Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-31, 22:00
  #1
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Alla minns väl DB, DBZ, One Piece, Ranma 1/2 m.m

Ja, tyvärr så blev det ju en modefluga som dog inom bara ett par ynka år, sen lade sig den värsta stormen och distrubitörerna gick back och till slut var dessa bokförlag tvungna att lägga ned bla Shonen Jump. Andra serier hann de inte en ge ut alla sista nummer utav One Piece ex. Vilket jag tyckte var väldigt ledsamt då jag diggar OP grymt mycket..

Dragon ball, One Piece, Kajika samt Ranma 1/2 e de serierna jag diggar mest och när det kommer till DB så gillar jag faktiskt DBZ samlingen mer än de vanliga DB följetongen. För det första gillade jag att DBZ var ritat i färg, ett annat skäl var att serierna där inte var sammanbundna med varandra. Missade man ett nr så gjorde det liksom inte något. Vilket det gjorde i original DB(Och jo, jag vet att DBZ även existerar i DB serien efter Nr 16 eller där i närheten. Men det gjordes ju även en bokform som bara handlade om DBZ när Goku var vuxen.

One Piece e en för himla go serieoch där kan jag ärligt säga att gillar Oda bättre då han levererar betydligt bättre handling än DB/Z även om jag ändå diggar DB jäkligt mycket. Ruffy D rockar järnet med sin sköna personlighet.

Ranma 1/2 må inte vara lika känd i Sverige som DB och OP men fy vilken br a serie ändå! Mer snuskig humor än egentlig seriös action även om action och kampsport förekommer i relativt stor skala. Har ni inte läst Ranma så bör ni göra det!
Citera
2017-05-31, 22:12
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Jag är själv anime fan och saknar gamla serier som neon genesis evangelion & martian successor nadesico älskar humorn dom har.
Citera
2017-05-31, 22:42
  #3
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Jag är själv anime fan och saknar gamla serier som neon genesis evangelion & martian successor nadesico älskar humorn dom har.
Så sant! Älskar Manga och Anime, humorn och själva tecknandet är helt oustanding jämfört med våra egna trista inhemska svenska serier som i stor del dessvärre enbart verkar rikta sig till småungar OCH om den nu riktar sig till vuxna så kan man ge sig fanken på att den har så torr humor att själva sahara öknen skulle blekna i jämförelse... Manga i sin helhet(räknar då såklart inte med Pokemon och dyl.) bjuder för det mesta på en riktigt trevlig underhållning.

Särskilt manga med rå humor och som innehåller en stor näve med sexistiska kommentarer i kombination med en mustig portion med kampsportsutövningar mot diverse rivaler sitter inte fel! :P Tvärtom så ligger kampsporten mig varmt om hjärtat så filmer i klass med Karate Kid(Old school serien, INTE den ifrån -10, den suger) kommer alltid ha en viktig plats i min själ, även om nu just karate kid inte är manga eller anime så speglar den och hyllar den japanska livsstilen där mangan ursprungligen kommer ifrån
Citera
2017-05-31, 22:58
  #4
Medlem
MoaLjungs avatar
Dr. Slump är den skönaste mangan/animen. Det känns som jag har haft min "fas" och tröttnat till viss del, men intresset är kvar.
Citera
2017-05-31, 23:59
  #5
Medlem
Kongruensbojds avatar
Känns fjärran med en ny mangavåg. Hade Chobits t ex fått tryckas i dagens Sverige?

Håller med om att Ranma 1/2 var en lyckad satsning i pocketformat.

Tycker den mesta mangan som kom till Sverige var rätt dålig. Läget 2002/2003 var gynnsamt för denna kulturform eftersom den hajpats länge och fått goda omdömen i spelmedia; i Super Play och på diverse spelforum. Det fanns även en etablerad marknad i större europeiska länder sen tidigare.

I Japan satsar man mycket på manga i smartphonen via diverse appar. Man kan hyra serier eller köpa dem. En idé något förlag kan plocka upp?
Citera
2017-06-04, 04:29
  #6
Medlem
hugTracersbutts avatar
Kommer ihåg serietidningen som kom ut ett tag, började med Blade of the Immortal, men den var tydligen för blodig (hade redan samlat på Blade of Immortal innan dess, faktiskt en av de första mangan jag köpte, den och Berserk) - Men läste den ett tag, kommer ihåg att Chobits och Love Hina gick i den. Men redan på den tiden laddade jag ned anime och manga från internet. Tror faktiskt inte det behövs en sådan våg längre, manga och anime är ändå ett etablerat fenomen här - men de flesta får nog sin fix genom import och internet.
Citera
2017-06-04, 21:35
  #7
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Känns fjärran med en ny mangavåg. Hade Chobits t ex fått tryckas i dagens Sverige?

Håller med om att Ranma 1/2 var en lyckad satsning i pocketformat.

Tycker den mesta mangan som kom till Sverige var rätt dålig. Läget 2002/2003 var gynnsamt för denna kulturform eftersom den hajpats länge och fått goda omdömen i spelmedia; i Super Play och på diverse spelforum. Det fanns även en etablerad marknad i större europeiska länder sen tidigare.

I Japan satsar man mycket på manga i smartphonen via diverse appar. Man kan hyra serier eller köpa dem. En idé något förlag kan plocka upp?

Dragonball/Z One Piece samt Ranma 1/2 tillhör mina absoluta favoriter och dessa var riktigt bra fast på olika sätt! Ranman för den gränslösa humorn utan att för den sakens skull va tråkig hände massa där! DB/Z var mer seriös på flera sätt med lite mindre humor än Ranma men DB/Z förvåna mig flertalet ggr då ex. Bulma gifte sig med Vegeta och att många fiender gentemot Goku och hans gäng ändå valde att alliera sig med honom och bli vän med honom! Gillade även hur historien ändra sig genom att först ha lite "Ranma humor" till att bli mer seriös och mer aggressiv framtoning. Man kunde nästan känna lukten av att jordens undergång närma sig alltmer.

One Piece har otroligt bra story slår både DB/Z samt Ranma, tycker det e otroligt spännande att följa med Ruffy å hans gäng genom att först flytit omkring i en tunna till att bilda värsta piratklanen och ge fiendena en efter en på käften! Att va gummipojke har ju sina fördelar! Lolonoa Zoro tillhör oxå en utav mina favoritkaraktärer, inte alls så elak som man trodde han va först. Usopp imponerar inte på mig alls. Tycker han e lite utav en flopp men det ska nog vara så
Citera
2017-06-04, 21:38
  #8
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Kommer ihåg serietidningen som kom ut ett tag, började med Blade of the Immortal, men den var tydligen för blodig (hade redan samlat på Blade of Immortal innan dess, faktiskt en av de första mangan jag köpte, den och Berserk) - Men läste den ett tag, kommer ihåg att Chobits och Love Hina gick i den. Men redan på den tiden laddade jag ned anime och manga från internet. Tror faktiskt inte det behövs en sådan våg längre, manga och anime är ändå ett etablerat fenomen här - men de flesta får nog sin fix genom import och internet.

Min första manga serie tidning ja läste var nog Shonen Jump :P Dock föredrar jag pocket form liknande DB serien ^^^

Tycker det e synd att man ska behöva läsa på smartphone/PC/Platta! Inget slår att ha en bok i handen som man läser. Att man måste göra det via webben e bara för drygt I pocketform ska det va Punkt!
Citera
2017-06-04, 21:40
  #9
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Dr. Slump är den skönaste mangan/animen. Det känns som jag har haft min "fas" och tröttnat till viss del, men intresset är kvar.
har faktiskt inte läst Dr.Slump dock blev ja bekant med några utav karaktärerna i en av DB böckerna minns ej vilken utav numrerna. Ska nog kolla lite närmre på Dr.Slump.
Citera
2017-06-04, 22:36
  #10
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatepunkerz
dock blev ja bekant med några utav karaktärerna i en av DB böckerna minns ej vilken utav numrerna

Ja, just det ja. har också läst den, tror det var någonstans ca 80-100.
Citera
2017-06-06, 11:49
  #11
Moderator
Popesizes avatar
Serier överlag lär nog tyvärr inte få någon ny våg här i Sverige. Oavsett genre.
Men om ni vill hitta folk att diskutera dessa serier med -Har ni testat att besöka alla dessa olika konvent, såsom Närcon och Uppcon och liknande? De är väldigt inriktade mot japansk populärkultur.

Många av dessa genrer har flertalet utövare och följare. Men vi/de är så utspridda att det behövs föreningsträffar och konvent för att samla dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback