Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-04, 20:21
  #1
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tjenare!
Det här kan väl vara en bra topic?

Min är superenkel:
Chuleton de ternera i Baskien under en surfresa.
Ett kilo kalvkött, 3cm hög som grillas ca 20(?) sekunder på varje sida. Delades på två personer. I princip rått och var skeptisk till en början.
Det visade sig vara det godaste jag nånsin ätit! Som bomull i munnen!
Ett glas rött till det - ingenting mer!
Vad har ni för bagage?
Citera
2017-06-04, 21:11
  #2
Medlem
-Zex-s avatar
Har 10.000 olika underbara matupplevelser att dela med mig av.. Men kan dela med av en mycket speciell när jag var hemma i Norge och åkte till Trondheim och fiskade lax med 2 goda vänner, direkt upp från skön fileade vi en fin firre och åt helt rå, det var helt sjukt. Den bara smälte i munnen och smekte hela kroppen inifrån. Har aldrig gillat sushi men just denna var helt underbar.
Citera
2017-06-04, 21:28
  #3
Medlem
Jag har två...
Papas arrugadas med mojo rojo och aioli, detta åt jag hemma hos en familj på Kanarieöarna 1993 och det var min första smakexplosion, salt krispig mjuk mjäll potatis med en fantastisk chilligucka och sen den godaste aioli jag någonsin ätit.

Min andra smakupplevelse var på Santorini 2004, då åt jag den godaste gyros någonsin.
Hemlagat pitabröd som stektes och beströddes med flingsalt, kött från en gris som nog fan blivit smekt till döds. Köttet var kryddat med timjan, vitlök, oregano, peppar och citron.Len tzatziki, rödlök och friterad klyftpotatis. En gyros rymdes i min lilla damhand, försvinnande god.

Så mina bästa matminnen är relativt enkla.
Jag har ätit fantastisk mat på guide Michelin stjärnbeströdda restauranger men inget når upp till mina två favoriter.
Citera
2017-06-04, 21:34
  #4
Medlem
StefanHeterJags avatar
En krabb-ravioli/dumpling med en underbar sås man doppade raviolin i på TAO Nightclub & Asian Bistro i Las Vegas. Helt klart out of the world.. Har inte smakat något godare någonsin.
Citera
2017-06-04, 21:41
  #5
Medlem
Det måste ha varit när jag fick äta sushi från en horas fitta. Det var najs.
Citera
2017-06-04, 21:47
  #6
Medlem
Min farmors torsk med senapssås, inget slår det.
Citera
2017-06-04, 21:56
  #7
Medlem
Käkade avsmakningsmeny på en indisk enstjärnig restaurang i London (Amaya) vilket var en helt magisk upplevelse. Currygrytorna var kryddade till perfektion och köttet var som sammet i munnen. Långt ifrån alla Michelin-restauranger som ens kan mäta sig med den upplevelsen. Näst bästa var en grillad bläckfisk som jag åt i San Sebastián förra sommaren. Trots att den endast var kryddad med salt, peppar, rökt paprika och citronsaft, ligger den i absoluta toppen.
Citera
2017-06-05, 13:27
  #8
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Käkade avsmakningsmeny på en indisk enstjärnig restaurang i London (Amaya) vilket var en helt magisk upplevelse. Currygrytorna var kryddade till perfektion och köttet var som sammet i munnen. Långt ifrån alla Michelin-restauranger som ens kan mäta sig med den upplevelsen. Näst bästa var en grillad bläckfisk som jag åt i San Sebastián förra sommaren. Trots att den endast var kryddad med salt, peppar, rökt paprika och citronsaft, ligger den i absoluta toppen.

Hah! Jag säger ju det. Baskien är grymt!
Du råkar inte ha besökt en restaurang i närområdet, en bit upp på kullen med namnet Canon? Ruskigt bra kött där med från lokala djur som betar på gräskullarna.
Samma där - ett glas rött och en REJÄL bit nöt. Inget annat till
Citera
2017-06-05, 19:41
  #9
Medlem
Åt på Esperanto i Stockholm. Det mesta var bra men egentligen överdrivet dyrt. Men en av desserterna var en glass gjord på karamiliserad potatis , jag minns att det fanns bovete på tallriken också...
Servisen förberedde ett sött te vid bordet och hälde runt på tallriken. Till rätten serverades en saké som var lagrad på något fat .. sakén var ganska mörk.

Väldigt svårt att beskriva men jag får tårar i ögonen just nu när jag tänker på smakerna.... jag har aldrig varit med om en rätt där dryck och mat går så bra ihop som den rätten.
Citera
2017-06-05, 19:54
  #10
Medlem
Internpostkuverts avatar
Svårt att välja bland alla matupplevelser. Frozen margaritas, öl och burgare på Hopdoddy i Austin, Texas var den ultimata burgarupplevelsen ever för min del. Annars måste jag nog säga att nordnorsk griljerad kamchatkakrabba med ett svalt sancerrevin fortfarande får min tunga att bli rörd till tårar.
Citera
2017-06-06, 15:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Hah! Jag säger ju det. Baskien är grymt!
Du råkar inte ha besökt en restaurang i närområdet, en bit upp på kullen med namnet Canon? Ruskigt bra kött där med från lokala djur som betar på gräskullarna.
Samma där - ett glas rött och en REJÄL bit nöt. Inget annat till

Nej, det där känner jag inte igen. Tackar Dock för tipset eftersom jag planerar att återkomma inom en snar framtid. Minns hur jag tänkte att jag minsann ska spendera mina sista dagar på ålderns höst i San Sebastián. Ett helt underbart resmål som jag varmt kan rekommendera!
Citera
2017-06-09, 15:19
  #12
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Nej, det där känner jag inte igen. Tackar Dock för tipset eftersom jag planerar att återkomma inom en snar framtid. Minns hur jag tänkte att jag minsann ska spendera mina sista dagar på ålderns höst i San Sebastián. Ett helt underbart resmål som jag varmt kan rekommendera!

Ja jag har varit där fyra gånger och kommer alltid tillbaka för mer.
Rekommenderar även Getaria som har en fantastisk vedeldad fiskrestaurang uppe på kullen, samt en sunkig tältrestaurang på havssidan om huvudgatan som är brutalt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback