Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 18:45
  #1
Medlem
https://www.svd.se/kodare-behovs-om-...kunskapsnation

Enligt vad jag hörde i Dagens Eko igår menar Martin Lorentzon (Spotify) att ca 250 000 behövs i Sverige de närmaste åren. Låter något överdrivet eller?
Citera
2017-06-04, 19:06
  #2
Medlem
supremanics avatar
Ja den uträkningen skulle ju vara intressant att granska.
Kanske:

Av 10 utbildade programmerare så kläcker 1 en sedan en så smart idé att den kan bilda ett företag som behöver 9 till programmerare anställda.
Då är det alltså bara utbilda ett par miljarder programmerare så kommer de sysselsätta sig själva...
Citera
2017-06-04, 19:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
https://www.svd.se/kodare-behovs-om-...kunskapsnation

Enligt vad jag hörde i Dagens Eko igår menar Martin Lorentzon (Spotify) att ca 250 000 behövs i Sverige de närmaste åren. Låter något överdrivet eller?

Med tanke på hur illa det står till med den svenska skolan så får vi nog vara glada om barnen är läs- och skrivkunniga efter grundskolan. Hur många av dessa har sedan förutsättningar/IQ eller ens intresse för att bli kodare?

https://www.svd.se/rekordmanga-eleve...te-grundskolan

ca 100 000 går väl ut grundskolan varje år gissar jag om jag inte är helt ute och cyklar.

För övrigt så kanske man kan tycka det är orimligt att alla sitter och kodar appar i Sverige, när vi har massor av människor/gamla/barn som inte får tillräcklig vård och omsorg.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-06-04 kl. 19:23.
Citera
2017-06-04, 20:19
  #4
Medlem
Arbetsgivarna överdriver behovet av arbetskraft för att få regering/riksdag att lätta på reglerna för arbetskraftsinvandring så att man kan pressa lönerna neråt.
Eventuellt också för att få skattelättnader.
Citera
2017-06-04, 20:37
  #5
Medlem
Brunbeverns avatar
För oss som karriärvägen inte gått allt för rak väg (som det kanske gjort för många som hoppat på en utbildning och fått ett jobb efteråt och inte behövt bekymra sig om hur saker fungerar eftersom det löst sig ändå), för oss är det rätt provocerande när de säger såhär eftersom vi vet hur mycket BS som ligger bakom dessa påståenden. Dessutom, istället för att säga "Vi behöver fem kvantiljoner kodare!" så kan de säga varför de behöver det.

Det är inte lätt att få jobb även om man är duktig och även om man gått en utbildning. Jag tycker det är bra att de satsar och vill få barn intresserade, men ser inte hur kodstugor för barn ska täppa igen ett behov de har på arbetsmarknaden. De måste ju för tusan anställa de som har en universitetsexamen först, om de inte anställer dem, vad är meningen med att satsa på annat?

Samma sak när man ser de där intensivkurserna som bemanningsföretagen brukar ha. Där man läser i några veckor intensivt ett särskilt programmeringsspråk för att sedan bli anställd. Är det inte bättre att de anställer någon som har en 3-årig utbildning istället inom ämnet. För även om det är vanligt att exade får jobb efteråt, så är det samtidigt inte ovanligt med motsatsen.
Citera
2017-06-04, 20:39
  #6
Medlem
Martin Lorentzon är pinsam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback