Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 19:22
  #1
Medlem
Hej!

Jag har två gånger kokat hjärtmusslor. De är fantastiskt goda, men båda gångerna har det tyvärr varit en hel del sand kvar i dem.

Första gången jag tillredde dem hade jag dem visserligen i saltvatten, men hade nog alltför bråttom.

Nu idag satte jag dem i saltvatten kl. 14.00. Kl. 16 tog jag bort dem och sköljde dem. Då var det en hel del sand i vattnet. Jag satte dem en timme till i nytt saltvatten, även då lossnade en del sand, men betydligt mindre än tidigare. Sen satte jag dem ännu en sista gång i nytt saltvatten ca 15 min innan jag kokade dem. Jag sköljde dem noggrant innan kokningen.

Men likt förbannat var det ändå massor av sand kvar i dem! Jag har haft dem att ligga i en ugnsform, där vattnet helt täcker dem. Vattnet har varit kallt och de har varit i kylskåp.

Vad gör jag fel? Finns det nåt knep jag inte vet om?
Citera
2017-06-03, 19:47
  #2
Medlem
MeanMEs avatar
Du har dem nog för kort tid i vattnet.
Jag låter musslor o.d ligga 1-2 dygn i en nätkasse vid bryggan innan jag kokar dem.
Sällan det är någon sand att tala om kvar då.

Men köper du från någon större leverantör skall det redan vara gjort.
Citera
2017-06-03, 19:57
  #3
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 500_euro
Hej!

Jag har två gånger kokat hjärtmusslor. De är fantastiskt goda, men båda gångerna har det tyvärr varit en hel del sand kvar i dem.

Första gången jag tillredde dem hade jag dem visserligen i saltvatten, men hade nog alltför bråttom.

Nu idag satte jag dem i saltvatten kl. 14.00. Kl. 16 tog jag bort dem och sköljde dem. Då var det en hel del sand i vattnet. Jag satte dem en timme till i nytt saltvatten, även då lossnade en del sand, men betydligt mindre än tidigare. Sen satte jag dem ännu en sista gång i nytt saltvatten ca 15 min innan jag kokade dem. Jag sköljde dem noggrant innan kokningen.

Men likt förbannat var det ändå massor av sand kvar i dem! Jag har haft dem att ligga i en ugnsform, där vattnet helt täcker dem. Vattnet har varit kallt och de har varit i kylskåp.

Vad gör jag fel? Finns det nåt knep jag inte vet om?

Saltvattnet ska hålla en nivå som är ungefär som havsvatten, dvs 2,5-5%. Vattnet ska vara kallt också, men det troliga är att du snålat med saltet. Sen ska man byta vattnet emellanåt och låta musslorna ligga i ett par timmar totalt. Det är min erfarenhet i alla fall och det har lyckats bra. I början hade jag samma erfarenhet som du, dvs att allt sand inte försvann men då hade jag inte saltat tillräckligt och varit för snabb.
Citera
2017-06-03, 21:36
  #4
Medlem
mjukmjukares avatar
Som någon säger.
Lägg dem i saltvatten några timmar och "lura" dom.
Dom kommer släppa ur sig all sand.
Ligger dom i nät, klipp ut och lägg dom i en bred skål.

Det kommer vara ett sandlager på botten.
Lycka till!
Citera
2017-06-03, 21:57
  #5
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Jag har hört samma sak, de ska visst ligga en bra stund i saltvatten...
Citera
2017-06-03, 23:45
  #6
Medlem
Ett riktigt gammalt knep är att lägga dom i vatten å strö över lite vetemjöl. Det låter sjukt, men gör du det så spottar de ut all sand.
Citera
2017-06-04, 09:00
  #7
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter18
Ett riktigt gammalt knep är att lägga dom i vatten å strö över lite vetemjöl. Det låter sjukt, men gör du det så spottar de ut all sand.
Det är en skröna varken mer eller mindre.
Citera
2017-06-04, 09:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är en skröna varken mer eller mindre.

Har du provat det? Det funkade förr
Citera
2017-06-05, 05:17
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter18
Har du provat det? Det funkade förr
Det har gjorts försök och det enda som hänt är att ibland har en del musslor dött.
Det gör bara på sin höjd att man förlorar lite mjöl helt i onödan.
Sanden kommer ut i vilket fall.

Orsaken att musslorna får i sig det är ju att de ligger nedbäddade i sand/dy men när man lägger dem i en bassäng eller i en nätkasse så gör de sig av med sanden själva för det är inget de vill ha inne i sitt skal.
Citera
2017-06-05, 05:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter18
Har du provat det? Det funkade förr

Ja, men hjärtmusslorna har sedan länge synat den bluffen.
Citera
2017-06-05, 14:31
  #11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har dem nog för kort tid i vattnet.
Jag låter musslor o.d ligga 1-2 dygn i en nätkasse vid bryggan innan jag kokar dem.
Sällan det är någon sand att tala om kvar då.

Men köper du från någon större leverantör skall det redan vara gjort.

Blå, blå vindar och vatten..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback