Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-31, 22:16
  #1
Medlem
Vill installera ett linuxbaserat operativsystem på ett SD kort. Men när jag startar datorn i boot options finns inte SD kortet som alternativ. Har också en USB 3.0-sticka som funkar galant att boota från men inte SD kortet - går det att lösa på något sätt? Vad kan det bero på? När jag är i Windows läses SD kortet av (datorns inbyggda kortläsare är alltså inte trasig) och jag kan skriva filer till den. Kan det helt enkelt vara så att Windows/BIOS inte kan boota från SD-kort? Antar att det då innebär att det inte finns något annat sätt än om jag kanske skaffar en USB-hubb med SD-kortläsare inbyggd?

Har testat SD-kortet som GPT och MBR men den kommer ändå inte upp i boot options. Och när jag kollar diskmgmt.msc visar det sig att SD-kortet tolkas som "flyttbart medium" precis som USB-stickan så inga fel på den fronten antar jag...

Kan det vara möjligt att jag saknar vissa BIOS-drivrutiner/uppdateringar? Ersatte Windows för inte så länge sedan med Linux på min SSD men det visade sig att hårdvaran inte var helt kompatibel så jag fick återgå till Windows (men denna gång utan en del drivrutiner/bloatware-program som jag fick med på Windows när jag köpte datorn).
__________________
Senast redigerad av thechosenpeople 2017-05-31 kl. 22:19.
Citera
2017-05-31, 22:34
  #2
Medlem
Går ut på en lem och gissar på att drivrutinerna till kortläsaren inte laddas förrns du är i windows, får nog bli usb

EDIT: Kom på att man kan ladda drivrutiner i en bootable, minns inte hur men var tvungen att göra det när jag skulle installera på en m.2 disk

EDIT2: nvm, det var under windows installationen man gjorde det
Citera
2017-05-31, 22:41
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Har också SD kort... men BIOS/CMOS tillåter mig inte att boota ifrån det... är sur... men går liksom inte att göra så mycket... USB fungerar helt ok dock...

Såå... antingen fixar du ett USB boot, (någon form av OS (Linux ex.) som bootar på USB laddar vad som är nödvändigt och sedan fortsätter att boota ifrån SD kortet...

Enda jag kan tänka mig... alternativt skriva om BIOS (vilket inte är omöjligt, men inte värt arbetet...)
Citera
2017-05-31, 23:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenpeople
Vill installera ett linuxbaserat operativsystem på ett SD kort. Men när jag startar datorn i boot options finns inte SD kortet som alternativ. Har också en USB 3.0-sticka som funkar galant att boota från men inte SD kortet - går det att lösa på något sätt? Vad kan det bero på? När jag är i Windows läses SD kortet av (datorns inbyggda kortläsare är alltså inte trasig) och jag kan skriva filer till den. Kan det helt enkelt vara så att Windows/BIOS inte kan boota från SD-kort? Antar att det då innebär att det inte finns något annat sätt än om jag kanske skaffar en USB-hubb med SD-kortläsare inbyggd?

Har testat SD-kortet som GPT och MBR men den kommer ändå inte upp i boot options. Och när jag kollar diskmgmt.msc visar det sig att SD-kortet tolkas som "flyttbart medium" precis som USB-stickan så inga fel på den fronten antar jag...

Kan det vara möjligt att jag saknar vissa BIOS-drivrutiner/uppdateringar? Ersatte Windows för inte så länge sedan med Linux på min SSD men det visade sig att hårdvaran inte var helt kompatibel så jag fick återgå till Windows (men denna gång utan en del drivrutiner/bloatware-program som jag fick med på Windows när jag köpte datorn).

Varför vill du boota ifrån SD-kortet? Har du pluggat alla USB-kontakter eller?
Citera
2017-05-31, 23:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Varför vill du boota ifrån SD-kortet? Har du pluggat alla USB-kontakter eller?

Yes. Touchpaden funkar inte så måste använda en USB ansluten mus för att navigera så har jag bara en USB slot över till skivavbildningen/installationsdestinationen.

Hur kan jag lösa det problemet om jag har två Usb stickor tillgängliga?
Citera
2017-06-01, 00:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenpeople
Yes. Touchpaden funkar inte så måste använda en USB ansluten mus för att navigera så har jag bara en USB slot över till skivavbildningen/installationsdestinationen.

Hur kan jag lösa det problemet om jag har två Usb stickor tillgängliga?

USB hub! https://www.netonnet.se/art/ljud-och.../185425.13721/
Citera
2017-06-01, 13:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenpeople
Yes. Touchpaden funkar inte så måste använda en USB ansluten mus för att navigera så har jag bara en USB slot över till skivavbildningen/installationsdestinationen.

Hur kan jag lösa det problemet om jag har två Usb stickor tillgängliga?

Din dator har förmodligen bluetooth, använd en sådan mus.
Citera
2017-06-03, 02:36
  #8
Avstängd
53280s avatar
Bero på bios vad den klara. Många SD kortläsare sitter direkt på någon intern USB anslutning. Men att boota på SD känns som en funktion du hittar på en del servrar och liknade , inte på vanliga konsument datorer. Många av HP Servrar har ett USB uttag inne på moderkortet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback