Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-14, 22:44
  #13
Medlem
Fraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Imponerande. Säker på det är basilika?

Den är kanske en av den kinkigaste kryddan att odla. Och att den ska ha mycket vatten och duscha låter inte heller som basilika.

En basilika är som en gammal gnällig kärring. Det får inte vara för blött, inte för torrt. Inte för kallt, inte för varmt. Inte för dragigt.

Jo jag är säker på att det är basilika. Den som man köper på ICA/COOP. Kan iof tillägga när jag säger mycket vatten så menar jag att den är fuktig och dusch med blomspruta och inte själva duschen. Det är så jag läste mig till hur man skulle göra för länge sedan och har kört på det varje år. Kanske är fel men det funkar för mig.

Det blommar dock som fan hela tiden.
Citera
2017-07-31, 17:42
  #14
Medlem
Jag köpte basilika-frön på Tradera. Fick hem dom i april och öste ner allihop i småkrukor. Nu sitter jag med hela fönsterbrädan i köket fylld med krukor med basilika. Den växer bättre än ogräs och är tåligare än jag nånsin kunnat drömma om. Jag vattnar varje dag, men jag föredrar att vattna nerifrån för skorpan är så hård på mina. Ca. 97% av alla frön kom upp och lever fortfarande
Citera
2017-07-31, 18:49
  #15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Jag köpte basilika-frön på Tradera. Fick hem dom i april och öste ner allihop i småkrukor. Nu sitter jag med hela fönsterbrädan i köket fylld med krukor med basilika. Den växer bättre än ogräs och är tåligare än jag nånsin kunnat drömma om. Jag vattnar varje dag, men jag föredrar att vattna nerifrån för skorpan är så hård på mina. Ca. 97% av alla frön kom upp och lever fortfarande

Låter som här. Det är kallt, dragit och ibland bastu varmt. Jätte tålig tycker jag. Jag vattnar ovanför och ganska mycket. Det enda är att det tog ett tag innan fröna grodde.
Citera
2017-08-07, 17:51
  #16
Medlem
Lys avatar
Jag kopte en basilika i mataffaren. Så lange den var i kruka var den kanslig for hur den vattnades och slokade latt. Sen satte jag den i rabatten och nu vaxer den bra och slokar inte. Jag vattnar ovanifran, inte tänkt på att vattna underifran och regn kommer ju oxa ovanifran.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback