Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-25, 17:20
  #37
Medlem
dentrognes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjarsgard
tycker man ska parkera alla statsvetare, socionomer, genusvetare och annat bottenskrap hos AF pee default. De behövs inte. Alla de jag träffat trålar på nätet efter vad andra sagt och gjort och för sådant behöver man inte ens ha en utbildnig för. om de ändå hade dragit korrekta slutsatser men inte ens det klarar de av. kanske inte så konstigt att man vat att bli det man valt att bli. jag hoppas att de inte får något jobb alls.

jagh ska tillägga att dessa områden påminner mycket om HR. Det är också en grupp med exvceptionell låg iq där man följer resten av skocken.
Jag tycker att du har sjukt lågt IQ. Kan ju inte ens skriva ordentligt. Har du ens en utbildning själv?
Citera
2017-06-26, 07:24
  #38
Medlem
dentrognes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjarsgard
bottenskap och avskum...men även kommunister brukar ha åsikter om hur andra skriver och så för att de själva har låg iq men det är så med inavlade småstadspatrask. Något måste man klaga på för att man själv saknar talang, förmåga och skills. Det är inte mitt fel att du är en förlorare.
Haha, okej lilla gubben Att man inte ens behärskar det mest basala, alltså att kunna stava, bevisar ju din IQ. "Något måste man klaga på för att man själv saknar talang, förmåga och skills" Exakt det du gjorde med ditt inlägg i denna tråd, jag svarade dig på. Alltså håller min tes om att du är en liten mupp.
Citera
2017-06-28, 15:59
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjarsgard
bottenskap och avskum...men även kommunister brukar ha åsikter om hur andra skriver och så för att de själva har låg iq men det är så med inavlade småstadspatrask. Något måste man klaga på för att man själv saknar talang, förmåga och skills. Det är inte mitt fel att du är en förlorare.

Om det är något de flesta högskoleutbildning ger är det kunskap i att uttrycka sig ordentligt, allmän datorvana och allmänbildning. Bortkastad är det inte, men det finns effektivare sätt utbilda sig än hur många utbildningar är upplagda idag, helt klart.
Citera
2017-06-28, 16:12
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad är det som beror på att statsvetarna möter en sådan dålig arbetsmarknad? Nu är jag inte själv statsvetare, men känner flera som pluggat/pluggar till det som uppger sig ha svårt att hitta vettiga jobb.

Beror den dåliga arbetsmarknaden på ett överskott av statsvetare eller lutar det mer mot att utbildningen är bristfällig, tex. att programmet har för dålig anknytning till arbetsmarknaden? Eller finns det andra strukturella orsaker som ett mönster i statsvetarnas arbetslöshet, tex. att det beror på dem själva som individer?

Samt, man måste väl ha en chans till de bättre statsvetarjobben om man faktiskt anstränger sig på utbildningen? Förstår att man får en enkelbiljett till AF om man hoppar på ett random statsvetarprogram på en liten skola och sover sig igenom utbildningen med skitbetyg samt noll erfarenhet, men om man skaffar sig bra betyg + jobb/praktikplats? Då måste väl läget se bättre ut, rimligen?

Vad tror du själv? Ingen efterfrågar proffstyckare i större uträckning vad gäller subjektiva ämnen som stats"vetenskap".
Vilka branscher har bra marknad enligt dig och varför?
Citera
2017-06-29, 17:39
  #41
Medlem
TaxMonkeys avatar
Är själv statsvetare, och min uppfattning är att arbetsmarknaden för statsvetare (och andra samhällsvetare som inte är ekonomer och jurister) har blivit avsevärt bättre de senaste 1-2 åren. Om man har masterexamen och beredd att flytta till en annan stad man man få kvalificerat jobb tämligen omgående, företrädesvis inom statliga myndigheter eller kommunadministration. Med "kvalificerat" menar jag här att man inte hade fått jobbet om det inte vore för ens utbildning.

Ingångslönen ligger på ca 26000-28000 (högre i Stockholm), vilket förvisso inte är något att skryta över, men fullt tillräckligt för uppehället om man inte är spelmissbrukare eller dylikt.
Citera
2017-07-19, 15:20
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det lustiga med sådana här trådar är att det alltid kommer in några som har lyckats nå ett "toppjobb" och typ alla andra i klassen har det med minsann.

Det finns dock väldigt lite statistik som stödjer att det är lätt att få jobb som statsvetare. Jag skulle snarare säga att statistiken är för positiv, för ofta räknar man med alla slags jobb så har du gått fått jobb som städare efteråt så grattis, nu har ännu en statsvetare fått jobb.

Jag har som sagt arbetat med rekrytering och sökte där folk till enkla jobb var flera statsvetare med fil kand. eller magister examen som sökte o de fick tävla med ungdomar från gymnasiet.

http://www.tidningenkarriar.se/Arkiv...forsta-jobbet/

Antar att Juseks statistik inte inkluderar städjobb...
86% fick sitt första arbete inom 1+ år, 13% har inget kvalificerat arbete ännu. Kass arbetsmarknad visst... Samhällsvetare i resten av världen borde egentligen begå kollektivt självmord.

Att inte få jobb med enbart en fil. kand. eller magister i statsvetenskap är inte alls förvånande. Ofta läser man 2 masterutbildningar, ytterligare fristående kurser och olika språk. 3-4 års studier är verkligen ingenting, särskilt om man har 0 relevant erfarenhet. Welcome to planet earth.

Min uppfattning är att det är kass arbetsmarknad för övriga européer som saknar kontakter på lokal nivå. Dessutom upplever jag Stockholm som en "påtvingad" mångkulturell stad, ingen harmonisk internationell miljö där ambitiösa utlänningar får lätt chans att utvecklas. Det handlar ofta om att ta pseudo invandrarjobb som svenska akademiker inte vill utföra. En helt annan värld långt ifrån Melbourne, Strasbourg och Bryssel, inte bara vad gäller jobbmöjligheter utan också samhällsklimat.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Att som någon annan skrev att statsvetare skulle ha så stor chans att få utomlands stämmer inte heller. personer som har examen från ekonomlinjen eller juristlinjen är oftast ,er intressanta till sådana jobb med.

Sådana jobb...c'est-à-dire..?
Med jobb utomlands menade jag internationella jobb. Juridik är en nationsspecifik utbildning, inte alls avgörande för att arbeta med internationella frågor. Och det är ju inte så att jurister konkurrerar ut statsvetare i alla sammanhang, det beror väl på spetskompetens, språkkunskap och tidigare erfarenhet. Jag har läst >120 hp inom folkrätt, EU rätt, mänskliga rättigheter, internationell straffrätt, flyktingrätt mm och har faktiskt fått jobb inom vissa rättsområden. Att ha dessutom en akademisk bakgrund inom internationell politik är ganska relevant eftersom internationell rätt är i stort sett ”politics by other means”, den skiljer sig avsevärt från nationell rätt.
Statsvetenskap är en så bred utbildning att det inte går att generalisera.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Kan dock hålla med dig om att nivån på olika statsvetarstudenter skiljer sig åt markant. Jag har träffat unga statsvetarstudenter som inte kände till vem Berlusconi var (detta när han var aktuell) och som inte tycks ha följt med i samhällsutvecklingen någonting alls.

Berlusca är fortfarande aktuell...

Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Är själv statsvetare, och min uppfattning är att arbetsmarknaden för statsvetare (och andra samhällsvetare som inte är ekonomer och jurister) har blivit avsevärt bättre de senaste 1-2 åren. Om man har masterexamen och beredd att flytta till en annan stad man man få kvalificerat jobb tämligen omgående, företrädesvis inom statliga myndigheter eller kommunadministration. Med "kvalificerat" menar jag här att man inte hade fått jobbet om det inte vore för ens utbildning.

Retorisk fråga: är det flyktingrelaterade jobb du talar om?
Citera
2017-07-19, 23:52
  #43
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAspera14
Antar att Juseks statistik inte inkluderar städjobb...
86% fick sitt första arbete inom 1+ år, 13% har inget kvalificerat arbete ännu. Kass arbetsmarknad visst... Samhällsvetare i resten av världen borde egentligen begå kollektivt självmord.

Att inte få jobb med enbart en fil. kand. eller magister i statsvetenskap är inte alls förvånande. Ofta läser man 2 masterutbildningar, ytterligare fristående kurser och olika språk. 3-4 års studier är verkligen ingenting, särskilt om man har 0 relevant erfarenhet. Welcome to planet earth.

Min uppfattning är att det är kass arbetsmarknad för övriga européer som saknar kontakter på lokal nivå. Dessutom upplever jag Stockholm som en "påtvingad" mångkulturell stad, ingen harmonisk internationell miljö där ambitiösa utlänningar får lätt chans att utvecklas. Det handlar ofta om att ta pseudo invandrarjobb som svenska akademiker inte vill utföra. En helt annan värld långt ifrån Melbourne, Strasbourg och Bryssel, inte bara vad gäller jobbmöjligheter utan också samhällsklimat

Sådana jobb...c'est-à-dire..?
Med jobb utomlands menade jag internationella jobb. Juridik är en nationsspecifik utbildning, inte alls avgörande för att arbeta med internationella frågor. Och det är ju inte så att jurister konkurrerar ut statsvetare i alla sammanhang, det beror väl på spetskompetens, språkkunskap och tidigare erfarenhet. Jag har läst >120 hp inom folkrätt, EU rätt, mänskliga rättigheter, internationell straffrätt, flyktingrätt mm och har faktiskt fått jobb inom vissa rättsområden. Att ha dessutom en akademisk bakgrund inom internationell politik är ganska relevant eftersom internationell rätt är i stort sett ”politics by other means”, den skiljer sig avsevärt från nationell rätt.
Statsvetenskap är en så bred utbildning att det inte går att generalisera.



Berlusca är fortfarande aktuell...



Retorisk fråga: är det flyktingrelaterade jobb du talar om?



Man ska akta sig för " breda" utbildningar då specifika utbildningar utkonkurrerar dessa. Det tråkiga för statsvetare är att de helt enkelt inte har någon specifik kunskap som är unik. Åtminstone ingen specifik kunskap som är uppskattad på arbetsmarknaden. Vet några fd statsvetarstudenter som har något flummigt kontorsjobb där de får ut något mer än en diskare.

Berlusconi var ett exempel och nej han var mer aktuell för några år sedan. Det borde du känna till kan jag tycka.
Citera
2017-07-23, 12:44
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Man ska akta sig för " breda" utbildningar då specifika utbildningar utkonkurrerar dessa. Det tråkiga för statsvetare är att de helt enkelt inte har någon specifik kunskap som är unik. Åtminstone ingen specifik kunskap som är uppskattad på arbetsmarknaden. Vet några fd statsvetarstudenter som har något flummigt kontorsjobb där de får ut något mer än en diskare.

Felaktig induktiv generalisering: du drar slutsatser om hela gruppen "statsvetare" utifrån en icke-representativ och för liten urvalsgrupp. Du nämner inte heller vad dessa misslyckade statsvetare hade för meriter, förutom examen.
Jag har studerat i Uppsala och har inte fått uppfattningen att svenska statsvetare har svårt att få jobb.
Jag tvivlar på att rekryterare har bättre förståelse för branschen än själva statsvetare, sorry eh.
"Underskattad specifik kunskap" = fallacy of hasty generalization. Det är inte så att vissa specifika kunskaper a priori inte är uppskattade på arbetsmarknaden, det beror så klart på vilken tjänst man söker...
Citera
2017-07-23, 12:51
  #45
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAspera14
Felaktig induktiv generalisering: du drar slutsatser om hela gruppen "statsvetare" utifrån en icke-representativ och för liten urvalsgrupp. Du nämner inte heller vad dessa misslyckade statsvetare hade för meriter, förutom examen.
Jag har studerat i Uppsala och har inte fått uppfattningen att svenska statsvetare har svårt att få jobb.
Jag tvivlar på att rekryterare har bättre förståelse för branschen än själva statsvetare, sorry eh.
"Underskattad specifik kunskap" = fallacy of hasty generalization. Det är inte så att vissa specifika kunskaper a priori inte är uppskattade på arbetsmarknaden, det beror så klart på vilken tjänst man söker...


Det är inte jag som påstår det, det är snarare statsvetarna själva och många andra som påstår det. Det berättas t o m på högskolorna själva där lärarna förklarar för de hoppfulla eleverna att de ska nog sikta på något mer realistisk karriär än "FN, EU eller något departement". Du tycks dock ta det hela väldigt personligt, så tror inte vi kommer så mycket längre i vår diskussion. Jag har dock fått det bekräftat att jag har rätt av på i stort sett alla instanser. En statsvetare har helt enkelt ingen specifik kunskap som är tilltalande för företagen. Så mitt tips är att inte läsa statsvetenskap för en "karriärs skull" utan mer för att du tycker det är roligt, precis som genusvetare, sociologer , filosofer och andra gör.

lycka till.
Citera
2017-07-23, 14:46
  #46
Medlem
CharlieSimmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är inte jag som påstår det, det är snarare statsvetarna själva och många andra som påstår det. Det berättas t o m på högskolorna själva där lärarna förklarar för de hoppfulla eleverna att de ska nog sikta på något mer realistisk karriär än "FN, EU eller något departement". Du tycks dock ta det hela väldigt personligt, så tror inte vi kommer så mycket längre i vår diskussion. Jag har dock fått det bekräftat att jag har rätt av på i stort sett alla instanser. En statsvetare har helt enkelt ingen specifik kunskap som är tilltalande för företagen. Så mitt tips är att inte läsa statsvetenskap för en "karriärs skull" utan mer för att du tycker det är roligt, precis som genusvetare, sociologer , filosofer och andra gör.

lycka till.

Nej inte för företagen men däremot för myndigheter. Eftersom myndigheter inte kan bli utkonkurrerade och gå i konkurs behövs det andra sätt för att få reda på om de gör ett bra jobb och vad som behöver förbättras. Därför finns det en förhållandevis stor arbetsmarknad för utvärderare och analytiker.

Dessa är ofta statsvetare eller nationalekonomer, och i viss mån statistiker och jurister. Om det är en avancerad kvantitativ studie som ska genomföras är ofta en nationalekonom eller statistiker att föredra. Jurister är givetvis bäst om det gäller just strikt juridiska frågor.

Men för många typer av granskningar/studier finns det flera aspekter som är intressanta och som kräver olika typer av metodkunskap. Då kan det faktiskt vara en konkurrensfördel att som statsvetare vara en jack of all trades. (Är man smart ser man till att ha fått med lite matnyttiga statistiska/juridiska kunskaper i sina statsvetarstudier.) Statsvetare är dessutom ofta de mest språkligt begåvande av dessa grupper, vilket inte är oviktigt i rapportskrivarbranschen.

Min bild är att personer som läser någon lite mer seriös statsvetarutbildning och som är ambitiösa för det mesta hittar bra och intressanta karriärer. Dock är det ju många som läser statsvetenskap som inte faller i den kategorin och som säkert har det svårare.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback