Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2021-01-04, 19:41
  #73
Medlem
Fick igång 6rd via Telia fiber på min Synology router, men hastigheten ut på WAN sjönk till en hundradel.
Citera
2021-01-04, 21:17
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diordnA
Fick igång 6rd via Telia fiber på min Synology router, men hastigheten ut på WAN sjönk till en hundradel.

Det suger. Du skrev inte hur snabbt du hade innan, men även om du har 10 Gbit/s med IPv4 så skulle inte 100 Mbit/s med IPv6 vara så mycket att hänga upp i granen. (IPv6 tunnlar kräver lite mer CPU-kraft av routern vilket kan påverka hastigheten. Routerar har också ofta ASICs som tack vare offload ökar IPv4-hastigheten, vilket inte kan nyttjas av IPv6-tunnlar.)

Har du en publik IPv4-address? I sådant fall så kan du prova 6in4-tunnel från Hurricane Electric (gratis) istället. Jag gjorde en snabb sökning och det verkar som Synology stödjer 6in4 i sina routrar.

Jag kör Hurricane Electric och får ut nära 500 Mbit/s och nästan lika bra ping som med IPv4. (6in4 och 6rd har en overhead på 20 bytes per paket så hastigheten påverkas alltid lite.)
Citera
2021-01-06, 20:03
  #75
Medlem
Gick från 500 Mbit/s ner till mellan 0,5 och 5 med 6rd och massor av avbrott och allmänt krångel. Men testade sen med Telias egen router och fick då ut full hastighet. Det är konstigt då Synologyn i övrigt har bra stöd för IPv6 och alla möjliga varianter av uppkopplingar till det. Om jag seriekopplar routrarna utan DMZ så funkar allt som jag vill och får ut hela 500 Mbit/s. Ska sätta mig in nu i vad det innebär att varje enhets IP är publik.
Citera
2021-01-06, 21:06
  #76
Medlem
PeterNosters avatar
När jag kör ipconfig så får jag en:
Link-local IPv6 adress som slutar på /59.
IPv4 Adress 192.168.0.100
Default Gateway 192.168.0.1

Vad är det för IPv6 adress jag har fått?
Vad kan jag göra med den?
Citera
2021-01-06, 23:43
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När jag kör ipconfig så får jag en:
Link-local IPv6 adress som slutar på /59.

Prefixet för IPv6 link-local ska vara fe80::/64. Visserligen är hela fe80::/10 reserverat men det är bara en /64 som används. Jag vet ingen anledning till att man skulle ha en IPv6 link-local med ett /59 prefix. Angående IPv6 link-local så kan den bara användas inom samma LAN.

Vill man använda IPv6 internt så är det bättre att använda ULA (Unique Local Address), som är den närmaste motsvarigheten till privata IPv4 adresser. Dessa är liksom privata IPv4 adresser inte heller routebara på Internet. Men med ULA så skapar man ett slumpmässigt /48 prefix vilket med stor sannolikhet är unikt på hela Internet, så att det är minimal risk att få konflikter om man kopplar ihop två nätverk som båda använder ULA.
Citera
2021-01-08, 05:22
  #78
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Prefixet för IPv6 link-local ska vara fe80::/64. Visserligen är hela fe80::/10 reserverat men det är bara en /64 som används. Jag vet ingen anledning till att man skulle ha en IPv6 link-local med ett /59 prefix. Angående IPv6 link-local så kan den bara användas inom samma LAN.

Vill man använda IPv6 internt så är det bättre att använda ULA (Unique Local Address), som är den närmaste motsvarigheten till privata IPv4 adresser. Dessa är liksom privata IPv4 adresser inte heller routebara på Internet. Men med ULA så skapar man ett slumpmässigt /48 prefix vilket med stor sannolikhet är unikt på hela Internet, så att det är minimal risk att få konflikter om man kopplar ihop två nätverk som båda använder ULA.


Ursäkta, för liten font i kommandotolken eller möjligtvis nedsatt syn.
Det jag uppfattade som /59 var egentligen 7%9.

Jag får alltså den här IPv6-adressen förutom Xen:

fe80::511b:xxxx:xxxx:7a57%9

Jag är lite trög vad gäller IPv6 (också) och ditt svar var ett snäpp över min kompetensnivå.

Jag har väl fått den från min router?
Varför har jag fått den från routern?
Får jag den även om jag stänger av IPv6 i inställningarna för nätverkskortet?
Om jag stänger av IPv4 på nätverkskortet får jag då lokala IPv6 adresser till mina datorer?

Klarnade lite:
https://ipv6.diginto.se/ipv6-adresst...link-adresser/
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2021-01-08 kl. 05:31.
Citera
2021-01-08, 14:17
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har väl fått den från min router?
Varför har jag fått den från routern?
Får jag den även om jag stänger av IPv6 i inställningarna för nätverkskortet?
Om jag stänger av IPv4 på nätverkskortet får jag då lokala IPv6 adresser till mina datorer?

Nej, link-local adresser är inte beroende av en router. Det är enheten som skapat adressen. Att det står "%9" beror förresten att man måste ange nätverksinterface när man använder link-local adresser, Men formatet med "%" är inte helt standardiserat och ofta går dessa adresser inte att använda i webbläsare.

Stänger du av IPv6 på nätverkskortet så ska den inte få någon sådan adress, men en del program kräver att IPv6 är påslaget även om man inte har någon global adress via routern. Jag har läst att t.ex. Microsoft enbart testar sina program (i.a.f. vissa) med IPv6 påslagen.

IPv4 och IPv6 kan användas oberoende av varandra vilket kallas dual-stack. Stänger du av IPv4 så kommer inget hända med IPv6 förutom att du troligen får problem att nå många webbsidor, de som bara stödjer IPv4. (Det finns metoder att nå IPv4-servrar via IPv6 som kallas DNS64+NAT64, men vad jag vet så brukar det krävas inställningar för det på datorn eller i nätverket.)

Generellt gäller att rekommendationen är att låta IPv6 vara aktiverat så att det kan användas automatiskt om nätverket man ansluter till har stöd för IPv6.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback