Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-15, 11:01
  #37
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Frågan väcktes i en facebookpost i en utländsk tidning. Vad tycker du? Är det rasistiskt att fråga var någon kommer ifrån?

Jag tycker att det har mycket med sammanhang och uppsåt att göra. Det kan låta rasistiskt, det kan också inte låta rasistiskt. I det ena fallet handlar det om att underförstått förutsätta att en person kommer någon annanstans ifrån, att sätta en stämpel på någons utseende eller uppträdande. En uppfattning som den tillfrågade personen inte säkert delar. I det andra fallet är det en fråga ställd utan förtecken som uppfattas så som frågan var tänkt.

Identitetsfrågan upplever jag har varit uppe för debatt i media de senaste åren. Det har handlat om vad man får och inte får vara, vem som är svensk och vem som inte är svensk, etc. Att fråga var någon kommer ifrån kan säkert ge upphov till många intressanta samtal, men är det värt priset att riskera att någon tar illa upp?


Nej, detta handlar inte om någon infantil "rasism", det FINNS ju olika länder, och det FINNS olika etniciteter. Jag bor i Skåne, men är inte född här, och en gång var det en kärring som frågade vilket land jag kommer ifrån, bara för att jag har bruna ögon och svart hår..
Jag är säkerligen mer svensk än henne...

Och att fråga någon var de är ifrån, är väl inget konstigt?
Det gör jag även med svenskar, som talar annan dialekt än vad jag själv gör, blir de upprörda över det, som jag själv erfarat, har man feta problem i huvudet.

Vissa är födda här, andra inte, och frågar man, får man svar på det..
Citera
2017-06-15, 12:15
  #38
Medlem
Jag jobbar ofta tillsammans med personer med utländsk bakgrund. Ibland under arbetspassen blir det dötid och då snackar man förstås. Har aldrig upplevt att ngn verkat ta illa upp eller känt sig illa till mods för att man frågat om vart de kommer ifrån. De flesta pratar glatt på om sina hemländer. De har i och för sig kommit hit som vuxna. Kan tänka mig att det är annorlunda om man tex är adopterad och bott hela livet i Sverige, när folk frågar varifrån man kommer.
Citera
2017-06-15, 13:16
  #39
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag bor i Skåne, men är inte född här, och en gång var det en kärring som frågade vilket land jag kommer ifrån, bara för att jag har bruna ögon och svart hår..
Jag är säkerligen mer svensk än henne...
Menar du att du inte är född i Sverige, eller bara att du inte är född i just Skåne?
Citera
2017-06-15, 13:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Frågan väcktes i en facebookpost i en utländsk tidning. Vad tycker du? Är det rasistiskt att fråga var någon kommer ifrån?

Jag tycker att det har mycket med sammanhang och uppsåt att göra. Det kan låta rasistiskt, det kan också inte låta rasistiskt. I det ena fallet handlar det om att underförstått förutsätta att en person kommer någon annanstans ifrån, att sätta en stämpel på någons utseende eller uppträdande. En uppfattning som den tillfrågade personen inte säkert delar. I det andra fallet är det en fråga ställd utan förtecken som uppfattas så som frågan var tänkt.

Identitetsfrågan upplever jag har varit uppe för debatt i media de senaste åren. Det har handlat om vad man får och inte får vara, vem som är svensk och vem som inte är svensk, etc. Att fråga var någon kommer ifrån kan säkert ge upphov till många intressanta samtal, men är det värt priset att riskera att någon tar illa upp?


Jag har en vän i Malmö som inte gör korkade saker eller ägnar sig kriminealitet. Han sköter sig. Han har alltid skött sig och är född här. Men vänsterluder och vänsterpatrask behandar honom illa för att de tror att han är jude. Om man informerar sig, läser på och updaterar sig så behöver man inte bete sig som en inavlad skit eller fråga. Man kan själv dra en slutsats men jag antar att när man har låg iq så är det en stor utmaning. När han får en sådan fråga numera, var han kommer ifrån så brukar han fråga vem de röstar på. Då kommer de ur balans för att de tror i sin enfald att de alltid är smartare än alla andra.

du citerar en tysk referens. Det är lite andra strömningar i Tyskland och det förstår man om man har tillbringat mer tid än ett par dagar där. Men sedan är det så att tar man in 1,6M muslimer som vill vita illa så vänder man upp och ner på samhället.
Citera
2017-06-15, 18:43
  #41
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Menar du att du inte är född i Sverige, eller bara att du inte är född i just Skåne?

Är född i Sverige, men inte Skåne.
Talar dialekt, men inte så grov, kanske därför hon misstog mig för att vara berikare eller vem fan vet vad
Citera
2017-06-15, 22:44
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Är född i Sverige, men inte Skåne.
Talar dialekt, men inte så grov, kanske därför hon misstog mig för att vara berikare eller vem fan vet vad

Man kan göra egen research men är man inavlad klown som fått sitt jobb genom att bli påsatt så är det mesta komplext och dessa löss och kackerlackor drar sina slutsatser utifrån sina fördomar och inte information. Hade de haft analytisk förmåga hade de landat ett jobb för egen maskin och inte behövt suga av för att komma någonstans.
Citera
2017-06-15, 22:46
  #43
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbidawi
Man kan göra egen research men är man inavlad klown som fått sitt jobb genom att bli påsatt så är det mesta komplext och dessa löss och kackerlackor drar sina slutsatser utifrån sina fördomar och inte information. Hade de haft analytisk förmåga hade de landat ett jobb för egen maskin och inte behövt suga av för att komma någonstans.

Mycket sant, men en del begriper inte detta,
huruvida de fått sitt jobb via att ha knullat det till sig kan jag varken bekräfta eller dementera, men fan vad äckliga bilder du gav mig nu

Och allting är rasism nuförtiden, snacka om att totalt felanvända ordet, o verkligen sabba dess betydelse.
Citera
2017-06-19, 23:10
  #44
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagetti
Jag tar aldrig illa upp eller tycker det är rasistiskt när folk frågar mig vart jag kommer ifrån. Varför ska jag? Tvärtom, jag tar väldigt mycket illa upp av typiska PK svenskar som tror att de är guds utvalda änglar när de tar illa upp åt mig. För jag, tvärtemot PK svenskarna, tycker inte att min ras gör mig sämre. För det är vad PK svenska egentligen gör, när de tar illa upp åt mig. PK svensken visar att den tycker min ras är så hemsk att det är förolämpande att bara nämna det.



Varför skulle det vara påfrestande? Jag förväntar mig att alla människor accepterar vilka de är, och det görs verkligen inte lättare av att det är en tabu att nämna ursprung. Även om en människa är adopterad (vilket inte alls är många, utan väldigt väldigt få jämförts med total mängd utlänningar) så är den människan inte helt svensk. Den må vara kulturellt svensk, den må ha ett svenskt pass och svenska förälder, men den har fortfarande inte en svensk etnicitet. Det är som ifall en svensk skulle adopteras av Japaner. Den blåögda blonda svensken är inte lika japansk som resterande japaner, som också är etniska japaner.

Jag skiter i vad du anser som svenskt. Jag anser att frågan är berättigad då skillnader finns i utseende baserat på härkomst. Jag kan dock se att det kan vara påfrestande att få frågan regelbundet om man har lite eller ingen kontakt med sitt ursprungsland. Jag antar att du får den frågan enbart vid utlandsvistelser och besök på andra orter och knappast var och varannan gång du träffar nya människor? Det är därför en konstig och oförskämd fråga att ställa som det första man gör till en främling. En lämpligare fråga är typ, var har du ditt ursprung, varifrån kommer dina föräldrar. Och inte var kommer du ifrån, eftersom frågan indirekt insinuerar att den som tillfrågas inte hör hemma här.

Jag tror att den känslan av utanförskap kan leda till ganska fatala konsekvenser, inte minst i ett samhälle som är homogent. Kolla bara på lasermannen som var svarthårig och utvecklades till en rasist och mördare själv. Växte upp i Sthlm på 50-60 vilket inte var som nu. Samma med Arklöv som trots sin afrikanska bakgrund blev nazist och mördare, antagligen grundat i ett stort självförakt då han växte upp som ensam neger i glesbygden i Lappland.

På ett mindre dramatiskt plan ser du ungar som växte upp här som viftar med sina föräldrars hemländers flaggor på studentflaken. Som identifierar sig som blattar och utvecklar egna dialekter starkt influerade av andra språk.

Om dessa företeelser är bra eller dåliga är upp till dig att avgöra. Jag pekar bara på dem.
__________________
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2017-06-19 kl. 23:22.
Citera
2017-06-19, 23:19
  #45
Medlem
MelPoomenes avatar
Whatever?

Jag befattar mig inte med människor som har annat än nordeuropeiskt ursprung efter ett antal olika händelser av varierande allvarligtsgrad där rättssystemet inte givit mig något som helst stöd.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback