Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 23:13
  #1
Medlem
SvartaBjorns avatar
Vet inte om detta är rätt plats att önska sig en ny funktion men gör ett försök då den möjligen kan implementeras ihop med redan förslagna förändringar angående prenumerationer:

Forumet har en massa eminenta samlingstrådar som bör utnyttjas så mycket som möjligt.
Jag efterfrågar att man ska kunna prenumerera på specifika inlägg i dessa.

Om någon ställer en fråga som jag är intresserad av så vore det tacknämligt att kunna ange att när inlägget citeras så skulle även jag få en form av notifikation dvs en prenumeration på en notifikation.

Do I make sense?
Citera
2017-06-01, 23:24
  #2
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vet inte om detta är rätt plats att önska sig en ny funktion men gör ett försök då den möjligen kan implementeras ihop med redan förslagna förändringar angående prenumerationer:

Forumet har en massa eminenta samlingstrådar som bör utnyttjas så mycket som möjligt.
Jag efterfrågar att man ska kunna prenumerera på specifika inlägg i dessa.

Om någon ställer en fråga som jag är intresserad av så vore det tacknämligt att kunna ange att när inlägget citeras så skulle även jag få en form av notifikation dvs en prenumeration på en notifikation.

Do I make sense?

Specifika inlägg? Du kan redan nu prenumerera på trådarna och blir då notifierad när nya inlägg tillkommer i dessa.

Du har redan notifikationer på när någon citerar dig?

Nej, det du säger 'makes no sense' tyvärr.
Citera
2017-06-01, 23:36
  #3
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Specifika inlägg? Du kan redan nu prenumerera på trådarna och blir då notifierad när nya inlägg tillkommer i dessa.

Du har redan notifikationer på när någon citerar dig?

Nej, det du säger 'makes no sense' tyvärr.
Gör ett nytt försök :

I samlingstråden om Nordea har en användare ställt en fråga där ett (eventuellt) svar även skulle intressera mig.
Utgå från att resten av tråden är helt ointressant.
Då skulle jag önska att när någon svarar på det specifika inlägget så vill även jag ha någon form av notifikation.
(Detta skulle givetvis bara fungera om inlägget citeras i svaret men det är ju oftast så samlingstrådarna fungerar.)

Alternativet som i detta läge finns idag är att prenumerera på tråden men då får jag även harva mig igenom alla andras frågor också.
Citera
2017-06-02, 00:17
  #4
Avstängd
Detta vore grymt, ifall det är möjligt att ordna
Citera
2017-06-02, 00:46
  #5
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Gör ett nytt försök ;):

I samlingstråden om Nordea har en användare ställt en fråga där ett (eventuellt) svar även skulle intressera mig.
Utgå från att resten av tråden är helt ointressant.
Då skulle jag önska att när någon svarar på det specifika inlägget så vill även jag ha någon form av notifikation.
(Detta skulle givetvis bara fungera om inlägget citeras i svaret men det är ju oftast så samlingstrådarna fungerar.)

Alternativet som i detta läge finns idag är att prenumerera på tråden men då får jag även harva mig igenom alla andras frågor också.

Det du pratar om låter mycket som flertrådade diskussioner mellan A och B som kan bryta ut och då bli en egen diskussion inom den primära tråden. Något sådant skulle vara praktiskt att prenumerera på.

Oavsett upplägg måste man, rent tekniskt, skapa en relation mellan person A vars inlägg är t ex #3 och svar till detta #3 i diskussionen med id #5312 och utöver detta alla svar utefter detta där dessa fortsätter citera varandra eller där någon citerar grundinlägget (#3). Nuvarande kodbas har förmodligen inget stöd för detta och den senaste uppdateringen visar ganska tydligt att man inte verkar vara ute efter särskilt stora förändringar så jag tror det är ganska låg risk/chans att något sådant implementeras den närmsta tiden.

Exempel där flertrådade diskussioner används är t ex Reddit. En fördel är att inlägg som bara har viss relevans kan komma att bli en lång diskussion och då inte stör huvudämnet så som det gör i linjära diskussioner (t ex på Flashback). En nackdel är att det är mer utmanade att formge då det kan tyckas smått förvirrande för vissa användare.

Utöver det tror jag att det finns en drös saker som FB vill implementera eller buggfixa innan det ger sig på saker som tar betydligt längre tid. Den typen av saker du pratar om skulle förmodligen vara enklare om man också går över till en lite modernare plattform som t ex Flarum eller Discourse. Båda dessa har den typen av features, eller liknande, som du eftersöker.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-06-02 kl. 00:50.
Citera
2017-06-02, 00:58
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du har säkert rätt angående det rent tekniska samt att det säkerligen inte är/blir högprioriterat just nu.

Men förslaget är lagt och, vem vet, jag kanske får funktionen i julklapp vilket år som helst.
Citera
2017-06-02, 08:14
  #7
Medlem
Skulle det alltså vid varje inlägg finnas ett val Prenumerera, utöver det som redan finns (Rapportera, Citera m m)?

För att se vilka som citerat (svarat på ett visst inlägg) får man klicka på pilen åt höger högst upp där det står när inlägget skrevs. Frågan är om det går att direkt få en lista över svar. Är det det du har tänkt dig? Annars får man klicka på pilen för att se ett inläggs citat. Det kan ju även hända att inlägget blir besvarat, men utan citat. Sådana inlägg kommer i så fall inte upp om det inte är tänkt att du ska kunna prenumerera på en tråd efter ett visst inlägg. Då du skrev att "resten av tråden är ointressant" utgår jag från att det inte var det du menade (att prenumerera på alla inlägg efter ett specifikt).
Citera
2017-06-02, 12:58
  #8
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Skulle det alltså vid varje inlägg finnas ett val Prenumerera, utöver det som redan finns (Rapportera, Citera m m)?

För att se vilka som citerat (svarat på ett visst inlägg) får man klicka på pilen åt höger högst upp där det står när inlägget skrevs. Frågan är om det går att direkt få en lista över svar. Är det det du har tänkt dig? Annars får man klicka på pilen för att se ett inläggs citat. Det kan ju även hända att inlägget blir besvarat, men utan citat. Sådana inlägg kommer i så fall inte upp om det inte är tänkt att du ska kunna prenumerera på en tråd efter ett visst inlägg. Då du skrev att "resten av tråden är ointressant" utgår jag från att det inte var det du menade (att prenumerera på alla inlägg efter ett specifikt).
Jag tror du helt förstått andemeningen i det jag är ute efter.

Om någon svarar utan att citera så är det ju omöjligt att koppla ihop dessa (någon form av AI kanske ) men annars är det tekniskt möjligt - frågan är hur, hur stor är användarnas nytta av funktionen samt väga detta mot kostnaden för att implementera det hela (vilket jag inte har en susning om).

Jag låter det vara en önskan.
Om någon tekniker stöter på detta och har en snabb lösning samtidigt som något annat fixas så blir jag glad.
Annars kanske det bara stannar vid en "dröm" då annat behöver prioriteras vilket jag förstår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback