Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 01:00
  #1
Medlem
Jag kommer förmodligen att köpa en squier strat och tittar på antingen en HSS eller en SSS. På internet har jag försökt att kolla upp lite men är lite osäker på vad som passar mig bäst. Jag tror att jag vill ha en rätt så "versatile" gura där jag kan lira allt ifrån creedence till iron maiden. Klarar en SSS av det eller bör man skaffa sig en HSS i så fall?
Citera
2017-06-03, 08:57
  #2
Medlem
Den största faktorn i det här fallet är nog kvaliteten på mickarna.
En SSS räcker för Maiden men mickarna är rätt tunna och tråkiga på dessa gitarrer. Jag antar du syftar på Affinity-serien som ligger i den prisklassen?

Äger själv bla en Fender standard och en classic player strat med single coils. Båda låter bra när jag vill köra gamla Maidenfavoriter.
Citera
2017-06-03, 09:52
  #3
Medlem
Blandade ihop ditt inlägg med ett annat när det gäller prisklassen men i övrigt stämmer det.
Vet inte hur länge du har spelat men jag kan ge min syn på det hela.

Som jag ser det är Squier Bullet/Affinitygitarrer lättspelade och väldigt billiga. De är är lämpliga som första gitarr av den anledningen.

Skulle jag köpa en gitarr idag för 4-5 tusen som klarar av många stilar= Squier classic vibe telecaster.
Bra byggd och mickarna håller. De finns som stratta också men jag är osäker på om det finns någon med hss.
Citera
2017-06-03, 14:27
  #4
Avstängd
Vill du vara all-round är det HSS som gäller. Men visst kan spela lite äldre typ av hårdrock med single-coils, givet att dom aktuella mikrofonerna håller en hyfsad kvalitet.

Squire är ett mycket bra budgetalternativ, men räkna inte att låta som Dave Murray på Ullevi...

När det gäller mikrofoner så tycker jag personligen att man bör ha en single-coil i halsläge. Den låter bra både med rent ljud och att spela distat med. Vid stallet har jag helst en Humbucker. Det är det som jag tycker är bäst för bra sustain och dist.

Just nu håller jag på att bygga en telecaster, och jag är i valet och kvalet om jag ska göra den original, eller som jag skrev ovanför.
Citera
2017-06-03, 20:14
  #5
Medlem
Som redan nämnts är HSS mer mångsidig ljudmässigt. Squier Standard Strat finns som HSS och är snäppet bättre än Affinity/Bullet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback