Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 23:38
  #1
Medlem
Hade planerat att åka till rhodos med kompisar men pga sjukdom gick det inte så jag tänkte försöka rädda vår resa med att antingen ta tåg ner till amsterdam eller åka ner med bil.

Tyvärr så finns det bara ett körkort av oss 4 men då jag fortfarande vill ha en rolig sommar så skulle ja ta mig den jobbiga turen att köra ner dit. Min fråga är då om vi ska ta tåg var ska man boka om jag ska ner dit? Är det bara via stockholm central station? Är det dyrt? Och ni som har gjort en sån här resa har ni några tips?
Citera
2017-06-04, 00:07
  #2
Medlem
hihahihas avatar
Varför tar ni inte flyget? Ni kan hitta otroligt billiga flygstolar om ni ordnar boende själva.
Citera
2017-06-04, 00:46
  #3
Medlem
MMLegendens avatar
Tar väl 3 dygn att åka bil, inte så kul för den med körkort. Tror det är billigare med tåg, billigast med flyg.

Kolla på sj, de kanske visar tåg utomlands. Googla annars. För flyg rekommenderar jag flygresor.se
Citera
2017-06-04, 01:43
  #4
Medlem
Kanske skulle nämnt att en av mina polare fick en kollapsad lunga och därför inte kunde flyga pga trycket... ursäkta
Citera
2017-06-04, 01:55
  #5
Medlem
Tyska järnvägsföretaget DB säljer biljetter över hela Europa, dvs. från valfri ort i Sverige till valfri ort i Europa. Kolla in www.bahn.de. Gjorde en testsökning från Skövde till Amsterdam en torsdag i juli, tar 16 timmar och sju byten, inte så farligt ändå.
Citera
2017-06-04, 02:44
  #6
Medlem
Tänkte annars att det borde väll gå att ta ett sj snabb tåg till köpenhamn och därifrån åka tåg till amsterdam?
Citera
2017-06-04, 02:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Tänkte annars att det borde väll gå att ta ett sj snabb tåg till köpenhamn och därifrån åka tåg till amsterdam?

Så vitt jag vet finns inga direkttåg från Köpenhamn till Amsterdam längre, fanns ett nattåg för 3-4 år sedan. När man söker ser det ut som att enklaste vägen numer är byte i Hamburg och Osnabruck. Men sök lite på bahn.de eller goeuro.se så ser du själv.
Citera
2017-06-04, 03:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Så vitt jag vet finns inga direkttåg från Köpenhamn till Amsterdam längre, fanns ett nattåg för 3-4 år sedan. När man söker ser det ut som att enklaste vägen numer är byte i Hamburg och Osnabruck. Men sök lite på bahn.de eller goeuro.se så ser du själv.

Okjej jag testar det
Citera
2017-06-04, 10:04
  #9
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMLegenden
Tar väl 3 dygn att åka bil, inte så kul för den med körkort. Tror det är billigare med tåg, billigast med flyg.

Kolla på sj, de kanske visar tåg utomlands. Googla annars. För flyg rekommenderar jag flygresor.se

3 dygn tar det väl inte. Jag körde ner till Paris på 2 dagar via nattfärjan Göteborg - Kiel. Men numera är det billigare att flyga.
Citera
2017-06-04, 12:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Hade planerat att åka till rhodos med kompisar men pga sjukdom gick det inte så jag tänkte försöka rädda vår resa med att antingen ta tåg ner till amsterdam eller åka ner med bil.

Tyvärr så finns det bara ett körkort av oss 4 men då jag fortfarande vill ha en rolig sommar så skulle ja ta mig den jobbiga turen att köra ner dit. Min fråga är då om vi ska ta tåg var ska man boka om jag ska ner dit? Är det bara via stockholm central station? Är det dyrt? Och ni som har gjort en sån här resa har ni några tips?
Tror inte det går några direkttåg, när jag åkte så hoppade jag på i Köpenhamn och sen bytte jag i Munster har jag för mig. Det är dock en trevlig resa faktiskt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2845402

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback