Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-02, 09:31
  #1
Medlem
Hur mycket moms måste jag som företagare betala?

Försöker hitta på skatteverkets hemsida eller dylikt men jag hittar inget specifikt för denna fråga.

Om jag har RUT-tjänster som städning, snöskottning, flyttning, gräsklippning... Hur mycket moms måste jag då betala?

Ingen gissning.
__________________
Senast redigerad av Falukorvkuk 2017-06-02 kl. 09:34.
Citera
2017-06-02, 09:34
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Vi måste gissa. Du startar företag men vet inte hur man beräknar det mest grundläggande. För det ska beräknas varje månad. Det gör dessutom ditt bokföringsprogram. Bokför du?
Citera
2017-06-02, 09:35
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur mycket moms måste jag som företagare betala?

Försöker hitta på skatteverkets hemsida eller dylikt men jag hittar inget specifikt för denna fråga.

Om jag har RUT-tjänster som städning, snöskottning, flyttning, gräsklippning... Hur mycket moms måste jag då betala?

Ingen gissning.

Seriöst?
Rut påverkar inget av det du skriver om.

25% på alla dina exempel.
Citera
2017-06-02, 09:37
  #4
Medlem
Har googlat ännu mer, troligen är det 25% som gäller, tack ändå.
Citera
2017-06-02, 11:41
  #5
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur mycket moms måste jag som företagare betala?

Försöker hitta på skatteverkets hemsida eller dylikt men jag hittar inget specifikt för denna fråga.

Om jag har RUT-tjänster som städning, snöskottning, flyttning, gräsklippning... Hur mycket moms måste jag då betala?

Ingen gissning.


http://www.skatteverket.se/foretagoc...168000409.html
Citera
2017-06-06, 09:51
  #6
Medlem
BigBusinesss avatar
Du betalar inte momsen. Du lägger på den på dina kostnader och fina kunder betalar den. Sen för du periodvis över den till Skatteverket efter avdrag för dina egna monsutlägg.
Citera
2017-06-06, 11:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur mycket moms måste jag som företagare betala?

Försöker hitta på skatteverkets hemsida eller dylikt men jag hittar inget specifikt för denna fråga.

Om jag har RUT-tjänster som städning, snöskottning, flyttning, gräsklippning... Hur mycket moms måste jag då betala?

Ingen gissning.

Du betalar den moms som dina leverantörer inkluderar i sina fakturor. Sen får du tillbaka den av staten om du bedriver en momspliktig verksamhet.

I vissa fall så är det du, och inte leverantören, som betalar in momsen till staten, om det råder s.k. omvänd skattskyldighet. Läs mera: http://www.skatteverket.se/foretagoc...000258292.html
Citera
2017-06-21, 21:44
  #8
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du betalar den moms som dina leverantörer inkluderar i sina fakturor. Sen får du tillbaka den av staten om du bedriver en momspliktig verksamhet.

I vissa fall så är det du, och inte leverantören, som betalar in momsen till staten, om det råder s.k. omvänd skattskyldighet. Läs mera: http://www.skatteverket.se/foretagoc...000258292.html


Uffe köper varor och tjänster där ingående moms är 500kr, sen säljer han varor där utgående moms är 1000 kr, hur mycket ska han betala till skv? 500 kr

Uffe köper en maskin där ingående momsen är 1.000.000 men har ingen försäljning, Uffe får då tillbaka 1.000.000 av skv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback