23 år gammal och har en högskoleingenjörsexamen i maskinteknik. Sedan min examen har jag jobbat på samma företag där jag haft följande tjänster:

Processoperatör i ca 9 månader

Processingenjör ca 12 månader på en annan avdelning på ett vik.

Min nuvarande tjänst är en Processteknikertjänst, dvs "under" Processingenjören. Denna tjänst är på avdelningen jag i början var operatör på.

Med tanke på min unga ålder vill jag testa på olika tjänster medan jag kan och skapa nätverk i så stor utsträckning som möjligt. Men min fundering är hur en annan arbetsgivare ser på detta? Om jag skulle hamna på ett annat företag, Hur skulle de se på denna erfarenhet? Är jag "attraktiv"? Min utbildning har kommit till nytta på företaget vill jag tillägga. Men vad tror ni? När jag läser om processingenjörstjänster på andra företag ex. ser de ofta att man har en högskoleutbildning, eller mångårig erfarenhet i branschen. På något sätt har jag både och, eller?

Nyfiken på era åsikter!

Jag hävdar att detta enbart är av godo för dig. Du är ung, gränsande till snorvalp. Att du trots din ringa ålder, hunnit skaffa dig såväl relevant examen, som några års erfarenhet tyder på driv och att du har lite omlopp i huvudet.

Att du börjat med mindre kvalificerade uppgifter, arbetat dig uppåt och t o m. vikarierat på liknande befattning tyder på att du kan din sak inte bara teoretiskt, utan även praktiskt.
Citera
2017-06-05, 23:02
  #4
Medlem
I see. Tack för era svar! Uppskattar att ni tagit tiden att svara. Fått för mig att arbetsgivare ser negativt på vissa saker. Som att man "bara" varit på en viss tjänst i ett år och inte mer, att man "hoppar runt" osv. Själv tycker jag detta bara är bra för att man lär sig så fruktansvärt mycket. Men men, åsikterna verkar vara olika.
Citera
2017-06-06, 12:29
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
I see. Tack för era svar! Uppskattar att ni tagit tiden att svara. Fått för mig att arbetsgivare ser negativt på vissa saker. Som att man "bara" varit på en viss tjänst i ett år och inte mer, att man "hoppar runt" osv. Själv tycker jag detta bara är bra för att man lär sig så fruktansvärt mycket. Men men, åsikterna verkar vara olika.

Du har ju jobbat på samma företag och med liknande verksamhet om än på lite olika befattningar. Det anses helt normalt i din ålder att ha ingått i det s k. prekariatet..
Citera
2017-06-06, 12:52
  #6
Medlem
Katzyns avatar
Du menar om arbetsgivare kommer att uppfatta det som att du sög på den högre tjänsten och därför blev degraderad till den lägre? Tror som ekerilar att det inte kommer att vara ngt problem eftersom du är så pass ung och oerfaren. Du kan ju också med fördel framhäva att den högre befattningen var ett vikariat, och att det inte fanns några sådana platser på företaget när X kom tillbaka, men att de gillade dig så mycket att de erbjöd dig den andra tjänsten för att ha dig kvar. Så länge du framställer det hela i positiva ordalag och som nått som utvecklat dig och gett dig nya kunskaper borde det se ljust ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback