Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-31, 20:07
  #1
Avstängd
wazzobazzos avatar
OK jag är ny S7 ägare har ett litet skitproblem som antagligen är enkelt löst men jag kan inte smarta telefoner och hittar inte tråd för enkla frågor/svar.

Iaf är det så att i de två mailappar som titeln anger och som jag använder mest dyker vissa människors adresser (som jag skickat enstaka mail till) upp som genvägar. Även i Ebay när jag vill länka grejer till mig själv för att komma ihåg dem måste jag skriva min egen adress medan dessa randoms mailadresser går att klicka på direkt.

Kan man ta bort dessa? Finns det någon möjlighet att radera dem samt att lägga in och fästa utvalda adresser (till mig själv och folk som jag mailar oftare)? Det borde finnas iaf men jag vet inte hur man gör något av detta.

Hoppas det framgår vad det är jag frågar(?).
Citera
2017-05-31, 20:20
  #2
Medlem
Lite svårt att förstå vad du menar, men jag gissar att du menar att när du skriver mailadresser så dyker mailadresser du tidigare skickat till upp som förslag.
Det är adressboken som hanterar adresser. Jag använder bara Gmail så jag kan bara beskriva hur man gör där. Öppna adressboken i en webbläsare. Gå till den gamla versionen av adressboken och visa Övriga kontakter. Den här länken bör leda dig rätt direkt:
https://www.google.com/contacts/u/0/...riga+kontakter

Här ligger ska alla kontakter du någonsin skickat mail till. Tar du bort dem så försvinner de efter synk slutligen även från telefonen. Du kan även spara dem direkt i dina kontakter genom att markera de du vill spara och klicka på "Lägg till i mina kontakter".

Om du inte vill att mailadresser ska sparas där så ändrar du det i inställningarna för Gmail:
https://mail.google.com/mail/u/0/#settings/general
Ändra inställningen för "Skapa kontakter för automatisk komplettering" till "Jag lägger till kontakter själv" och spara ändringen.
Citera
2017-05-31, 22:44
  #3
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Lite svårt att förstå vad du menar, men jag gissar att du menar att när du skriver mailadresser så dyker mailadresser du tidigare skickat till upp som förslag.
Det är adressboken som hanterar adresser. Jag använder bara Gmail så jag kan bara beskriva hur man gör där. Öppna adressboken i en webbläsare. Gå till den gamla versionen av adressboken och visa Övriga kontakter. Den här länken bör leda dig rätt direkt:
https://www.google.com/contacts/u/0/...riga+kontakter

Här ligger ska alla kontakter du någonsin skickat mail till. Tar du bort dem så försvinner de efter synk slutligen även från telefonen. Du kan även spara dem direkt i dina kontakter genom att markera de du vill spara och klicka på "Lägg till i mina kontakter".

Om du inte vill att mailadresser ska sparas där så ändrar du det i inställningarna för Gmail:
https://mail.google.com/mail/u/0/#settings/general
Ändra inställningen för "Skapa kontakter för automatisk komplettering" till "Jag lägger till kontakter själv" och spara ändringen.

Tack för svar, tror du förstod min dåligt ställda fråga rätt, men den lösningen verkar inte funka för mig. Jag använder huvudsakligen en gammal hotmailadress (numera outlook) till båda apparna. Jag har lyckats få in den nu (genom att maila till mig själv från datorn) men det borde gå att rensa övriga (från telefonen inte datorn)?
Citera
2017-06-01, 13:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Tack för svar, tror du förstod min dåligt ställda fråga rätt, men den lösningen verkar inte funka för mig. Jag använder huvudsakligen en gammal hotmailadress (numera outlook) till båda apparna. Jag har lyckats få in den nu (genom att maila till mig själv från datorn) men det borde gå att rensa övriga (från telefonen inte datorn)?
Varför ha samma mailadress i båda apparna?
Jag förstår inte riktigt hur du har satt upp det eller varför du har det på ett visst sätt.

Jag har valt att endast köra med Gmail och att köra in mina mail från hotmail/outlook dit också.
Citera
2017-06-01, 16:22
  #5
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Varför ha samma mailadress i båda apparna?
Jag förstår inte riktigt hur du har satt upp det eller varför du har det på ett visst sätt.

Jag har valt att endast köra med Gmail och att köra in mina mail från hotmail/outlook dit också.

Eftersom jag inte har haft en smart telefon tidigare så körde jag samma då jag inte visste vilken app jag föredrog (telefonen må vara smart men jag är inte det). Din lösning låter bra. Ska kanske testa att avinstallera/installera outlook också.

"Löste" f.ö det lite halvt genom att köra min egen address på standardappen för mail så nu ligger den där iaf. Virrigt som satan dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback