Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 16:27
  #13
Medlem
MeanMEs avatar
Käkade grillad guldmakrill.
Det är så gott så det är nästan så man inte vill äta något annat än det efter man ätit en...
Får ni möjlighet att pröva på så gör det.

Annars är det många matupplevelser som varit stora.
Finns så mycket god mat och så mycket folk som är så duktiga på att laga mat idag att jag tycker allt som oftast när man blivit bjuden på middag eller gått på en bättre restaurang/mathak så går man därifrån och tycker det var det godaste man ätit...


Annars så finns det ju tillfällen när maten som annars är ordinär men omständigheterna gör att det blir ett kulinariskt äventyr. Som när man var ute på en helkväll i ungdomen, missade stängningsdags för snabbmatshaket och kommer hem sur, hungrig och onykter och man kommer ihåg att man har en form lasagne i kylen...

Där och då blir den lasagnen det absolut godaste man någonsin ätit.
För att inte tala om dagen efter när man vaknar upp "lätt" bakis och upptäcker en halv form lasagne i kylen och iskall mjölk i mängder...
Citera
2017-06-11, 01:18
  #14
Medlem
mjukmjukares avatar
Oj vad svårt.... eller omöjligt....

Men ok.
Tre toppgrejer bland tusen andra:

- En Kobebiff i Rom med italienska tillbehör, såsom parmaggio, hemlagad tunn ravioli m.m. som jag aldrig sett eller smakat förr. Gott om hyvlad tryffel över allt. Himmelen.

-En ripa med sås på skrovet och pommes Anna m tillbehör i fantastisk vintermiljö.

-Ångad piggvarsfilé med skummad havskräftssås, havskräfta, kalvbräss, färsk vitlök, bondbönor
i en underbar miljö vid vredgat hav.


(ibland är fiskbullar med hummersås bara så bäst.... )
Citera
2017-06-12, 02:11
  #15
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Det handlar väl snarare om helheten? Jag har svårt att inte få in en topp-3 måltid som bestått av grillad b-korv vid en brasa, gärna bränd, efter tio timmars fiske i blåst och regn.
Citera
2017-06-12, 02:44
  #16
Medlem
HasseBanans avatar
Min f.d. brukade göra potatisgratäng och steka fläskkotletter till med en god sås (minns inte vad den hette nu igen). Men det var himmelskt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback