Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 20:10
  #1
Medlem
Hej, behöver verkligen hjälp med att förstå när man har ett system av linser (3 stycken).

1.Du har tre linser placerade utefter en z-axel. F-fokallängden
Z= 0, f1= 120 mm,
Z= 150 mm, f2 = 20 mm
Z = 230 mm, f3 = 20 mm
Visa med strålkonstruktion att detta system blir afokalt och beräkna vinkelförstoringen.

Har beräknat vinkelförstoringen men fattar inte alls hur jag ska rita när det är 3 linser.

2.Antag att man vill fokusera en parallell stråle med hjälp av en +100mm lins och en –80mm lins (fokallängd). Linserna har ett inbördes avstånd på 22 mm. Antag att linserna placeras så att de bildar ett afokalt system och därefter placeras systemet 20 mm framför en lins med fokallängd +20 mm. Vilken fokallängd får det systemet? (Av alla tre linserna alltså)

Så det finns en formel för att beräkna fokallängd för ett system, säger att f1=100mm, f2=-80mm och f3=+20 mm, d=22 mm. 1/fsystem=1/f1 + 1/f2 - d/f1*f2.

Vad ska jag göra efter att jag beräknat detta? Är ju en till lins (f3) som är placerad 20mm efter detta system. Hur går man tillväga nu för att beräkna totala fokallängden?
Citera
2017-06-03, 21:00
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Regel nummer ett när det kommer till simpel optik är alltid att rita en skalenlig bild och dra raka linjer från källan. Rita en bild på allt och fundera en sväng, löser det sig inte så skicka ett PM.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback