Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-12, 12:06
  #25
Medlem
Jag brukar lägga smält smör längst ned i en skål, hälla på popcornen och lägga ett lock på skålen och sen skaka alltihopa.
Citera
2017-06-12, 16:47
  #26
Medlem
CtrlAltCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Hur ska man göra då? Ta dem direkt från kylskåpet?
Nej, alltså, låta de värmas upp med poppfettet så de poppar jämnare eller något. Som sagt, aldrig experimenterat med utan bara hört.
Citera
2017-06-12, 17:12
  #27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Var hittar man en sån där skål för popcorn-poppande i micron?

Clas Ohlson säljer den bland annat. Det finns lite olika märken, men det är den från Classe som jag har:
http://www.clasohlson.com/se/Popcorn...mikro-/44-1623
Citera
2017-06-12, 18:54
  #28
Medlem
Asklords avatar
Blir inte popcornen blöta och geggiga när ni häller på smält smör?
Citera
2017-06-14, 17:45
  #29
Medlem
CtrlAltCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Blir inte popcornen blöta och geggiga när ni häller på smält smör?

Man dränker inte dem ju. Visst suger de åt sig lite utav smöret, men när man gör det rätt är 75% av popcornet fortfarande krispigt, och ett hörn är helt dränkt i smör.
Citera
2017-06-21, 12:53
  #30
Avstängd
moluskens avatar
DIREKT NÄR DOM KOMMER UT UR MICRON!
Då är dom jätteheta och smöret smälter sådär härligt snabbt över hela skålen! Jag är en av dom som även gillar att äta heta popcorn så det ska på snabbt som fan!
Citera
2017-06-21, 16:52
  #31
Medlem
DeadByDawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
Nej, alltså, låta de värmas upp med poppfettet så de poppar jämnare eller något. Som sagt, aldrig experimenterat med utan bara hört.


Helt rätt!

Facit: Starta plattan. I med olja i kastrullen. Täck botten av kastrullen med popcorn. Släng i en klick smör sist. På med locket och vänta tills det blir tillräckligt varmt och börjar poppa. Man kan med fördel skaka grytan ett par gånger när det är halvklart, så det flesta kärnorna hamnar längst ner i grytan och poppar. Stäng av plattan när det börjat poppa, så blir de inte brända.

Jag smälte med smöret vid sidan innan, men tyckte det blev för kletigt när jag öste det över de färdiga popcornen.
Citera
2017-06-21, 20:04
  #32
Medlem
Själv brukar jag luftpoppa, låta pocornen torka ut 5-10 min och sen spraya med arla smör och rapsolja spray , skaka och krydda efter behag med kernel seasons eller oogies popcornkrydda.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback