Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 23:09
  #1
Medlem
När jag var ung på 80-talet så var många cyklar utrustade med en cykelpump (se bild)
https://postimg.org/image/w4vzik0f1/

Det var faktiskt väldigt praktiskt så varför är inte dagens cyklar utrustade med en pump?

Jag frågade min granne Achmed men han hade ingen aning, vet Ni var alla pumpar tog vägen?
Citera
2017-05-31, 23:16
  #2
Medlem
Jag kan tänka mig att den försvann i priskonkurrensen. Få cykelköpare bryr sig om särskilt mycket mer än priset på hojen, och då blir det så att alla tillverkare konkurrerar med priset. De pressas att göra vad som helst för att få ner priset, och att då ta bort en pump lär vara bland det första de gör.

Jämför med de verkligt dyra bilarna: enligt något avsnitt av TopGear som jag såg för ett antal år sedan ingår det i priset på bilen att när spriten som finns infälld i bagageutrymmet tar slut kan du ringa tillverkaren så skickar de någon som fyller på, oavsett var i världen du är. Men så har bilen kostat några miljoner brittiska pund....
Citera
2017-05-31, 23:16
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Man orkar inte ta med sig den varje gång man parkerar cykeln någonstans och om man inte tar med sig den finns det risk att den blir tagen eftersom den inte har ett lås.
Citera
2017-05-31, 23:17
  #4
Medlem
Dom tjänar naturligtvis mycket mer på att sälja löjligt överprissatta cykelpumpar separat.
Citera
2017-05-31, 23:29
  #5
Avstängd
Lånar tråden.
Får du punka och köper en ny slang så tro fan det sitter en ventil där som inte passar till gamla pumpen. Massa nya moderniteter med "snabbventil", "bilventil". Gamla hederliga med ventilgummi verkar inte finnas kvar. Är så jävla trött på detta, förvisso gamla ventilen var trög och man fick ta i ordentligt när man pumpade men den funkade. All utveckling är inte så bra.
Citera
2017-05-31, 23:32
  #6
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Lånar tråden.
Får du punka och köper en ny slang så tro fan det sitter en ventil där som inte passar till gamla pumpen. Massa nya moderniteter med "snabbventil", "bilventil". Gamla hederliga med ventilgummi verkar inte finnas kvar. Är så jävla trött på detta, förvisso gamla ventilen var trög och man fick ta i ordentligt när man pumpade men den funkade. All utveckling är inte så bra.
Så sant.

Cykelhandlaren tittade konstigt på mig när jag frågade efter ventilgummi för ett par år sedan.
Han verkade ha någon sympati för mig, jag fick en tiotal automatventiler helt gratis.
Citera
2017-05-31, 23:54
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Får du punka och köper en ny slang så tro fan det sitter en ventil där som inte passar till gamla pumpen. Massa nya moderniteter med "snabbventil", "bilventil". Gamla hederliga med ventilgummi verkar inte finnas kvar. Är så jävla trött på detta, förvisso gamla ventilen var trög och man fick ta i ordentligt när man pumpade men den funkade. All utveckling är inte så bra.
Ser inte problemet, jätteenkelt att bygga en pump så den passar både schrader och dunlop och samtidigt har ett lågt pris, dunlop är fortfarande rätt vanlig iallafall för slangar.
Citera
2017-06-01, 07:22
  #8
Medlem
Krickerts avatar
Om jag inte minns fel så kostade även pumpen extra såsom handbromsar(på fotbromsade cyklar) och hastighetsmätare.
Det var alltså något som kostade extra och inte ingick i standard pris.
Citera
2017-06-01, 09:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Man orkar inte ta med sig den varje gång man parkerar cykeln någonstans och om man inte tar med sig den finns det risk att den blir tagen eftersom den inte har ett lås.
Du har nog rätt, jag tänkte inte på samhällsutvecklingen det kanske är så att det finns en liten risk att pumpen blir stulen nu för tiden.
Citera
2017-06-01, 10:02
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Cyklar som i prisklass motsvarar den du länkade på bild har de senaste 10-20 åren levererats med mindre och mindre medföljande utrustning. Idag är det ovanligt att det följer med stänkskärmar eller ens stöd. Att då skicka med en pump känns kanske lite udda.


Sen kan jag inte påminna mig att det var särskilt många cyklar som levererades med pump. Jag tror faktiskt den enda jag har sett med en fabrikslevererad pump är just en sådan du länkade bild till. (har pumpen kvar till och med).



När det gäller huruvida cyklar är utrustade med pump rent generellt så tror jag att det inte är lika vanligt idag eftersom det numera är mycket enklare att hitta en automatisk pump. I staden jag bor så har kommunen satt upp cykelpumpar lite här och där av denna typ https://www.uppsala.se/contentassets...acykelpump.jpg , i stort sett alla universitets byggnader som är öppna för studenter har tryckluft för pumpning av cykel, lägg sen till alla bensinmackar och cykelhandlar som bjuder på luft så är det sällan man är långt från en pump.

Själv har jag en pump som jag fäster på ramen på min cykel, men den sätter jag endast dit om jag ska cykla utanför staden, där det inte är full lika vanligt med pumpar.

Sen är det väl inte så jävla många som cyklar omkring med en extraslang eller lagningskit direkt.. så får man punktering så gör ju en pump inte så jävla stor nytta liksom.
Citera
2017-06-01, 13:37
  #11
Medlem
Det finns cyklar som levereras utrustade med cykelpump även idag. Ett märke som har det är Kalkhoff.

https://www.das-radhaus.de/kalkhoff-...us-damen-2016/
Citera
2017-06-01, 15:12
  #12
Medlem
Anledningen är nog att de ändå blir stulna. Varför leverera cykeln med något som blir stulet någon av de första gångerna man parkerar cykeln på en ett allmäntillgänglig plats?
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-06-01 kl. 15:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback