Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-02, 09:49
  #1
Medlem
Låt oss anta att ni efter jobbet vill meddela en viktig sak till en kollega som ni inte känner privat.
(meddelandet är viktigt , men inte av sådan jätteviktig betydelse att det gäller liv och död)

Ni skickar ett sms.

Kollegan svarar inte.

Vad gör ni då?

1. Vad mer finns att göra?

X. Jag ger honom en extra sista chans och skickar ett sms till .

2. (någonting annat, skriv ett eget svar)
Citera
2017-06-02, 09:54
  #2
Medlem
Alternativ ett såklart. Du säger själv att det inte är över liv och död, då har du gjort allt inom din makt. Hen har antingen inte sett ditt SMS, varpå det är onödigt att skicka ett till eller så har hen läst och ignorerat, då har du också ingen anledning att skicka ett till.
Citera
2017-06-02, 10:30
  #3
Medlem
1.om innehållet i smset och personens svar kan komma ivägen för dig och dina pengar skulle jag tagit ett snack med personen face to face och kräva ett svar. 2.annars så kan personen ha sett det och tagit del av informationen och inte ser det viktiga i att besvara dig med ett 'OK'. 3.personens mobil kan ha gått sönder? 4. personen vet inte vad dom ska svara än, och väntar ut det
Citera
2017-06-02, 11:05
  #4
Medlem
Finns det teoretiskt sett någon liten mikroskopisk chans att inte alla människor har på sin mobiltelefon alla dagar?
Citera
2017-06-02, 11:42
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Vad gör ni då?
Jag svarar normalt på sms som jag uppfattar som oviktiga på lördagar eller inte alls. Rör de affärer eller arbete på något vis brukar jag dock svara samma eller nästföljande dag. Jag har ofta, nästan alltid min mobil på "Stör ej".

Vad som finns att göra är förstås beroende på hur viktigt det är och hur bråttom det är. Det är knappast så att du genom ett sms har använt alla till buds stående kontaktmöjligheter.

Är det viktigt, men inte bråttom så räcker det med ett sms.
Är det bara bråttom att få ett svar så går det förstås bra att ringa.
Är det viktigt och bråttom så går det förstås bra att sms:a igen, ringa, maila, dm:a på sociala medier och kontakta närstående och bekanta eller vad som nu behövs. I kontaktförsöken så ber du om ursäkt för att du använt flera olika kanaler för att ta kontakt men att målet helgar inte bara medlen utan också budbäraren och dess väg.
Citera
2017-06-02, 12:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Är det viktigt, men inte bråttom så räcker det med ett sms.
Ibland dröjer det nån månad innan jag sätter på min mobil så det är bra att det inte var bråttom.

Skönt att man kan lita på tekniken till 100% och att ingenting annat kan strula så att det räcker med ett sms.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback