Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 20:01
  #1
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Jag vet att fingrarna kan bli hårda som stål efter en massa spelande men det jag undrar är om hur snabbt man kan nå dit.

Ska jag fortsätta spela utan att vila fingrarna eller går det snabbare om mina fingrar frisknar till och sedan nöta tills dem värker igen innan dem blir tillräckligt hårda?
Citera
2017-06-01, 20:19
  #2
Medlem
Jellohs avatar
Alltså det som värker är ju liksom köttet under, och det går över rätt fort. På't igen så fort du kan!
Sen finns det ju olika sätt att få förhårdnader snabbare, att torka ut topparna med typ bensin eller motsvarande och sandpapper etc.
Men det brukar gå rätt fort av att bara lira så mycket man bara kan, varje dag, att ta uppehåll riskerar ju att det blir för långt.
Tjockare strängar är bra att ha på en övningsgitarr, det blir lättare att spela på tunnare sedan. Kanske främst för styrka och teknik, men säkert fingertoppar också.
Sen var jag till och med så jävla gullig så jag googlade fram en länk:

https://www.guitartricks.com/blog/Ho...our-Fingertips
Citera
2017-06-02, 08:56
  #3
Medlem
G-bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Jag vet att fingrarna kan bli hårda som stål efter en massa spelande men det jag undrar är om hur snabbt man kan nå dit.

Ska jag fortsätta spela utan att vila fingrarna eller går det snabbare om mina fingrar frisknar till och sedan nöta tills dem värker igen innan dem blir tillräckligt hårda?

Kommer knappt ihåg hur lång tid det tar, skulle säga 1 vecka dagligt spelade (2 h om dagen kanske) för att förhårdnaderna ska börja bli någorlunda. Någon månad så kan du spela hur länge du vill. Beror på gitarren också. Elgitarr är ju generellt mjukare än stålsträngad akustisk.
Men tänk inte på det, utan spela bara på. Gör det ont så ta en paus.

Kan dock tänka mig att detta är väldigt individuellt.
Citera
2017-06-02, 15:24
  #4
Avstängd
Sen kan du ha i åtanke att man bör vara så avslappnad som möjligt när man spelar. Du kanske trycker lite för hårt?

Med det sagt. Dom få gångerna jag fått ta en spruta i fingret, har jag alltid sagt till att ta den i högra handens fingrar eftersom jag har tjockare hud på den andra.
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-02 kl. 15:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback