Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 13:26
  #1
Avstängd
Tjena, jag tänkte köpa ett nytt avgassystem till min rieju drac rr -04, undrar om man måste byta mer än bara avgassystemet för att den ska kunna köra på bra. Eller måste jag byta munstycke eller luftfilter. är inte den bästa på sånt här
Citera
2017-06-03, 17:08
  #2
Medlem
Rexxys avatar
Man ska alltid kontrollera förgasarens inställningar när man byter grejer som påverkar effekten.
Man kan inte ta för givet att det funkar med original munstycke, utan man får köpa olika och testa sig fram.

Det kan hända att man hamnar på samma munstycke igen, men då vet man att det fungerar.
Citera
2017-06-03, 17:26
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Man ska alltid kontrollera förgasarens inställningar när man byter grejer som påverkar effekten.
Man kan inte ta för givet att det funkar med original munstycke, utan man får köpa olika och testa sig fram.

Det kan hända att man hamnar på samma munstycke igen, men då vet man att det fungerar.
Tack vilket ska man ha då?
Citera
2017-06-03, 19:39
  #4
Medlem
Rexxys avatar
Som jag sa, du får testa dig fram!
Citera
2017-06-04, 03:13
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tänk på att det alltid är bättre med för stort munstycke än för litet
Citera
2017-06-17, 19:27
  #6
Medlem
Om du vill få lite bättre toppfart så kan du väl dra in en större förgasare? annars räcker det nog att gå upp några storlekar i huvudmunstycke som tidigare nämnt.
Citera
2017-06-18, 00:53
  #7
Medlem
killawifes avatar
Det beror lite på förgasartyp och rörets avstämning men man brukar räkna med 10% större huvudmunstycke. Ibland kan man höja nålen och köra med mindre huvudmunmunstycke, ibland sänka nålen och köra med större munstycken. Det är faktiskt olika från hoj till hoj så det som funkar på en funkar inte automatiskt på en annan.
Tänk på följande så underlättar det bestyckningen:

Lågfartsmunstycket styr bränsleblandningen mellan 0-25% trottelhöjd
Nålen styr bränsleblandningen från 20-80% trottelhöjd
Huvudmunstycket styr bränsleblandningen från trottelhöjd

Sen kan en del förgasare ha andra hjälpmunstycken och det finns även s.k "power-jet" förgasare som förstärker blandningen på högra varv och gör att man kan ha mindre huvudmunstycke och bättre blandning på mellanvarv.

Man kan inte göra som många tror(inkl. jag gjorde) och sätta i det största huvudmunstycket för det funkar inte så. Riktigt duktiga trimmare brukar kunna höra på motorn hur den beter sig och bestycka efter det.
Citera
2017-06-18, 02:42
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moppekopp
Om du vill få lite bättre toppfart så kan du väl dra in en större förgasare? annars räcker det nog att gå upp några storlekar i huvudmunstycke som tidigare nämnt.
Förmodligen 14mm original och det räcker gott till 50cc cylindrar, större förgasare skulle bara få motorn att gå sämre och svårare att justera in.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback