Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-09, 15:57
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Som jag ser på saken. En morgon. Jag stänger ytterdörren och skränet från familjens morgonbestyr dämpas. Chokar hojen, trycker på startknappen och den rister igång. Doften av bensin och konstläder i morgonsolen. Drar på hjälm och handskar, sätter mig på hojen. Drar av choke och motorn lägger sig på tomgång. Den drullar ner från centralstödet, man lägger i ettan och glider iväg. Tanken är sval mot lårens insidor.. Ljuvligt.

Sen drar man iväg. Huvudet wobblar i fartvinden och man inser att man glömt öronproppar. Framme på jobbet kommer man på att man glömt skor, så man för sossa runt i mc-stövlarna efter att ha bökat av sig stället.

Nä. Jag gillar hojen i sig mer än att köra. Totalhålihuvet är mc-semester när det finns bilar med tak, ac, flera sittplatser, hifi, bagageutrymme, värme. Som dessutom ofta drar mindre soppa än en hoj.

Känner igen mig lite :-)

Men totalhål i huvudet är väl om man åker fler än 1 motorcykel på MC-semester, bortsett körningen som kan vara trevlig. Värst är ju MC med sidovagn och släpvagn. Hört talas om cab?
Citera
2017-06-09, 18:23
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Som jag ser på saken. En morgon. Jag stänger ytterdörren och skränet från familjens morgonbestyr dämpas. Chokar hojen, trycker på startknappen och den rister igång. Doften av bensin och konstläder i morgonsolen. Drar på hjälm och handskar, sätter mig på hojen. Drar av choke och motorn lägger sig på tomgång. Den drullar ner från centralstödet, man lägger i ettan och glider iväg. Tanken är sval mot lårens insidor.. Ljuvligt.

Sen drar man iväg. Huvudet wobblar i fartvinden och man inser att man glömt öronproppar. Framme på jobbet kommer man på att man glömt skor, så man för sossa runt i mc-stövlarna efter att ha bökat av sig stället.

Nä. Jag gillar hojen i sig mer än att köra. Totalhålihuvet är mc-semester när det finns bilar med tak, ac, flera sittplatser, hifi, bagageutrymme, värme. Som dessutom ofta drar mindre soppa än en hoj.

Beror ju vart man ska, på en mc-semester är ju syftet oftast att körs just hoj, inte att transportera sig till nån badort.

Körde till Isle of Man för två år sen. Var sjukt härliga känsla att köra banan mellan tävlingarna, med bil hade det bara kännts meningslöst.
Citera
2017-06-09, 18:35
  #39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Beror ju vart man ska, på en mc-semester är ju syftet oftast att körs just hoj, inte att transportera sig till nån badort.

Körde till Isle of Man för två år sen. Var sjukt härliga känsla att köra banan mellan tävlingarna, med bil hade det bara kännts meningslöst.
Mmm.. ingen regel utan undantag. Just det skall jag också göra förr eller senare. På hoj. Verkar fabulöst trevligt.
Citera
2017-06-11, 21:21
  #40
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Mitt tips är att man alltid ska komplettera med stora packväskor som öppnas uppifrån, att kunna ta med träningsväskan, jobbväskan eller annat + att kunna stuva undan det man inte vill ska stjälas ökar tillgängligheten något enormt.

Sen ska man satsa på kläder som är lätta att ta av och på.

Att dra på ryggskydd, tajta skinnkläder, skor, handskar och en ryggsäck fylld med överdrag och ett lås som väger 3.5 kilo för att åka till jobbet är helt klart en motiveringsdödare.
Tyvärr blir det ofta så att man åker i jeans och "jympaskor", för att det är enklast så. I alla fall om man bara ska till jobbet eller nån annan kortare sträcka. Ska man handla eller det är dåligt väder, vilket är ganska ofta, så blir det bilen. Därmed stor risk att hojen blir stående. Som jag ser det är motorcykel ett rent fritidsnöje, allt praktiskt värde är lika med noll. Jag åkte hoj till jobbet ett par år, men i längden vinner bilens praktiska och bekväma fördelar.
Citera
2017-06-14, 00:03
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Det är inte det minsta viktigt att köpa en ny, eller dyr, motorcykel - speciellt inte om man är osäker på om man ens gillar att köra. Men det borde man ju ha insett under övningskörningstiden, kan jag tycka.

En bättre begagnad och lite billigare motorcykel är snarare att rekommendera till nyblivna motorcyklister, så att de lär sig hantera en motorcykel på riktigt innan de går över till de mer effektstarka. (Lägg sedan till hur träligt det är att lägga omkull en motorcykel för 150 000, jämfört med en för 20 000, och yngre förare står för en stor del av olyckorna).

Indian är, tillsammans med HD, statushojar där du köper en image tillsammans med motorcykeln. Du blir inte en motorcykelåkare - du blir en HD-åkare. (Vissa som kör HD har en tydlig tendens att tycka att det bara är just HD som är riktiga motorcyklar, inget annat märke räknas...)

Sedan är det ju upp till var och en, om de tycker att det är roligt att köra motorcykel - vissa gillar det, vissa älskar det och vissa förstår överhuvudtaget inte vad som är är roligt med det. Personligen så älskar jag det, att susa omkring på landsvägarna under varma sommardagar är ren terapi för min del
Så brukade jag göra, när solen sken tog jag en tur, men familjen tog mer tid och nu när barnen är gamla så bygger jag på mina gamla motorcyklar.
Citera
2017-06-14, 01:40
  #42
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det finns folk som köper en MC för att dom vill åka MC, dessa är oftast nöjda med en relativt billig pålitlig hoj. Sedan finns det dom som försöker köpa en statussymbol, statussymboler är av uppenbara skäl inte billiga och blir ofta inte använda särskilt mycket.
Jag tillhör definitivt den första gruppen både vad beträffar bil- och MC-köp. Lägger aldrig mer än 20K - 50K kronor på ett fordon. Oavsett om det är bil eller hoj.
Citera
2017-06-15, 19:21
  #43
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag tillhör definitivt den första gruppen både vad beträffar bil- och MC-köp. Lägger aldrig mer än 20K - 50K kronor på ett fordon. Oavsett om det är bil eller hoj.
Jag lägger definitivt mer pengar på bilköpet. Bilen är ett nyttoföremål, som tar mig till jobbet varje dag året runt, familjen på semester och resor till sommarstugan på helgerna, resor till vänner och bekanta, inköpsresor, man kan transportera stora och skrymmande saker.
Motorcykeln är kul några dagar på sommaren, inte direkt värt några stora pengar.
Citera
2019-05-13, 20:07
  #44
Avstängd
Det beror som vanligt på vad man ska ha hojen till. Ska man skrytåka på sommaren och plocka upp ryska horor? Eller ska man åka till jobbet med den för att den är mycket mindre och smidigare än en bil?

Motorcyklar kommer fram lättare i trafiken än vad bilar gör, åtminstone om man fular sig lite och inte kör enligt regelboken. Brudarna blir plaskblöta direkt när de ser dig på en stor glidare (sedan när du tar av dig hjälmen är det nog inte lika roligt längre), vet inte hur många som reagerat ungefär som killar reagerar när de får se en tjej med rund rumpa.
Citera
2019-05-14, 17:47
  #45
Medlem
statemachines avatar
När vi pratar 50-talsteknik så ska vi inte ta upp flygplansmotorer. Där snackar vi äkta 50-tal med permanentmagnettändning och ingen automatisk bränsleblandning
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback