Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 01:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Oavsett vad som hände får inte kreti och pleti hugga in chassinummer, det får endast ackrediterade firmor göra

Det får man visst!
Citera
2017-06-06, 08:21
  #14
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Det får man visst!


Får får man som jag skrev senare, men att fixa upp rättsligt hållbara bevis för att det är det fordon chassinumret säger det är själv är jävligt svårt
Citera
2017-06-08, 21:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jippi44
God dag!
Var inne och besiktigade min Ktm motard förra veckan.
Fick underkänt på chassinummer då jag stämplat in det på nytt.
Anledningen till detta är att jag lämnade in ramen på lack. Gav starka instruktioner på att maskera ramnummer. Men enligt lackeraren gick det bort i sandblästrings fasen.
Försökte så gott jag kunde på att banka in ett nytt utan att få gnäll. vilket jag misslyckades med.

Av bilprovningen fick jag inte körförbud utan har en månad på mig att ¨fixa¨ detta. Men måste kontakta deras ingenjör.
citat från honom:
- Blir svårt att bevisa att cykeln ej är stulen. Ta hit den får vi kika på det. ¨Så dom kan tjäna mer pengar¨ ( ca 1000kr )
När jag ifrågasatte om det finns något regelverk dom går efter fick jag svar på att det är stor risk den inte komma bli godkänd.

Detta gör mig sjukt förbannad men samtidigt så förstår jag deras synpunkt.
Han bad mig kontakta KTM för att se om man kan synka ramnummer med motornummer i nån databas.
Vilket jag gjorde och får svar av lelles i eftermiddag.

Annat alternativ är att jag får tag i ett intyg av en mc handlare där dom godkänner en ny instämpling.

Min fråga är :
Eftersom jag inte fick körförbud ¨konstigt nog¨! Kan jag inte testa besiktiga den på en annan firma?

Mvh
Ursäkta, det går att lacka en ram men inte blästra bort ram-nummret om inte din lackerare kör med något blästerämne som äter metall. Om du talar sanning så kan du slipa bort färgen och få tillbaka siffrorna därunder, jag hade själv en mc-ram som jag fick göra det med efter en pulverlack.
Citera
2017-06-09, 14:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Ursäkta, det går att lacka en ram men inte blästra bort ram-nummret om inte din lackerare kör med något blästerämne som äter metall. Om du talar sanning så kan du slipa bort färgen och få tillbaka siffrorna därunder, jag hade själv en mc-ram som jag fick göra det med efter en pulverlack.

Ktm präglar endast sina vin nummer. Så JA det går.
Citera
2017-06-09, 19:20
  #17
Medlem
killawifes avatar
Ett tips om man får anmärkning på något sånt här är att avbryta besiktningen direkt innan den är färdig. Man har rätt att göra det. Då registreras inget och så åker man nån annanstans där de inte är så anala med dessa grejer. Man får ändå betala för sin besiktning dock men kan slippa reg besiktning.
Citera
2017-09-05, 15:04
  #18
Medlem
Ramen är nu kryssad och hojen får ej användas på väg.
Blir endast isåka för min del och skogen
Citera
2017-09-05, 17:52
  #19
Medlem
killawifes avatar
Man vad surt. Du känner ingen som har en verkstad som kan besikta bilar och mc? För då kunde du ta det den vägen. De stansar in ramnummer och godkänner hojen och sen behöver du inte bry dig om det sen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback