Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 04:41
  #1
Medlem
Jag har haft fonder sittandes på banken nu sen jag var liten, och har därför gått med nästan 100% i vinst på vissa. Problemet är ju att skatt inte betalas för än fonderna säljs, så jag har därför undvikit att sälja dom för att åka på 30% restskatt på vinsten.

Nu är det dock så att jag nyligen flyttat till Australien, där skattereglerna är betydligt mer gynnsamma, och tänkte därför höra om ni här har koll på om det går att utnyttja detta?

Jag har som jag förstått det inga krav på att skatta i Sverige på den lön jag tjänar i Australien, då jag kommer vara här över ett halvår (6 månadersregeln). Vad krävs, och när ska jag sälja av fonderna för att slippa den svenska skatten och bara skatta här i Australien? Borde jag skriva ur mig ur Sverige ASAP eller vad tror ni?
Citera
2017-06-01, 09:32
  #2
Medlem
PierreTanguys avatar
Du kommer behöva skatta på kapitalvinsten i Sverige
Citera
2017-06-02, 01:12
  #3
Medlem
Har du lust att utveckla varför? Som jag förstår det kan det vara svårt med aktier då dessa går under 10års regeln, men borde ju gå att slippa detta med fonder..
Citera
2017-06-03, 17:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pell3
Jag har haft fonder sittandes på banken nu sen jag var liten, och har därför gått med nästan 100% i vinst på vissa. Problemet är ju att skatt inte betalas för än fonderna säljs, så jag har därför undvikit att sälja dom för att åka på 30% restskatt på vinsten.

Nu är det dock så att jag nyligen flyttat till Australien, där skattereglerna är betydligt mer gynnsamma, och tänkte därför höra om ni här har koll på om det går att utnyttja detta?

Jag har som jag förstått det inga krav på att skatta i Sverige på den lön jag tjänar i Australien, då jag kommer vara här över ett halvår (6 månadersregeln). Vad krävs, och när ska jag sälja av fonderna för att slippa den svenska skatten och bara skatta här i Australien? Borde jag skriva ur mig ur Sverige ASAP eller vad tror ni?

Vad är det för fonder?
Citera
2017-06-03, 20:29
  #5
Medlem
Jag vågar inte garantera detta svaret men vad jag vet så räcker det du ska vara begränsad skatteskyldig i Sverige så ska inte vinst för fonder beskattas i Sverige.

Dock oavsett måste din bank satt dig i sitt system att du är skatteresident i annat land för undvika problem.

Aktier är dock 10 års regeln på om dubbelbeskattningsavtal inte säger kortare period.

Lättast är du frågar SKV för få bekräftat ang fonderna.
Citera
2017-06-04, 06:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad är det för fonder?

Aktiefonder typ Swedbank Ny Teknik och liknande.


Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag vågar inte garantera detta svaret men vad jag vet så räcker det du ska vara begränsad skatteskyldig i Sverige så ska inte vinst för fonder beskattas i Sverige.

Dock oavsett måste din bank satt dig i sitt system att du är skatteresident i annat land för undvika problem.

Aktier är dock 10 års regeln på om dubbelbeskattningsavtal inte säger kortare period.

Lättast är du frågar SKV för få bekräftat ang fonderna.

Precis, det är ju i dom tankarna jag går, men måste ju antagligen skriva ut mig ur Sverige och bo utomlands ett tag för att det ska börja gälla, typ nytt skatteår eller liknande tänker jag?

Har för mig att banken nämnt något om nån blankett som behövdes fyllas i. Japp, har hört talas om 10 års regeln, men äger inga aktier direkt, utan enbart genom fonder.
Citera
2017-06-04, 17:13
  #7
Medlem
Det stämmer att aktiefonderna inte omfattas av 10-årsregeln. Du får se till att bli begränsat skattskyldig i Sverige (ingen anknytning såsom kvarvarande permanentbostad, omyndiga barn, hustru/sambo, fåmansföretag, ingen avsikt att återvända till Sverige m.m.) så blir du inte skattskyldig här för fondvinsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback