Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 17:47
  #13
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Kan det inte vara så att smaken försämras med åldern med så man behöver lite fränare och smakrikare saker för att uppskatta det man äter?

Absolut, många äldre (nu menar jag pensionärer och uppåt i ålder) tycker att maten inte smakar så mycket nu för tiden, man behöver ofta mer salt + kryddor för att känna något. Synen, hörseln, minnet, ja allt blir ju lite knaggligt med åren, så varför inte smaken?
Citera
2017-06-07, 14:00
  #14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Jag har märkt av en så banal sak som att, tidigare gillade jag inte fisk, sill, Skaldjur och liknande.
Men nu vill jag hellre ha detta än något annat!
Förut var en tallrik med fläskfile, Bea och pommes livets rätt! nu trånar jag efter en enkel sak, Sill, färskpotatis, gräslök, gräddfil.
Till det gärna en nubbe och en kall bärs! detta ska gärna inmudigas på altanen i skuggan från solskenet en eftermiddag med en Dagstidning till höger...
Slukar skaldjur med väldigt stor aptit.
Fan har jag blivit gammal eller?
Vad gör att jag kan längta efter dessa grejer redan i oktober fram till nu? har aldrig gillat det tidigare??
Har faktiskt börjat tröttna på att hela tiden hitta "nya" smakupplevelser lite grand.
Märker att jag allt mer ofta kör enkel husmanskost och skippar finliret.
Har alltid älskat husman iofs men vad som ändrats är att jag mer söker det enkla.

Ta chips som ett exempel, när det åts ville man alltid ha någon rejält smaksatt sådan.
De få gångerna det äts idag blir den vanliga enkla saltade sådana.
Nu till midsommar blir det vanlig enkel sill och matje som gäller...

Så ja smaken förändras.
Citera
2017-06-07, 15:17
  #15
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har faktiskt börjat tröttna på att hela tiden hitta "nya" smakupplevelser lite grand.
Märker att jag allt mer ofta kör enkel husmanskost och skippar finliret.
Har alltid älskat husman iofs men vad som ändrats är att jag mer söker det enkla.

Ta chips som ett exempel, när det åts ville man alltid ha någon rejält smaksatt sådan.
De få gångerna det äts idag blir den vanliga enkla saltade sådana.
Nu till midsommar blir det vanlig enkel sill och matje som gäller...

Så ja smaken förändras.

Hmm, tänk att det skulle finnas en till som föredrar lättsaltade över smaksatta chips.. Får väl dock erkänna att salt & vinäger är oslagbart till en stor lager på en bra bar.

Samma smak som dig i sill också, har inget intresse av alla konstiga avarter, matjes och inlagd är det enda jag är intresserad av. Kan få ett nästan abstinensliknande sug efter just matjessill, det är fan bland det godaste jag vet.

Ansjovis älskar jag, någon i tråden påpekade att man var tvungen att vrida broccolli och brysselkål ur hans döda händer, samma här.

Måste dock säga att den klassiska köttbullar med sås, potatis, lingon och en saltgurka är svårslaget, det skulle väl kunna vara TSs förslag med matjes, gräddfil, färskpotatis och gräslök som slår det.

Farlig tråd det här, nu blev jag riktigt sugen.
Citera
2017-06-07, 16:32
  #16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Hmm, tänk att det skulle finnas en till som föredrar lättsaltade över smaksatta chips.. Får väl dock erkänna att salt & vinäger är oslagbart till en stor lager på en bra bar.

Samma smak som dig i sill också, har inget intresse av alla konstiga avarter, matjes och inlagd är det enda jag är intresserad av. Kan få ett nästan abstinensliknande sug efter just matjessill, det är fan bland det godaste jag vet.

Ansjovis älskar jag, någon i tråden påpekade att man var tvungen att vrida broccolli och brysselkål ur hans döda händer, samma här.

Måste dock säga att den klassiska köttbullar med sås, potatis, lingon och en saltgurka är svårslaget, det skulle väl kunna vara TSs förslag med matjes, gräddfil, färskpotatis och gräslök som slår det.

Farlig tråd det här, nu blev jag riktigt sugen.
Klassiska köttbullar är grymt gott.
Det går lätt att äta ett par gånger i veckan om så vore fallet.
Man tröttnar aldrig på det.

Gillar du lax kan du ju testa på lite stekt lax med brysselkål och ansjovismajonnäs till...
Det är en riktig höjdare...
Då får man tre underbart goda saker tillsammans.
Citera
2017-06-07, 16:59
  #17
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Klassiska köttbullar är grymt gott.
Det går lätt att äta ett par gånger i veckan om så vore fallet.
Man tröttnar aldrig på det.

Gillar du lax kan du ju testa på lite stekt lax med brysselkål och ansjovismajonnäs till...
Det är en riktig höjdare...
Då får man tre underbart goda saker tillsammans.

Det lät gott, älskar lax, blir nog till att testa det där! Eget recept/svärmor/internet?
Citera
2017-06-07, 17:33
  #18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det lät gott, älskar lax, blir nog till att testa det där! Eget recept/svärmor/internet?
Receptet på ansjovismajo hittade jag på nätet tror jag.
Det är gott till mycket.

Har en svag sådan till fläskkarré och broccoli ibland.
Eller till Wienerschnitzeln.
Annars är det bra till all form av vitfisk.
Citera
2017-06-12, 20:59
  #19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ja så är det för mig iallafall.

För att ta grova/burleska smaker först, så kan jag knappt äta
de gamla snacks jag åt som ung.
-En näve är gott, sen så spyr jag av lukten.

När det kommer till grönsaker, så har jag turen att älska dem (nästan) lika mycket som en bra bit kött.
Äter hellre broccoli med lite salt, anjovis i olja (well ingen grönsak), sugar snaps och allt annat nyttigt.

Vet ej om detta är ett resultat av förändrade smaklökar, undermedveten vetskap att sånt är nyttigare, eller båda två.

Men I like it!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback