Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 13:47
  #1
Medlem
Konstig fråga kan tyckas, oftast vill vi ju ha en så hög smäll som det går.

Men låt oss säga att jag lägger en smällare i en tom dassrulle (får inte bli mkt större än så). Finns det något smidigt jag skulle kunna "isolera" med för att få ned ljudvolymen lite, och som helst inte skräpar ned orimligt mycket?

Det rör sig om en form av "teatereffekt". Smällarna jag har är lite i starkaste laget, och jag är rädd om folks öron.

Denna smällare rör det sig om, så vi vet vilken storleksordning vi pratar om: http://www.pyrofans.eu/index.php?a=sklep&p=1081
__________________
Senast redigerad av Taluviin 2017-06-03 kl. 13:51. Anledning: Specade typ av smällare
Citera
2017-06-03, 14:05
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Konstig fråga ja, nästan så man blir misstänksam. Varför vill du ha denna "teatereffekt"?

On Topic: Det beror ju helt på hur mycket ljudet ska dämpas. Men en vanlig hink eller en burk med lock som du borrar ett litet hål i som du kan släppa ner smällaren borde ta bort en del ljud. Räcker inte det så ha i lite stenull: https://www.google.se/search?q=stenu...iw=853&bih=395

Brandsäkert och bra.
Citera
2017-06-03, 17:45
  #3
Medlem
Frawjons avatar
0,3 gram. Man kan ta ut blixtljuspulvret ("krutet" som smällarna är fyllda med) och smälla av det liggande löst i en muffinsform eller något. Då blir det bara ett kraftigt "POFF!" Dock vet jag inte om du bör ta isär smällarna själv. Man ska egentligen vara rätt erfaren av pyroteknik innan man ger sig på sådant.
Citera
2017-06-03, 20:12
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Vanliga smällare låter högt då explosionen får överljudsfart.
Detsamma gäller skjutvapen.

Om man lyckas bromsa ner smällen, kommer det smälla mindre.
Men enklast skulle väl vara att illustrera en smäll?
Att släppa ner stenar i en plåthink låter som fasiken...
Citera
2017-06-07, 01:18
  #5
Medlem
Stenar och hinkar osv är inte ett alternativ om storleken på det hela inte får överskrida en dassrulle. Stenull lät som ett intressant alternativ!

Tack för svaren, och tjoa gärna till om ni kommer på nåt annat.
Citera
2017-06-10, 03:10
  #6
Medlem
pyro860s avatar
Skala av några lager papper.

Är dock flash så bara några få lager kan påverka smällen en del.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback