Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-02, 17:27
  #1
Medlem
TV, gör ljud ifrån sig. Små smällar m.m.

Den har varit avstängd i flera dagar, men helt plötsligt börjar den göra ljud ifrån sig. Det är en s.k platt-TV.

Det fick mig att tänka på datorskärm, de där tjocka datorskärmarna, gjorde också något liknade ljud trots att de varit avstängda. Det är som små smällar, innåt i eller något.

Hur kommer det sig?

Tack för svar!
Citera
2017-06-02, 17:34
  #2
Medlem
Börja med att dra ur kontakten.

"transistoröverslag"
Citera
2017-06-10, 01:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
TV, gör ljud ifrån sig. Små smällar m.m.

Den har varit avstängd i flera dagar, men helt plötsligt börjar den göra ljud ifrån sig. Det är en s.k platt-TV.

Det fick mig att tänka på datorskärm, de där tjocka datorskärmarna, gjorde också något liknade ljud trots att de varit avstängda. Det är som små smällar, innåt i eller något.

Hur kommer det sig?

Tack för svar!

Något är fel, en TV ska inte avge några ljud efter några dagar, jag tror att du har en dålig kontakt med strömmatningen till TVn, något glapp som knastrar till när den ligger i sleep mode. Kolla strömkabeln
Citera
2017-06-10, 10:34
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
TV, gör ljud ifrån sig. Små smällar m.m.

Den har varit avstängd i flera dagar, men helt plötsligt börjar den göra ljud ifrån sig. Det är en s.k platt-TV.

Det fick mig att tänka på datorskärm, de där tjocka datorskärmarna, gjorde också något liknade ljud trots att de varit avstängda. Det är som små smällar, innåt i eller något.

Hur kommer det sig?

Tack för svar!

Om den är helt avstängd, stickproppen urdrage osv. så kan den ju ändå ge ifråg sig ljud p.g.a. temperaturväxlingar.

Börjar t.ex. solen lysa på den genom ett fönster kan det uppstå hygglga "smällar" p.g.a. värmen när materialet utvidgas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback