Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-04, 06:03
  #1
Medlem
Precis som rubriken lyder så ställer jag frågan dock något förtydligad:

(1) Vilken direkt och mätbar nytta har vi av islam?

Tramssvar, studsfrågor, såsom:

(2) Vilken nytta har vi av bilar, religionsfrihet, fjärilar etc undanbedes vänligen men bestämt.

Jag önskar att de som seriöst vill besvara fråga nr 1 avger sina synpunkter. Det behövs inga omfattande kvasiintellektuella utläggningar utan enbart numeriska fakta inom de, för samhället och befolkningen, ekonomiskt och tekniskt intressanta områdena.
Citera
2017-06-04, 06:22
  #2
Medlem
oldtimedrunks avatar
Låt mig tänka....uhhhmmm.. Jag kan inte se att vi har någon nytta alls med Islam. Det bästa vore om Islam stannade i MENA men tyvärr vill västvärldens ledare ha Islam här så då får vi acceptera att det dör oskyldiga i terrorattacker 1 gång i månaden.
Citera
2017-06-04, 06:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Låt mig tänka....uhhhmmm.. Jag kan inte se att vi har någon nytta alls med Islam. Det bästa vore om Islam stannade i MENA men tyvärr vill västvärldens ledare ha Islam här så då får vi acceptera att det dör oskyldiga i terrorattacker 1 gång i månaden.
Jajamensan och värre kommer det att bli, och vi har redan ett islamistiskt parti i regeringen.
Citera
2017-06-04, 06:58
  #4
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Precis som rubriken lyder så ställer jag frågan dock något förtydligad:

(1) Vilken direkt och mätbar nytta har vi av islam?
Intressant fråga. Några ytterligare förtydliganden vore kanske på sin plats?

Vilka är vi? Talar vi globalt eller nationellt?

En agnostiker som jag råkade läsa en liknande fundering, en krönika i Forbes som diskuterar just ekonomisk nytta i ett av de länder jag bor en del i, USA:


"How much does all this add up to, in terms of economic gains? According to Rodney Stark, a professor of sociology, the American economy benefits to the tune of $2.6 trillion per year thanks to being a quite religious country. That is about one-sixth of our total economic output.

These gains, found in his recent book, America’s Blessings, derive from the extra human capital, lower unemployment among the religious, fewer crimes being committed, and other benefits listed above. Some of the benefits are direct gains that show up in economic statistics. Others are monies saved (for example, by not imprisoning as many people), so they do not actually contribute to GDP or other visible statistics, but they save society money. Religious people are keeping our tax rates and insurance premiums lower than they would be otherwise.

On top of all these economic benefits, one that cannot really be quantified is that people who are religiously involved are also happier. I cannot put a dollar figure on that one, but it is certainly worth something."

https://www.forbes.com/sites/jeffrey.../#1dcb052164d7

Krönikan diskuterar som sagt lokalt, kostnaderna för militära insatser utomlands (utanför USA) inkluderas inte.

Religion har spelat ut sin roll i de allra flesta fall, så direkt ekonomisk nytta av islam finns säkerligen enligt ovan, men nyttan i ett sekulärt samhälle är begränsat per definition. Jag återkommer, ska fundera.
Citera
2017-06-04, 07:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jajamensan och värre kommer det att bli, och vi har redan ett islamistiskt parti i regeringen.
Finns det verkligen ett Islamiskt parti i regeringen?!


Det har inte jag märkt. Vad har de för mål?
Citera
2017-06-04, 07:30
  #6
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vilken direkt och mätbar nytta har vi av islam?

Ingen, vad jag kan se. Jag skulle snarare säga, att islam ligger på minus-sidan vad angår nytta; islam är Onyttig i betydelsen "destruktiv".
Citera
2017-06-04, 07:43
  #7
Medlem
Islam skapar fattigdom, en okunnig hjärntvättad mörkhyad underklass.

Jag tycker inte det är bra, men globalister som Reinfeldt o Löfven verkar vilja ha ett samhälle befolkat med sådan boskap? Undermänniskor skapas av islam.
Citera
2017-06-04, 09:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Finns det verkligen ett Islamiskt parti i regeringen?!


Det har inte jag märkt. Vad har de för mål?
DE var kända innan som miljöpartiet, numera är de muslimpartiet, rätt bra de behöver inte ens byta
initialer.
Citera
2017-06-04, 09:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
DE var kända innan som miljöpartiet, numera är de muslimpartiet, rätt bra de behöver inte ens byta
initialer.
Va?!

På riktigt, eller är det här ett skämt?

Känns mer som ett skämt.
Citera
2017-06-04, 09:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Intressant fråga. Några ytterligare förtydliganden vore kanske på sin plats?

Vilka är vi? Talar vi globalt eller nationellt?

En agnostiker som jag råkade läsa en liknande fundering, en krönika i Forbes som diskuterar just ekonomisk nytta i ett av de länder jag bor en del i, USA:


"How much does all this add up to, in terms of economic gains? According to Rodney Stark, a professor of sociology, the American economy benefits to the tune of $2.6 trillion per year thanks to being a quite religious country. That is about one-sixth of our total economic output.

These gains, found in his recent book, America’s Blessings, derive from the extra human capital, lower unemployment among the religious, fewer crimes being committed, and other benefits listed above. Some of the benefits are direct gains that show up in economic statistics. Others are monies saved (for example, by not imprisoning as many people), so they do not actually contribute to GDP or other visible statistics, but they save society money. Religious people are keeping our tax rates and insurance premiums lower than they would be otherwise.

On top of all these economic benefits, one that cannot really be quantified is that people who are religiously involved are also happier. I cannot put a dollar figure on that one, but it is certainly worth something."

https://www.forbes.com/sites/jeffrey.../#1dcb052164d7

Krönikan diskuterar som sagt lokalt, kostnaderna för militära insatser utomlands (utanför USA) inkluderas inte.

Religion har spelat ut sin roll i de allra flesta fall, så direkt ekonomisk nytta av islam finns säkerligen enligt ovan, men nyttan i ett sekulärt samhälle är begränsat per definition. Jag återkommer, ska fundera.
Du är klar över att den övervägande delen av internerna är kristna vad? Det finns ytterst få ateister bland fängelsepopulationen. Dessutom pågår det just nu en kampanj bland annat i Texas att införa
kristendomen i skolorna med tvång, skolböcker skrivs om för denna agenda. Texas konstitution säger att du måste vara troende för att kandidera till ett offentligt ämbete. Just nu producerar Harvard universitetet mer forskning än hela den muhammedanska världen men det kommer nog inte att vara så i framtiden om de vidskepliga får sin vilja fram. De religiösa försöker hela tiden flytta fram sina positioner t ex Kitzmiller vs Dover.
Citera
2017-06-04, 10:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Va?!

På riktigt, eller är det här ett skämt?

Känns mer som ett skämt.
Tja de facto är det så, vi har Kaplan, nötet som vägrade skaka hand med kvinnor, idioten i
socialförvaltningen i Stockholm samt att språkrören sitter och säger i tv att 11 september 2001 var en
olycka. Det finns en stark proislamistisk falang inom MP.
Citera
2017-06-04, 10:17
  #12
Medlem
Välgörenhet och ökad barnfödelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback