Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-01, 11:19
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Jag har en väldigt intressant fråga och det är om man möjligtvis kan kontrollera sina drömma? Går verkligen detta att göra på bästa möjliga sätt?

Har ni försökt att kontrollera era drömmar?
Citera
2017-06-01, 12:06
  #2
Medlem
Jag måste ha ljud i bakgrunden för att kunna sova. Vet inte hur det kommer sig men jag sätter alltid igång en serie eller en standup comedy show som jag har sett flera gånger tidigare för då behöver jag inte koncentrera mig på handlingen eller de rörliga bilderna.

Jag drömmer nästan uteslutande om det som jag omedvetet lyssnar på i bakgrunden när jag sluter ögonen.
Citera
2017-06-01, 12:37
  #3
Medlem
Lucid dreaming (sv klardrömmande) innebär ungefär att kroppen sover och hjärnan är vaken, så att drömmarna blir som en sorts hallucination. Man är då medveten om att man drömmer, och med en del övning ska man också kunna kontrollera sina drömmar. Kolla upp det, det finns mycket om det på internet.
Citera
2017-06-01, 14:12
  #4
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Lucid dreaming (sv klardrömmande) innebär ungefär att kroppen sover och hjärnan är vaken, så att drömmarna blir som en sorts hallucination. Man är då medveten om att man drömmer, och med en del övning ska man också kunna kontrollera sina drömmar. Kolla upp det, det finns mycket om det på internet.
Lucid dreaming styr du inte dina drömmar du är enbart medveten och kommer ihåg vad du drömmer om. Det du är ute efter heter astral projection. Då beffiner sig din själ eller ditt medvetande i denna värld men din kropp sover. du kan flyga vart du vill i hela universum utom area 51.
https://www.youtube.com/watch?v=zGkmqu_GdVo
Citera
2017-06-01, 14:24
  #5
Moderator
Psilosophers avatar
Jag har gjort ihärdiga försök, inspirerat av Carlos Castanedas böcker. Ingen framgång, förutom ett par flyktiga ögonblick i gränslandet sömn/vaka.
Citera
2017-06-01, 21:28
  #6
Medlem
nonameds avatar
Du kan påverka dina drömmar eller andras på olika sätt.
Citera
2017-06-02, 00:13
  #7
Medlem
hitmanneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Lucid dreaming styr du inte dina drömmar du är enbart medveten och kommer ihåg vad du drömmer om. Det du är ute efter heter astral projection. Då beffiner sig din själ eller ditt medvetande i denna värld men din kropp sover. du kan flyga vart du vill i hela universum utom area 51.
https://www.youtube.com/watch?v=zGkmqu_GdVo

Vadå men inte area 51? haha vad har du för teori?
Citera
2017-06-02, 00:39
  #8
Medlem
Om man tänker på något när man lagt sig så brukar man drömma om det sen.
Citera
2017-06-02, 09:14
  #9
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitmanned
Vadå men inte area 51? haha vad har du för teori?
Det är inget skit snack. Har försökt komma in där men då vaknar man bara som i en mardröm snabbt helt svettig paranoid stressad panikslagen. Ska tydligen finnas sätt att komma in men jag försöker inte på ett bra tag igen fy fan! Sen ett annat ställe man inte kan komma in på är jordens insida (argatha) för er som inte kan våran riktiga historia så är argatha anledningen till att Hitler valde att förlora WW2. Här är hålet filmat https://www.youtube.com/watch?v=ExgAbZV6RuA en lång tråd om hollow earth. norrsken kommer från jordens inre sol
Citera
2017-06-04, 04:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har en väldigt intressant fråga och det är om man möjligtvis kan kontrollera sina drömma? Går verkligen detta att göra på bästa möjliga sätt?

Har ni försökt att kontrollera era drömmar?

Absolut, det går..
Jag kunde under nått år i livet styra i princip alla mina drömmar som jag kom ihåg när jag vaknade, vilket var Ofta på den tiden.. (Gick såklart lite i perioder med åtminstone 2-3 gånger/vecka)

Det började egentligen på så sätt att jag drömde mycket mardrömmar och hade även svårt att somna... Lång historia kort så lärde jag mig att styra mina drömmar, ju mer jag gjorde det desto "bättre" blev jag ..
"Hemligheten" är ju att man måste komma på att man drömmer och då göra lite "tester" i drömmen för att avgöra om man är vaken eller inte.. lättare sagt än gjort. Man vill ju vara 150% säker på att det är en dröm innan man t ex kastar sig ut för ett tak för att man ska flyga eller nå liknande. Men en sak var iallafall genomgående för mig: Var jag osäker på om jag drömde eller var vaken- Då var det en dröm. Du VET när du är vaken.
Citera
2017-08-23, 15:09
  #11
Medlem
"Dream Control" är fullt möjligt ja, men det blandas ofta ihop med "Lucid Dreaming".

"Dream Control" handlar om att man kan bestämma vad som ska hända i en dröm, men det betyder inte nödvändigtvis att man vet att det är just en dröm.
"Lucid Dreaming" handlar om att man vet att man befinner sig i en dröm, men det betyder inte att man automatiskt kan påverka omgivningarna.
Faktum är att en lucid dröm - eller "klardröm" - ofta kan vara svår att påverka på något speciellt sätt.
Jag har haft drygt 50 klardrömmar och jag har märkt att jag ofta rör mig ganska långsamt i dem, ungefär som om jag gick under vatten, och det är ofta ganska svårt för mig att ändra på det.

Men klardrömmar gör givetvis att man får väldigt stora möjligheter att påverka drömmen, eftersom man då kan fatta aktiva beslut och försöka göra olika saker - och om man tränar på det här och verkligen tror på sin kontrollförmåga så kan man hitta på väldigt många fantastiska saker i såna här drömmar.
Jag har märkt att det lättaste sättet att kontrollera en dröm är genom att förvänta sig att man ska hitta någonting runt ett hörn, eftersom detta är ett väldigt naturligt scenario som hjärnan har lätt för att greppa (det är ju helt klart mycket mer intuitivt än att försöka trolla fram någonting ur tomma intet).
Givetvis så har jag i de flesta fall förväntat mig att möta någon riktigt snygg tjej, och resten säger nog sig självt.

Man skulle kanske kunna tro att en snygg tjej i en dröm skulle vara väldigt "instabil" och inte alls kännas som en riktig person, men de känns faktiskt ofta förbluffande verkliga.
Det är ungefär som en väldigt övertygande dagdröm - i dagdrömmar kan man ofta fantisera om att man upplever olika saker och de kan ofta vara väldigt stabila, som exempelvis känslan av att åka slalom nedför en backe eller känslan av att trycka händerna emot en vägg - och drömmar är ännu bättre på att skapa den här typen av fysisk närvaro.

Om du vill kolla på en riktig vetenskapligt baserad föreläsning om klardrömmar och drömkontroll i allmänhet - och dessutom få tips på hur du kan lära dig de här sakerna - så kan jag rekommendera Stephen LaBerges föreläsning i Washington år 1992:

https://www.youtube.com/watch?v=nnHVs5PXLeg

Stephen LaBerge gör entré vid ungefär 5:00.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2017-08-23 kl. 15:34.
Citera
2017-08-25, 20:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Lucid dreaming styr du inte dina drömmar du är enbart medveten och kommer ihåg vad du drömmer om. Det du är ute efter heter astral projection. Då beffiner sig din själ eller ditt medvetande i denna värld men din kropp sover. du kan flyga vart du vill i hela universum utom area 51.
https://www.youtube.com/watch?v=zGkmqu_GdVo
Dock så bör man komma ihåg att Astral Projection än så länge inte är någon riktig vetenskap, utan enbart en fascinerande idé.
Lucid Dreaming är en vetenskap, eftersom klardrömmar har bevisats med hjälp av att läsa av specifika förutbestämda ögonrörelser som har utförts under REM-stadiet.

Men det skulle givetvis vara fantastiskt häftigt om Astral Projection kunde bevisas på något sätt.
Jag kan inte tänka mig mycket som hade varit coolare än att gå runt som ett spöke i den fysiska världen och göra en massa övernaturliga saker - kanske till och med bryta sig in i Area 51.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2017-08-25 kl. 20:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback