Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-03, 15:46
  #1
Medlem
bleeders avatar
Vad föredrar ni att panera med? Kanske väljer ni olika beroende på vad som ska paneras? Motivera gärna varför ni väljer vad
Citera
2017-06-03, 17:30
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bleeder
Vad föredrar ni att panera med? Kanske väljer ni olika beroende på vad som ska paneras? Motivera gärna varför ni väljer vad

Jag tror jag aldrig panerat någonting. Inte för jag inte gillar panerad fisk, vilket jag gör!

Men det har aldrig blivit av.

Berätta gärna varför du själv gillar det för oss etniska svenskar, Panko så mycket? Det verkar ha mycket japansk smak av delfin! :-)
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-03 kl. 17:46.
Citera
2017-06-03, 17:32
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Olika, men har nästan bara använt panko senaste tiden.
Gör en kyckling som är sjukt god och krispig med panko:

Delar en kycklingfilé vågrätt så jag får två skivor.
Dessa lägger jag i varsin fryspåse och slår tunna.
Sen i kryddat mjöl, sen ägg blandat med sriracha, och sist panko som jag krossat lite innan så det inte är så stora flakes, och har även lite chiliflakes och torkad persilja blandat med pankon.
Stekes sen i rikligt med olja. Blir krispigt som satan, gott i 'tacos' istället för färs eller dyligt.
Blir inte lika bra med exempelvis fläskkött då det släpper mer vätska vid stekning och därför blir paneringen inte 10/10 enligt mig.

Samma sak när jag panerar stora räkor och friterar. Panko gillar jag verkligen!
Citera
2017-06-03, 20:11
  #4
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Olika, men har nästan bara använt panko senaste tiden.
Gör en kyckling som är sjukt god och krispig med panko:

Delar en kycklingfilé vågrätt så jag får två skivor.
Dessa lägger jag i varsin fryspåse och slår tunna.
Sen i kryddat mjöl, sen ägg blandat med sriracha, och sist panko som jag krossat lite innan så det inte är så stora flakes, och har även lite chiliflakes och torkad persilja blandat med pankon.
Stekes sen i rikligt med olja. Blir krispigt som satan, gott i 'tacos' istället för färs eller dyligt.
Blir inte lika bra med exempelvis fläskkött då det släpper mer vätska vid stekning och därför blir paneringen inte 10/10 enligt mig.

Samma sak när jag panerar stora räkor och friterar. Panko gillar jag verkligen!

Jag panerar ganska sällan själv, men brukar ibland köra en kyckling som liknar din (din kryddning lät roligare dock så jag ska testa den också). Panko är ruskigt trevligt att panera kyckling med. Mina föräldrar brukar göra en hel del pankopanerad fisk också, det blir också bra. Jag tycker att det är en trevlig panering. De gånger jag har ätit asiatiskt ute som har varit pankopanerat har det känts något mindre onyttigt också. Krispigare och utan att suga åt sig riktigt lika mycket fett som frityrdegen/smeten de ofta använder.
Citera
2017-06-03, 21:28
  #5
Medlem
mjukmjukares avatar
Vet bara att "den yngre generationen" -skolungdom, avskyr panko o.d.
då det dövar råvaran helt och blir to much..... Dom bara öser...!!!
Fisk, kyckling etc. blir sönderdunkat säger man och stilla ströbröd är mer känsligt tillagat.
Återger utan att veta sanningen.
Men spontant. Jag panerar gärna smakrikt men stilla...
Citera
2017-06-03, 23:10
  #6
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag tror jag aldrig panerat någonting. Inte för jag inte gillar panerad fisk, vilket jag gör!

Men det har aldrig blivit av.

Berätta gärna varför du själv gillar det för oss etniska svenskar, Panko så mycket? Det verkar ha mycket japansk smak av delfin! :-)

Panko smakar bröd...

Skillnaden är att panko är luftigare, större bitar.

Ströbröd är mer malet medan panko är rivet vilket ger ett krispigare resultat.
Citera
2017-06-03, 23:23
  #7
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Vanligt ströbröd använder jag när ska bröa en kakform eller liknande. Panerar gör jag allra helst i panko, det blir krispigare och luftigare på nåt vis.
Citera
2017-06-03, 23:32
  #8
Avstängd
Jamen brödsmak i japansk panko, det kan bara en grej att testa!

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Panko smakar bröd...

Skillnaden är att panko är luftigare, större bitar.

Ströbröd är mer malet medan panko är rivet vilket ger ett krispigare resultat.
Citera
2017-06-04, 09:16
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jamen brödsmak i japansk panko, det kan bara en grej att testa!

I bland måste jag kanske slå mig själv. Jag försökte göra mig lite dryg ang. panko som jag aldrig använt.

Men så säger en person att panko är lite större än vanligt ströbröd. Och jag kan definitivt tänka mig att det kan påverka det man nu håller på att laga. Mera crush om man panerar saker med panko, kanske?

Så panko kommer definitivt på min inköpslista.
Citera
2017-06-04, 12:13
  #10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
I bland måste jag kanske slå mig själv. Jag försökte göra mig lite dryg ang. panko som jag aldrig använt.

Men så säger en person att panko är lite större än vanligt ströbröd. Och jag kan definitivt tänka mig att det kan påverka det man nu håller på att laga. Mera crush om man panerar saker med panko, kanske?

Så panko kommer definitivt på min inköpslista.

Jupp, panko ger en väldigt krispig panering men passar inte till saker som att tex bröa formar och sån't.
Citera
2017-06-04, 14:27
  #11
Medlem
Panko är vitt bröd. Jag brukar göra eget genom att köra en limpa rostbröd i matberedaren. Sen fryser jag in det.
Citera
2017-06-04, 15:28
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag tror jag aldrig panerat någonting. Inte för jag inte gillar panerad fisk, vilket jag gör!

Men det har aldrig blivit av.

Berätta gärna varför du själv gillar det för oss etniska svenskar, Panko så mycket? Det verkar ha mycket japansk smak av delfin! :-)
Panko är bara ströbröd i annan form och konsistens.
Och det använder vi Svenskar rätt ofta.
Så prata om japanska smaker blir bara fel.
Panko smakar inget Japanskt, möjligtvis det som finns under pankon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback