Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 15:26
  #1
Medlem
Kontextuss avatar
Bakgrund
Jag köpte ett GTX 1080 TI STRIX Gaming igår (3 fläktar). Ett kort med stämpeln Toppklass som bland annat ska vara ovanligt tyst och därför förvånades jag av att det lät lite småskramligt när det satte igång för första gången och när jag senare gjorde ett stresstest så gick "fläktarna" direkt upp på maxnivå och slutade sedan inte där förrän jag startade om datorn. Sedan spelade jag även World of Tanks och det räckte med att vara inne i garaget så gick "de" återigen upp på maxnivå utan att sluta långt efter själva spelsessionen. När jag slutligen öppnade chassit så såg jag frustrerat att kablar hade gått in i två av fläktarna och att endast en av dem var i drift.

Konsekvenser?
Det som hade hänt var alltså att kablarna fick två fläktar att stanna och att den tredje fläkten därför tvingades gå upp på högvarv för att kompensera. Jag är nu självklart nojjig för att kortet inte blev tillräckligt nerkylt på de två platser där fläktarna inte var igång under flera timmar och undrar om det kan ha blivit överhettat och tagit skada? Även fläktarna kanske blev "kroniskt" obalanserade av kablarna och nu alltid kommer att vara sämre än de borde. Den opåverkade fläkten är perfekt balanserad under gång medan de två övriga ser ut att ha en lätt obalans så hur pass allvarligt tror ni att det är?

När jag hade bundit fast kablarna mot en chassivägg spelade jag sedan World of Tanks med maxinställningar på allt och fläktarna gick ändå tyst men detaljer som t ex tegelväggar ger artifakter/tearing trots V-sync och tredubbel buffring. Ska jag tolka det som att något är skadat eller är detta vanligt även för värstingkort?
Citera
2017-06-04, 19:35
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
under flera timmar och undrar om det kan ha blivit överhettat
Det är ju aldrig bra att kortet passerar 80 grader. Omkring 95-105 grader nånstans (varierar sinsemellan olika kort/tillverkare) ska kortet klocka ner sig och om tempen fortsätter öka trots det ska det stänga ner fullständigt som skyddsåtgärd. Det går inte säga helt säkert om kortet tagit nån skada eller inte, men troligast har det klarat sig om det bara hänt en enda gång. Gör bara inte om det där.

Citat:
de två övriga ser ut att ha en lätt obalans
Det är billig formpressad plast, kines-kvalitet rakt igenom, de kan wobbla och vibrera litegranna även utan att man stoppar in kablar i dem. Är det bara ett litet wobblande, bladen går nån halv millimeter olika högt, så påverkar det inte fläkten märkbart. Det som händer i längden är att motorlagren ger sig, det börjar skorra, och DÅ funkar fläkten sämre och sämre tills motorn till slut inte orkar gå igång alls. Du behöver nog inte vara orolig för detta på flera år, om inte fläkten är väldigt sned eller om fläktblad har slagits bort.

Citat:
artifakter/tearing trots V-sync och tredubbel buffring.
Händer det i ett enda spel, små skavanker, och inte är så störigt att det fördärvar spelupplevelsen så kan det kanske vara spelet som inte är helt perfekt, eller nån drivrutinsgrej som kanske blir bättre efter nästa uppdatering. Händer det i ett flertal spel eller slår ut över stora delar av skärmen så bör du kolla med andra om de har liknande problem.
Citera
2017-06-04, 22:32
  #3
Medlem
Kontextuss avatar
Tack x12 för de utförliga svaren. Jag hoppas att kortet klarade sig genom att den kvarvarande fläkten maxade så att det lät som om någon blåste tryckluft på den. Luften från den fläkten har förhoppningsvis svept längs med hela kortet i tillräcklig grad. Mer orolig är jag för att de två andra fläktarna har blivit aningen skeva och att det kan visa sig på sikt men idag har det iallafall gått att spela World of Tanks utan problem. Några artefakter såg jag inte heller vilket kanske beror på att kortet var helt nerkylt idag till skillnad från igår då det kanske blev lite överhettat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback