Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-04, 13:02
  #1
Medlem
Hej alla betongexperter,

Gjöt nyligen en bordsskiva i finbetong åt en bekant.

Byggde formen i formplyfa, hällde i den blandade finbetongen (som möjligt kan ha varit något för vattnig) och la armeringsnät när halva formen var fylld.

Bordsskivan är ca 4 cm tjock.

Resultatet av betongen blev bra och det fick en fin yta. Problemet är dock att man kan se någon typ av sträck från armeringsnätet genom skivan.

Är det någon som vet varför det blivit såhär? Skulle vi fyllt mer än halva formen innan vi la i armeringen?

Går detta att slipa bort eller kan det möjligtvis försvinna vid impregnering av bordet?

Se bild nedan:

http://forumbilder.se/G8KHS/img-1583

Väl mött,
Hobbygjutarn
Citera
2017-06-04, 13:52
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Vilken typ av armering användes? Vanlig matta 5150 eller rotnät eller vad?
Citera
2017-06-04, 14:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-kiwi
Hej alla betongexperter,

Gjöt nyligen en bordsskiva i finbetong åt en bekant.

Byggde formen i formplyfa, hällde i den blandade finbetongen (som möjligt kan ha varit något för vattnig) och la armeringsnät när halva formen var fylld.

Bordsskivan är ca 4 cm tjock.

Resultatet av betongen blev bra och det fick en fin yta. Problemet är dock att man kan se någon typ av sträck från armeringsnätet genom skivan.

Är det någon som vet varför det blivit såhär? Skulle vi fyllt mer än halva formen innan vi la i armeringen?

Går detta att slipa bort eller kan det möjligtvis försvinna vid impregnering av bordet?

Se bild nedan:

http://forumbilder.se/G8KHS/img-1583

Väl mött,
Hobbygjutarn

Varför lade du den i mitten?
Är det lika mycket belastning på skivan underifrån som
på ovansidan?
Mattan ska ligga så nära botten som möjligt.
Citera
2017-06-04, 15:06
  #4
Medlem
Varför hade du inte armeringen i från början? Vad är syftet med att stoppa i den när betongen hällts i till hälften?
Dessutom ska inte armeringen ligga i mitten Där gör den ingen nytta.
Har du vibrerat betongen något?
Citera
2017-06-04, 19:27
  #5
Medlem
Vibrerade betongen och bubblorna försvann bra.

Ska väl även säga att jag använde sidan mot plyfan som ovansida på bordet.

Använde vanligt armeringsnät i stil med det i länken nedan.

https://www.bygghemma.se/hus-och-byg...FRWUsgodB80E_A

Antar att jag kunde lagt i det efter jag hade fyllt kanske 1/4 av formen. om jag hade lagt i det I formen innan jag hällde i betongen så finns det väl risk att det står ut på undersidan?
Citera
2017-06-05, 16:39
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Hm, man ser förstås ingenting genom betong i ordets rätta bemärkelse, det räcker med någon enda mm för att effektivt hindra ljus att tränga igenom.

Ytan har väl påverkats på något sätt av att nätet är allt för nära ytan. 4 cm tjock säger du, hur fick du nätet att stanna på önskad höjd i formen och inte sjunka ända ner till botten när du vibrerade den? Man brukar ju ha distanser för detta men då är ju risken att de sticker ut och syns. Kan det vara att nätet nu ligger alldeles vid ytan och att man ser det för att betongen krympt lite annorlunda runt järnen? I så fall kan det nog inte slipas bort för då kommer väl järnen fram helt och hållet. Du kan ju peta lite på något ställe och se hur tjockt täckskiktet är. Är det tjockt nog så går det nog att slipa så inte mönstret syns om det nu inte har blivit så hela vägen igenom men det vete katten hur det skulle ha gått till.
Citera
2017-06-05, 18:31
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Vibrera på armeringen? Den verkar ligga ett par millimeter från ytan. Rekommenderar en Hilti T1000 för att ordna problemet.
Citera
2017-06-05, 19:50
  #8
Medlem
Släng den på tippen och gör en ny är mitt tips, nu med armeringen längst ner i formen!
Citera
2017-06-05, 23:21
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, man ser förstås ingenting genom betong i ordets rätta bemärkelse, det räcker med någon enda mm för att effektivt hindra ljus att tränga igenom.

Ytan har väl påverkats på något sätt av att nätet är allt för nära ytan. 4 cm tjock säger du, hur fick du nätet att stanna på önskad höjd i formen och inte sjunka ända ner till botten när du vibrerade den? Man brukar ju ha distanser för detta men då är ju risken att de sticker ut och syns. Kan det vara att nätet nu ligger alldeles vid ytan och att man ser det för att betongen krympt lite annorlunda runt järnen? I så fall kan det nog inte slipas bort för då kommer väl järnen fram helt och hållet. Du kan ju peta lite på något ställe och se hur tjockt täckskiktet är. Är det tjockt nog så går det nog att slipa så inte mönstret syns om det nu inte har blivit så hela vägen igenom men det vete katten hur det skulle ha gått till.

Distanser som syns på undersidan av en gjuten skiva är långt mer acceptabelt än att armeringsnätet ligger fel i formen.
Citera
2017-06-06, 00:21
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Distanser som syns på undersidan av en gjuten skiva är långt mer acceptabelt än att armeringsnätet ligger fel i formen.
På undersidan av en bordsskiva ja men nu tänkte ju TS ha det som var neråt mot formen som ovansida och det tycker jag låter rätt för att få en jämnare yta och då kan ju distanserna vara lite störande. Fast det går väl att fixa så de är i princip osynliga, kanske palla upp nätet med några lagom stora stenar här och där. Alternativt skulle man kunna hänga upp nätet i ståltrådar som fixeras i ribbor ovanför formen så nätet hänger på rätt höjd över botten som sedan ska bli bordets ovansida.
Citera
2017-06-06, 01:56
  #11
Avstängd
DRD4s avatar
Jag antar att botten i formen ska vara det synliga på skivan dvs ytan?

Ränderna har inte försvunnit nu när den har torkat lite till? annars så är det väl bara att gjuta en ny och nu naja så armeringen ligger högre upp från botten av formen.

Jag hade nog testat att slipa den lite eller att kört en tunn flytspackling på den, fast då måste ju betongen åldras ett tag innan helst.
Citera
2017-06-06, 08:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Varför lade du den i mitten?
Är det lika mycket belastning på skivan underifrån som
på ovansidan?
Mattan ska ligga så nära botten som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför hade du inte armeringen i från början? Vad är syftet med att stoppa i den när betongen hällts i till hälften?
Dessutom ska inte armeringen ligga i mitten Där gör den ingen nytta.
Har du vibrerat betongen något?

Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Släng den på tippen och gör en ny är mitt tips, nu med armeringen längst ner i formen!
Böjningen på en köksbänk kan komma lite hursomhelst beroende på hur den belastas termiskt eller mekaniskt, så helst skulle det vara armering både uppe och nere. (Armeringsjärnet ska ju vara där skivan utsätts för dragspänning). Om man tittar på instruktioner så rekommenderar man i mitten. Styvare betong och vibrering av betongen innan nätet eller najtrådar som skunken skriver skulle hjälpa.

Annars är armerad betong lite mindre idiotiskt än marmor eller granit om du har tänkt dig att kunna laga mat i köket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback