Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-20, 22:33
  #13
Medlem
Problemet är att dygnet är inte exakt 24 timmar, utan varierar lite mellan 23,5 och 24,5 timmar. Och med "dygn" menar jag tiden mellan det att solen står som högst på himmelen två dagar i rad. Du kan leta efter något som kallas "the equation of time", jag har för mig att engelska Wikipedia har en bra artikel.

Sedan varierar också solens läge i nord-sydlig riktning över året, så att om du vill ha din latitud (läge i nord-sydlig riktning) måste du veta solens latitud. Visst skulle man kunna memorera antingen en formel för att räkna ut den, eller en tabell, men det känns enklare att ha med tabellen.

Och vad gäller stjärnor så är det enkelt: solen syns inte nattetid. Om du då behöver få reda på din position under natten så måste du använda stjärnor eller månen. Grundprincipen är den samma, men man använder andra uppgifter från tabellerna.
Citera
2017-08-23, 21:10
  #14
Medlem
Fast man positionerar normalt inte med sextant nattetid då man inte kan avgöra en korrekt horisont. Stjärnor används normalt i gryning och skymning när de precis börjat synas och horisonten fortfarande är skarp.
Citera
2017-08-23, 23:52
  #15
Medlem
Kul att någon är intresserad av denna konst. Har testat att mäta solhöjden själv, men endast vid ett tillfälle, och det gick åt pipan kan jag säga. Båten, en 32 fots segelbåt rörde sig så förbannat i vattnet att jag gav upp! Nu kanske det var jag som var sopig, men blev ändå imponerad över besättningarnas skills förr i tiden. De gubbarna visste vad de gjorde!
Vore kul att höra om du får klämm på tekniken?
Citera
2017-12-04, 21:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Någon som är smartare än undertecknad får gärna förklara vad man skall med stjärnor till?

I min värld (jag kan inget om detta, utan bara klurar själv), så borde det räcka med en exakt klocka. En sextant. Vetskap om datum.

Ponera att jag är någonstans mitt på havet.
Jag är vaken när solen går upp och när solen går ner och kontrollerar zenith med sextant.
Jag jämför mot min klocka.
Detta torde i min värld vara nog för att beräkna longitud.

När jag skall mäta latituden så tar jag och mäter vinkeln mellan solen (i zenith)och horisonten.
(kompassen får naturligtvis visa om solen är norr eller söder om mig)
Denna skall sedan matchas mot årstiden(vändkrets) för att beräkna latitud.

Någon får gärna förklara vad som ytterligare behövs och varför?
Känns som det är djävligt simpelt, eller?

Ja. Rent teoretiskt som jag förstått det är detta den absolut enklaste formen att navigera på. Det går även med atomur som är inställt på Greenwich tid för att beräkna longituden i stort sett utan sextant som jag förstår det (hur är fortsatt oklart).

Det enda som är ”svårt” i det du beskriver är att bedöma vart solen är i zenith över jorden. Till detta behöver du en nautisk almanacka som berättar vart solen står över vilken punkt på jorden och vilken tid. Ett par grader på en sextant kan bli mycket. Eller samma mätning på två olika dagar kan vara olika med tanke på vart solen befinner sig.
Citera
2017-12-05, 02:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Fast man positionerar normalt inte med sextant nattetid då man inte kan avgöra en korrekt horisont. Stjärnor används normalt i gryning och skymning när de precis börjat synas och horisonten fortfarande är skarp.

Det fanns ett knep runt detta om man nu ville tvunget kunna se horisonten nattetid. Man satte i en tänd lykta eller en liten korg i havet med brinnande skräp i då man hade god fart, Vid typ tre-fyra knops fart så försvinner elden över horisontkanten inom drygt en timme. När man såg att elden försvinner bakom horisonten, har man horisontkanten där. Det syns tydligt om man har en bra kikare. Och med en bra klocka så får man en hyfsat bra mätning av farten, och kan jämföra med loggen.

Citat:
Ursprungligen postat av xmabe
Kul att någon är intresserad av denna konst. Har testat att mäta solhöjden själv, men endast vid ett tillfälle, och det gick åt pipan kan jag säga. Båten, en 32 fots segelbåt rörde sig så förbannat i vattnet att jag gav upp! Nu kanske det var jag som var sopig, men blev ändå imponerad över besättningarnas skills förr i tiden. De gubbarna visste vad de gjorde!
Vore kul att höra om du får klämm på tekniken?

Använd sextanten först i hamnen eller ifrån kajen så att du får in handgreppen, så att du har vanan inne redan innan du ger dig ut. På större fartyg så gjorde man ibland så att man la fartyget i en rätt hård gir så att fartyget bankar rätt kraftigt, därmed får man kanske den minut man behöver för att justera instrumentet. Man försöker också följa en vågdal i början. När fartyget girar hårt så blir lutningen den mest betydande rörelsen och gungandet blir inte lika tydligt.

En annan metod som ska ha använts är att ha en korg som hänger fritt i ett rep i masten. Tre rep hänger ner ifrån korgen. Med att dra i repen växelvis kan man få ett hyfsat vågrätt plan, trots att fartyget gungar. Det måste vara ungefärligt rätt längd på pendeln för att den ska svänga rätt. Man står alltså upp i korgen med sextanten. En man till i korgen kan hålla i repen som går ner till däck.

En del senare utsiktskorgar hängde liksom i en axel med ett lager så att utkiken kunde känna sig i kontakt med vågplanet.Med ena eller bägge händerna kunde man justera korgens lutning och parera dyningarna

Många av dagens moderna fartyg bygger på samma princip med gyron istället för pendlar och utstickande fenor som kan dämpa rullningar

Inne i styrhytten har man ju också en lodlina eller pendel som visar på däckets lutning

Vad gäller de nautiska/astronomiska tabellerna är de ju jätteviktiga det går ju inte att komma ihåg sådant rätt. Atomur behövs verkligen inte, Även de sämsta quartz-klockorna med sekundvisare har väl en felvisning om högst 20-30 minuter per år. Om jag nu minns rätt.
Citera
2018-02-11, 00:13
  #18
Medlem
Olympiuss avatar
Det är svårt att lära sig detta själv eftersom det finns många sätt att komma fram till rätt svar.

När jag gjorde min kurs så kunde jag inte begripa andra metoder som fanns att läsa om fast jag gjorde det varje dag i klassrummet.

Här är ett exempel på en fix med all nödvändig dokumentation (tror jag, det var ett tag sedan).

http://www.rapidshare.com.cn/Z8pQeIn

Vissa av böckerna förnyas var femte år.
Citera
2018-02-11, 09:02
  #19
Medlem
Istället för tabeller och nautical almanackor kan man ju köpa en miniräknare anpassad
för ämnet. Sök på nätet efter calculator celestial navigation.
Citera
2018-02-11, 15:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det fanns ett knep runt detta om man nu ville tvunget kunna se horisonten nattetid. Man satte i en tänd lykta eller en liten korg i havet med brinnande skräp i då man hade god fart, Vid typ tre-fyra knops fart så försvinner elden över horisontkanten inom drygt en timme. När man såg att elden försvinner bakom horisonten, har man horisontkanten där. Det syns tydligt om man har en bra kikare. Och med en bra klocka så får man en hyfsat bra mätning av farten, och kan jämföra med loggen.

Det kan väl funka hjälpligt men det kan knappast ses som en säker metod. När elden försvunnit måste det vara väldigt lätt att använda fel horisont igen. Men under oceansegling har man ju nästan noll behov av att få en fix mitt i natten. Det duger gott att dödräkna och rätta position med ny fix i gryningen.
Citera
2018-02-11, 17:57
  #21
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Det kan väl funka hjälpligt men det kan knappast ses som en säker metod. När elden försvunnit måste det vara väldigt lätt att använda fel horisont igen. Men under oceansegling har man ju nästan noll behov av att få en fix mitt i natten. Det duger gott att dödräkna och rätta position med ny fix i gryningen.


Dessutom så är det inte tillåtet att slänga bråte i havet i de flesta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback