Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 14:28
  #13
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Jo fast du svarar inte på min fråga, är det så att jag gillar dissociativa mer för att dem frigör dopamin eller är det serotonin? Försöker inte ersätta detta med nån annan känsla. Och jag påstod aldrig att jag kunde ersätta den med nåt.


Ok så jag missa att han inte nämner tjack. Men med dem flesta opiater är väl så att dem frigör dopamin? Därför jag skrev att det inte går att jämföras. Missförstå mig rätt, Jag väljer verken tjack eller opiater före en tripp.

Mvh

Många substanser är inte ren dopaminutsöndring om man säger så. Opiater, dissociativa, cannabis m.m. släpper ju ut dopamin men har ju väldigt många andra egenskaper också som står för en stor del av ruset. Vill du jämföra dopamin och serotonin mer "rent", jämför kokain eller amfetamin (dopamin deluxe) med MDMA (serotonin deluxe), 2-CB, LSD, DMT, Psilocin, Meskalin m.m. verkar i de serotonerga banorna.

Personligen tycker jag aldrig att dopaminerga kommer upp den eufori sertonerga kan. Euforin av dopaminerga känns på sätt och vis som en stor lättnad/kick. Jämförbart med att ha behövt skita hela dagen och äntligen kunna få sätta sig på toa, kombinerat med att vinna en halv miljon på Lotto. Mer kick aktig dvs.

Euforin av serotonerga är mer som känslan av att du lever ett så lyckligt liv en människa någonsin skulle kunna leva. SANN lycka (serotonin). Jämfört med lyckan från att som sagt t.ex ha vunnit på lotto. (dopamin) Enligt mig.
Citera
2017-06-09, 15:05
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Givetvis ger dopamin och serotonin olika upplevelser.
Citera
2017-06-09, 23:34
  #15
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Högst tveksamt. Men det kan ju helt och hållet bero på vad för substans vi pratar om. Svamp har ju till exempel en förmåga att få det att spruta lycka genom öronen på ett sätt som inte LSD gör.
Precis, svamp är riktigt euforiskt. Men det finns andra hallucinogener som ger mer eufori som t.ex 4-acO-MET som är det mest euforiska jag tagit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback