Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-04, 09:35
  #1
Medlem
Jag var anställd till April 2016 sen startade jag eget.

Jag har gjort avdrag på skatten för tiden jag var anställd och även för tiden jag haft egen firma..

Nu till frågan..

Privatpersoner får ju sin skatteåterbäring mellan 7-9 juni, vad jag förstått det som.
Sen har jag inte riktigt fått grepp om när skatten betalas ut till enskilda företagare?
Jag deklarerade både firman och privat innan 2 Maj, jag har anmält konto och skickade in det via Skatteverkets e-tjänst.

Stämmer det jag tror att jag får tillbaka på skatten mellan den 7-9e Juni om allt gått igenom?

Tack på förhand.
Citera
2017-06-04, 10:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesnurr
Jag var anställd till April 2016 sen startade jag eget.

Jag har gjort avdrag på skatten för tiden jag var anställd och även för tiden jag haft egen firma..

Nu till frågan..

Privatpersoner får ju sin skatteåterbäring mellan 7-9 juni, vad jag förstått det som.
Sen har jag inte riktigt fått grepp om när skatten betalas ut till enskilda företagare?
Jag deklarerade både firman och privat innan 2 Maj, jag har anmält konto och skickade in det via Skatteverkets e-tjänst.

Stämmer det jag tror att jag får tillbaka på skatten mellan den 7-9e Juni om allt gått igenom?

Tack på förhand.

Det finns ingen garanti att utbetalning sker nu. Skatteverkets deadline för att fatta skattebeslut ligger först i december.
Men under dina förutsättningar är chansen stor att du får pengarna nu i juni.
Citera
2017-06-04, 11:18
  #3
Medlem
I tråden om Deklaration 2017 har en användare skrivit:
"Upptäckte idag att det fortfarande inte finns pengar på skattekontot och att det fortfarande står preliminär skatt på inkomdeklaration.

Däremot om man loggar in på Skatteverket och väljer "skatter och deklarationer" kan man sedan trycka på beslutade skatteuppgifter och välja 2016 som inkomstår och välja och ladda ner pdfen med slutgiltig skatt.

Detta fungerade inte i fredags då det stod att "årets inkomstdeklaration är inte färdig".

Om detta fungerar på er också så bör ni kunna se er slutgiltiga skatt redan idag"

Kolla gärna det.
Citera
2017-06-04, 12:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det finns ingen garanti att utbetalning sker nu. Skatteverkets deadline för att fatta skattebeslut ligger först i december.
Men under dina förutsättningar är chansen stor att du får pengarna nu i juni.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
I tråden om Deklaration 2017 har en användare skrivit:
"Upptäckte idag att det fortfarande inte finns pengar på skattekontot och att det fortfarande står preliminär skatt på inkomdeklaration.

Däremot om man loggar in på Skatteverket och väljer "skatter och deklarationer" kan man sedan trycka på beslutade skatteuppgifter och välja 2016 som inkomstår och välja och ladda ner pdfen med slutgiltig skatt.

Detta fungerade inte i fredags då det stod att "årets inkomstdeklaration är inte färdig".

Om detta fungerar på er också så bör ni kunna se er slutgiltiga skatt redan idag"

Kolla gärna det.

Jag ser ju nu vad min slutgiltiga skatt blir ca 140k..

Men vad innebär det? Att den är godkänd och att pengarna bör komma såfort skatteverket släpper på?


Alltså jag laddade ner mitt slutbesked, och där var hela uträkningen. Men på inkomstdeklarationen står det fortfarande preliminär skatteuträkning?
__________________
Senast redigerad av kallesnurr 2017-06-04 kl. 12:08.
Citera
2017-06-04, 12:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesnurr
Jag ser ju nu vad min slutgiltiga skatt blir ca 140k..

Men vad innebär det? Att den är godkänd och att pengarna bör komma såfort skatteverket släpper på?


Alltså jag laddade ner mitt slutbesked, och där var hela uträkningen. Men på inkomstdeklarationen står det fortfarande preliminär skatteuträkning?

Är den slutgiltig så bör pengarna komma. Vet inte varför det står preliminär. Den kanske uppdateras senare eller inte alls.
Citera
2017-06-04, 12:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Är den slutgiltig så bör pengarna komma. Vet inte varför det står preliminär. Den kanske uppdateras senare eller inte alls.


Har för mig att det står "preliminär skatteuträkning" på deklarationssidan tills de pengarna släpps, tror det var så tidigare år också, brukar följa det här rätt slaviskt varje år.
Citera
2017-06-04, 17:25
  #7
Medlem
Jag har aldrig fått besked före slutet på året.
Citera
2017-06-05, 22:03
  #8
Medlem
Förra året 2016(skatten för 2015) fick jag pengarna först i början av december. I år fick jag in pengarna på skattekontot den igår (4:e juni). Jag fick brev om det i Kivra, men har inte fått pengarna utbetalade ännu. Jag hade dock knappt någon verksamhet 2016.

Vet inte exakt vad det beror på, men förmodligen kollar de lite extra ibland.
Citera
2017-06-08, 06:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Förra året 2016(skatten för 2015) fick jag pengarna först i början av december. I år fick jag in pengarna på skattekontot den igår (4:e juni). Jag fick brev om det i Kivra, men har inte fått pengarna utbetalade ännu. Jag hade dock knappt någon verksamhet 2016.

Vet inte exakt vad det beror på, men förmodligen kollar de lite extra ibland.


Skatten är regiregistrerad på mitt skattekonto, står
-"utbetalning -summan"

Men det är 0 kr på skattekontot? Hur kan det komma sig? Har dom lagt in betalningen men inte släppt på pengarna till skattekontot?
Citera
2017-06-08, 07:49
  #10
Medlem
Jag är rätt säker på att banken har mina pengar...
Skatteverkets har ju betalat ut dom och det är 0kr på skattekontot..

Belopp skattekonto

170603 Slutlig skatt
-110 000 -110 000




170603Tillgodoförd debiterad preliminärskatt
70 000 -25 000



170603Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter
76 000 - 45 000




170603 Utbetalning
-45 000 0



Utgående saldo 2017-06-08
0
Citera
2017-06-08, 15:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
I tråden om Deklaration 2017 har en användare skrivit:
"Upptäckte idag att det fortfarande inte finns pengar på skattekontot och att det fortfarande står preliminär skatt på inkomdeklaration.

Däremot om man loggar in på Skatteverket och väljer "skatter och deklarationer" kan man sedan trycka på beslutade skatteuppgifter och välja 2016 som inkomstår och välja och ladda ner pdfen med slutgiltig skatt.

Detta fungerade inte i fredags då det stod att "årets inkomstdeklaration är inte färdig".

Om detta fungerar på er också så bör ni kunna se er slutgiltiga skatt redan idag"

Kolla gärna det.
Kollade just och för mig står det "årets inkomstdeklaration är inte färdig", tolkar det som att det nog är kört att få tillbaka några pengar nu i Juni.Sjukt irriterande. Senaste åren har jag fått skatteåterbäringen i Juni men nu verkar det som man får vänta till i höst. Surt!
Citera
2017-06-08, 17:07
  #12
Medlem
neurobotics avatar
Jag fick tillbaka min skatt idag och jag har enskild firma.

Det som måste göras å lämnas in är dock en "preliminär deklaration" till SKV annars får man som ardathbey säger snarare tillbaka skatten i December.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback