Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 12:41
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Går det att få fokus att följa var muspekaren är?

Det är knöligt att hela tiden behöva klicka i det fönster som man vill aktivera. Speciellt när man har flera skärmar.

https://www.reddit.com/r/osx/comment...monitor_focus/
Här snackar de samma sak.

Mac OS Sierra.
Citera
2017-06-01, 16:23
  #2
Medlem
StyleWarss avatar
Cmd + Tab är nog det bästa du kan få om du inte skriver någon SW själv.

Det är ju ett beteende som inte passar in i ett operativsystem.
Citera
2017-06-01, 16:37
  #3
Medlem
När jag pluggade satt vi på någon Linux- eller Unix-miljö där man inte behövde klicka på fönstret som skulle bli aktivt. Det räckte med att flytta muspekaren till fönstret. Vet tyvärr inte vad vi körde.

Mitt tips är att sluta använda musen. De flesta applikationer går alldeles utmärkt att hantera utan mus. Man jobbar ofta snabbare med bara tangentbordet.

På reddit skriver han att han måste klicka två gånger, men ofta går det att klicka direkt där man vill placera musen utan att först göra fönstret aktivt.
Citera
2017-06-03, 12:30
  #4
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
När jag pluggade satt vi på någon Linux- eller Unix-miljö där man inte behövde klicka på fönstret som skulle bli aktivt. Det räckte med att flytta muspekaren till fönstret. Vet tyvärr inte vad vi körde.

Mitt tips är att sluta använda musen. De flesta applikationer går alldeles utmärkt att hantera utan mus. Man jobbar ofta snabbare med bara tangentbordet.

På reddit skriver han att han måste klicka två gånger, men ofta går det att klicka direkt där man vill placera musen utan att först göra fönstret aktivt.

Det där du körde till linux skulle ju vara guld om man kunde få den funktionen till Sierra.

Alltså jag markerar ju bland annat text och det är lättare med musen än med tangenter.
Citera
2017-06-03, 17:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Det där du körde till linux skulle ju vara guld om man kunde få den funktionen till Sierra.

Alltså jag markerar ju bland annat text och det är lättare med musen än med tangenter.
Just nu sitter jag inte på Mac och det är flera meter till min Mac och jag sprang en tuff löptävling vid lunch, men det låter underligt att det inte går att markera text i ett annat fönster eller applikation utan att först aktivera fönstret. På Windows 10 är det bara att markera den text jag vill ha i valfritt fönster utan att fokusera först...eller fokuset blir ju när jag trycker ner musknappen för att markera text.
Citera
2017-06-03, 18:42
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Just nu sitter jag inte på Mac och det är flera meter till min Mac och jag sprang en tuff löptävling vid lunch, men det låter underligt att det inte går att markera text i ett annat fönster eller applikation utan att först aktivera fönstret. På Windows 10 är det bara att markera den text jag vill ha i valfritt fönster utan att fokusera först...eller fokuset blir ju när jag trycker ner musknappen för att markera text.


Det har du ju faktiskt rätt i. Fast av någon anledning krävs det ett extraklick vissa gånger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback