Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 20:00
  #1
Medlem
Hej!

Har sparat på börsen i fonder i ca 1,5 år och gått +20%. Tänkte omgruppera lite i portföljen. Vad tror ni om följande:

Fond 1: Länsförsäkringar Global index 35%
Fond 2: Spiltan Global 15%
Fond 3: Spiltan Aktiefond 25%
Fond 4: Swedbank Robur Access Asien 15%
Fond 5: Robur Ny Teknik 10%

Tanken är huvuddelen i global. Gillar Spiltans fond och tror på den så kör den och LF trots att de korrelerar. Spiltan Sverige har gått fint och har den som enda exponering mot Sverige. Asienfonden för tillväxtländer. En aktivt förvaltad fond i Ny teknik för lite krydda som man kan hålla lite koll på. Samtliga förutom sista låga avgiftsfonder (Spiltan global 0,5 men är aktivt förvaltad). Har sålt Avanza Zero, SPP USA och en annan tillväxtfond pga ville renodla det lite.

Jag vet att vissa av er förespråkar mer guld/räntor i portföljen. Denna ska stå orörd i minst 20-30 år och tanken är att succesivt väva in räntefonder i ekvationen. I nuläget är risk dock inget problem.

Feedback?
Citera
2017-06-01, 22:01
  #2
Medlem
Reevess avatar
Jag tycker att den ser välbalanserad ut. Här finns inga tankefel, utan eventuella synpunkter är bara åsikter. Du verkar väl medveten med vilken fördelning du söker. Ditt största innehav är en mycket bra globalfond som står sig väl jämfört med andra globalfonder.

Personligen hade jag velat ha lite mer exponering mot Sverige, men det är som jag nyss nämnt, en åsikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback