Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-02, 21:06
  #1
Avstängd
Reflekterar ni över att vi lever i ett universum där folk dör, både i en cyklisk process och i förtid, att det alltid kommer fortsätta och att man aldrig vet om ens tur är härnäst?

Det är ju faktiskt att likna vid ett minfält när man betraktar antalet sätt att omkomma på, och ändå verkar hjärnan avskärma en från fullständig paranoia över detta faktum.

Är det våra partiska neuralkopplingar som inbillar oss att "det händer inte mig" eller hur kan vi faktiskt förlika oss med lotteriet som livet utgör?

Borde det inte oroa oss mer än vad det gör? Folk lever som om att det garanterat finns en morgondag, mig själv inkluderad.
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-06-02 kl. 21:09.
Citera
2017-06-02, 21:10
  #2
Medlem
constants avatar
Det finns ingen nödvändighet av att någon måste dö i morgon eller på torsdag.
Citera
2017-06-02, 21:11
  #3
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Reflekterar ni någonsin över att vi lever i ett universum där folk dör, både som en cyklisk process och i förtid, att detta alltid kommer fortsätta och att man aldrig vet om ens tur är härnäst?

Det är ju faktiskt att likna vid ett minfält när man betraktar antalet sätt att omkomma på, och ändå verkar hjärnan avskärma en från fullständig paranoia över detta faktum.

Är det våra partiska neuralkopplingar som inbillar oss att "det händer inte mig" eller hur kan vi faktiskt förlika oss med lotteriet som livet utgör?

Borde det inte oroa oss mer än vad det gör? Folk lever som om att det garanterat finns en morgondag, mig själv inkluderad.


Folk som oroar sig är religiösa. Är man rädd så behöver man tröst, religion kväver den största skräcken. DÖDEN.
Citera
2017-06-02, 21:12
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns ingen nödvändighet av att någon måste dö i morgon eller på torsdag.

Folk dör varje sekund.
Citera
2017-06-02, 21:14
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Om du går och oroar dig ständigt så hur kan du då utvecklas som människa. Bara gå och vara nojig att dö när som. Hela mänskligheten skulle liksom dö ut på en generation. Det är vår vilja till överlevnad som ras som för oss framåt och som nog även innebär att även om jorden säg inom 2 år skulle förstöras skulle människan som ras fortleva. Vi är som kackerlackor det är svårt att ta död på oss.
Citera
2017-06-02, 21:18
  #6
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag tycker inte att det finns något syfte med att oroa sig över saker som jag inte kan rå över. Men tanken har slagit mig, ja.
Citera
2017-06-02, 21:26
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tycker inte att det finns något syfte med att oroa sig över saker som jag inte kan rå över. Men tanken har slagit mig, ja.

Det är inte alls sant. Du kan minimera riskfaktorer även om det resulterar i ett mindre aktivt liv.
Citera
2017-06-02, 21:27
  #8
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Det är inte alls sant. Du kan minimera riskfaktorer även om det resulterar i ett mindre aktivt liv.
Bara för att man inte oroar sig innebär det inte att man inte kan minimera riskfaktorer.
Citera
2017-06-02, 21:32
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Folk dör varje sekund.
Så brukar det vara, men det är inget måste.

Det skulle mycket väl kunna komma tio sekunder utan att någon människa dör.
Citera
2017-06-02, 21:38
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Bara för att man inte oroar sig innebär det inte att man inte kan minimera riskfaktorer.

Ja men du påstod att du inte kan rå för det. Och det var det jag inriktade mig mot... Faktum att du lever i Sverige (om du nu gör det) är en minimeringsfaktor. Att leva i USA är betydligt riskablare. Men som jag lever nu hade jag valt USA om jag kunde leva någorlunda drägligt och socialt.
Citera
2017-06-02, 21:39
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så brukar det vara, men det är inget måste.

Det skulle mycket väl kunna komma tio sekunder utan att någon människa dör.

Som världen ser ut är det en nödvändighet. Meningslöst att spekulera om en utopi som aldrig kommer att förverkligas.
Citera
2017-06-02, 21:41
  #12
Avstängd
Tror insikten om möjligheten att dö ung träffar de flesta som något av ett knytnävsslag någon gång runt 20-årsåldern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback