Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 08:46
  #1
Medlem
Är i behov av lite information av någon kunnig.

För ett tag sen kom jag över en mängd p2np (50g)

Bara för att se vad jag kunde ådstakomma med detta så provade jag att lösa upp en mängd i 99% ättiksyra och det löste sig utan problem.

Provade även spä ut ättikan med 25% destillerat vatten och även då löste det sig (någorlunda långsamt men det gick.)

Till detta använde jag nytillverkat aluminiumpulver (nytillverkat för att minska oxidlagret) som katalysator och lät det stå över natten.

På morgonen när jag tittade till flaskan så ligger det ett tjockt lager av en röd viskös vätska och flyter ovanpå ett oreange-gul-grå sörja.

Jag misstänker att sörjan består av olöst p2np och aluminiumpulver men min fråga är, vad är den röda viskösa vätskan?

Om det är vad jag tror det är, går det att bara tillsätta en bas för att sedan extrahera med något lösningsmedel?

Internet föreslår DCM vilket jag inte har tillgång till, finns det något bättre alternativ? Eter? Etylacetat? Zippobensin?

Först och främst så vill jag iaf lyckas identifiera vad jag har framställt.
Citera
2017-06-08, 19:40
  #2
Medlem
*fel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback