Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-01, 23:25
  #1
Medlem
Xer0s avatar
Jag såg precis att låneräntorna i USA ligger på runt 3,5%.

https://www.wellsfargo.com/mortgage/rates/

Det är ju högt. Vad betalar jag? Enligt swedbank appen 1,7%.
Den har gått upp lite, för ett halvår sedan var det 1,58%.

Men det blev precis uppenbart för mig att det är just sverige som ligger utanför "normalen", så att problem kommer att uppstå här känns då mer sannolikt.
Citera
2017-06-02, 00:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag såg precis att låneräntorna i USA ligger på runt 3,5%.

https://www.wellsfargo.com/mortgage/rates/

Det är ju högt. Vad betalar jag? Enligt swedbank appen 1,7%.
Den har gått upp lite, för ett halvår sedan var det 1,58%.

Men det blev precis uppenbart för mig att det är just sverige som ligger utanför "normalen", så att problem kommer att uppstå här känns då mer sannolikt.
Om du räknar ut skillnaden mellan boränta och Centralbankens ränta, hur stor blir skillnaden då?
Citera
2017-06-02, 00:15
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du räknar ut skillnaden mellan boränta och Centralbankens ränta, hur stor blir skillnaden då?

Skall fundera på det kl 8:00 i morgon bitti.
Citera
2017-06-02, 01:32
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Men varför är det så låg inflation i det här landet samtidigt bostadspriser och hyror bara ökar hela tiden?

Om jag tittar på min egen situation så har både priset på min lägenhet ökat, fån ca 2 till 2,5 miljoner. Det är 25%.
Min lön har ökat med 22% pga jobbbyte.

Konsultpriserna i stockholn för två år sedan var 750kr /h, nu ligger de på 900kr /h. Ca 20% ökning.

Lunchpriserna har gått från 90kr till över 100kr. Börsen vet vi ju hur den har gått.

Villka priser är det som faller? Nånting måste det ju vara. Det enda jag kan komma och tänka på är oljan.

Hur skiljer sig USA från sverige? Riksbanken och fed låg på ungefär samma minusränta för något år sedan. Nu gör de inte det längre. Är inte ekonomin global?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-02 kl. 01:42.
Citera
2017-06-02, 06:45
  #5
Medlem
Germanofils avatar
I Tyskland erbjuds också bolåneräntor på 1,6-1,7 %. Samtidigt är huspriserna löjligt höga.
Citera
2017-06-02, 07:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Men det blev precis uppenbart för mig att det är just sverige som ligger utanför "normalen"

Bättre sent än aldrig
Citera
2017-06-02, 08:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Men varför är det så låg inflation i det här landet samtidigt bostadspriser och hyror bara ökar hela tiden?

Om jag tittar på min egen situation så har både priset på min lägenhet ökat, fån ca 2 till 2,5 miljoner. Det är 25%.
Min lön har ökat med 22% pga jobbbyte.

Konsultpriserna i stockholn för två år sedan var 750kr /h, nu ligger de på 900kr /h. Ca 20% ökning.

Lunchpriserna har gått från 90kr till över 100kr. Börsen vet vi ju hur den har gått.

Villka priser är det som faller? Nånting måste det ju vara. Det enda jag kan komma och tänka på är oljan.

Hur skiljer sig USA från sverige? Riksbanken och fed låg på ungefär samma minusränta för något år sedan. Nu gör de inte det längre. Är inte ekonomin global?

Det är inga priser som faller, du har fattat galoppen. De saker folk efterfrågar, som mat, bostäder och energi blir allt dyrare. Det är ingen hemlighet. Det är bara att öppna ögonen. Man kan jämföra själv med gamla kvitton: plocka ihop samma varor ett år senare och jämför.
Citera
2017-06-03, 11:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag såg precis att låneräntorna i USA ligger på runt 3,5%.

https://www.wellsfargo.com/mortgage/rates/

Det är ju högt. Vad betalar jag? Enligt swedbank appen 1,7%.
Den har gått upp lite, för ett halvår sedan var det 1,58%.

Men det blev precis uppenbart för mig att det är just sverige som ligger utanför "normalen", så att problem kommer att uppstå här känns då mer sannolikt.
Ja boräntorna stiger i rask takt nu, 1,58 till 1,7 på kort tid
Citera
2017-06-03, 11:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du räknar ut skillnaden mellan boränta och Centralbankens ränta, hur stor blir skillnaden då?
Vem bryr sig, är boräntan vi snackar om här
Citera
2017-06-03, 12:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du räknar ut skillnaden mellan boränta och Centralbankens ränta, hur stor blir skillnaden då?

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Skall fundera på det kl 8:00 i morgon bitti.
Skillnaden i Sverige mellan boränta och Riksbankens referensränta är ca 2.1%.
Skillnaden i USA mellan boränta och Fed Fund ca 2.6%.

Dvs skillnaden är ganska liten. Och blir antagligen ännu mindre om man hittar mer likvärdiga bostadslån.
Citera
2017-06-03, 12:35
  #11
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skillnaden i Sverige mellan boränta och Riksbankens referensränta är ca 2.1%.
Skillnaden i USA mellan boränta och Fed Fund ca 2.6%.

Dvs skillnaden är ganska liten. Och blir antagligen ännu mindre om man hittar mer likvärdiga bostadslån.

Okej. Men vad är det som är orsaken till den låga riksbanksräntan? Jo, låg inflation, men varför är den så låg då när priserna bara ökar hela tiden?

I övrigt undrar jag vad det är som gör att bankerma följer riksbankens ränta? För att inte få tillståndet indraget?
Citera
2017-06-03, 12:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Okej. Men vad är det som är orsaken till den låga riksbanksräntan? Jo, låg inflation, men varför är den så låg då när priserna bara ökar hela tiden?

I övrigt undrar jag vad det är som gör att bankerma följer riksbankens ränta? För att inte få tillståndet indraget?
Bankerna får låna en stor andel av sina pengar från riksbanken till referensräntan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback