Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 14:58
  #1
Medlem
En trävilla, byggd 1988 i Nacka och aldrig renoverad. Inget mögel eller allvarligt fel men mycket är naturligtvis slitet och omodernt. Värt att lägga stora pengar på att renovera badrum, kök m.m? Eller är det smartare att bara tapetsera om och snygga till?

En renovering kostar säkert 500k - 750k, två badrum, ett kök och hel del småfix. Lönar det sig vid försäljning eller går det på ett ut tror ni?
Citera
2017-06-04, 15:58
  #2
Medlem
Det lönar sig att det ser fint ut när potentiella köpare besöker huset.
Nya tapeter överallt lönar sig mångfalt. Nytt badrum höjer värdet mycket mer än vad det kostar att fixa till fry.

Är allt i topptipp kan du klämma ut mycket mer.
Citera
2017-06-04, 17:05
  #3
Medlem
Ja många orkar inte renovera på en gång.

ROT avdrag + att du får dra av kostnaden på vinsten gör det också värt det.

Inget IKEA kök eller plastmattor i badrummen heller.
Citera
2017-06-04, 17:28
  #4
Medlem
Jag säger tvärt om. Det är inte värt det. Utom möjligtvis en väldigt ytlig, billig renovering, som "visar potentialen".

Varför?

Jo, för de som köper och ska flytta in vill oftast, nästan alltid, sätta en egen prägel på sin nya bostad. De vill att den ska bli som de vill ha den.

Chansen att din renovering gör bostaden sådan som köparen vill ha den, är så liten att den är helt försumbar.
Citera
2017-06-04, 17:41
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Jag säger tvärt om. Det är inte värt det. Utom möjligtvis en väldigt ytlig, billig renovering, som "visar potentialen".

Varför?

Jo, för de som köper och ska flytta in vill oftast, nästan alltid, sätta en egen prägel på sin nya bostad. De vill att den ska bli som de vill ha den.

Chansen att din renovering gör bostaden sådan som köparen vill ha den, är så liten att den är helt försumbar.

Strukna eller ostrukna kläder - vad är mest attraktivt?

Av samma anledning bör TS självklart renovera huset.
Citera
2017-06-04, 18:03
  #6
Medlem
FarangDingDongs avatar
Svaret beror på var i Nacka huset ligger. Är det på Sickla ön lönar det sig knappast då priserna är relativt nära vad många kan tänka sig betala så att skillnaden mellan risigt och bra inte är så stor procentuellt sett.

Exempel: Ett hus längre ned på gatan här, trä, orenoverat, byggt -38, 118kvm sålde snabbt och lätt för 9,4. Hade gått för 10,5 - 11 om det varit renoverat men vad hade renoveringen kostat?

Såklart säger någon nu man kan renovera ett småhus för några hundra tusen så det tjänar man ju på då. Okey sant men det är en hel del jobb. Har man inte flera boenden tillkommer kostnad för det också om man inte ska leva i byggdamm och bland hantverkare i månader.

Å andra sidan om kåken ligger i någon billig del av Nacka typ Boo eller Älta så är skillnaden större i pris mellan risigt och fint. Å andra sidan igen så är priserna där låga. Svaret beror helt enkelt av hur mycket besvär TS är beredd att gå igenom för att tjäna några hundra tusen. Och vad dessa pengar i slutändan är värda för TS relativt sett.
Citera
2017-06-04, 18:15
  #7
Medlem
de.Montforts avatar
Mina föräldrar sålde sin lägenhet i en liten stad. Renoverade i omgångar då tal om försäljning pågått i några år. Lägenheten behövde en totalrenovering då nybyggnationer pågår runt om i stan. Sålde för två miljon för rätt personer som är över pensionsåldern och inte orkar eller vill renovera själva.

Utbudet och priserna ser rätt mycket annorlunda ut där du bor Det beror helt på vilka kunder som kan tänkas komma. Min kusin fick ut rätt bra för sin sommarstuga (använt som året om) nere i Svinninge (Åkersberga). Gammal stuga. Han tapetserade och målade lade inte ner alltför mycket energi för övrigt ett renoveringsobjekt för den som köpte.
__________________
Senast redigerad av de.Montfort 2017-06-04 kl. 18:18.
Citera
2017-06-04, 22:11
  #8
Medlem
Om huset ligger på en större tomt kanske du kan riva kåken och stycka tomten.

Billigaste huset på hemnet nu i Älta 6.9 mille riktigt lågt pris
Citera
2017-06-04, 22:17
  #9
Medlem
Ta dit en seriös mäklare, få det värderat och berätta om dina tankar kring renoveringen. Mäklaren har koll på andra liknande objekt o erfarenhet av vad som lönar sig och inte. Det är alltid ett plus för köparen med nyrenoverat, det är fräscht o man har papper på vad som gjorts och när. För säljaren är det dock inte säkert att det gör att slutpriset ökar så mycket i förhållandet till arbete o pengar som lagts ner att det lönar sig. Så mitt tips är att kolla med en (eller flera) mäklare.
Citera
2017-06-04, 22:23
  #10
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Om huset ligger på en större tomt kanske du kan riva kåken och stycka tomten.

Billigaste huset på hemnet nu i Älta 6.9 mille riktigt lågt pris

Tja allting är ju relativt. Nu snackade vi alltså om billigt i Nacka. Då är Boo och Älta billigt jämfört med Sicklaön och Saltis.
Citera
2017-06-05, 17:06
  #11
Medlem
Kan jag lita på en mäklares åsikt i den här frågan? Jag tänker mig att jag kan få två svar:

1. Det lönar sig inte, sälj på en gång! (Mäklaren vill göra snabb affär och hinna med att sälja ett par hus till innan semestern).

2. Klart det lönar sig! (Mäklaren tänker på procenten och vill ha mer av kakan).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback