Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 18:19
  #1
Medlem
lyktstolpes avatar
Under ramadan brukar terroristerna slå till extra hårt, framförallt på fredagar.

Minns själv 2015 när fyra olika terrordåd inträffade runt om i världen första fredagen i ramadan.

Vad tror ni, kommer det bli något på fredag i samband med fredagsbönen?
Citera
2017-05-31, 18:36
  #2
Medlem
Erik Östs avatar
Varför inte ?
Musslor är väldigt traditionsbundna
Citera
2017-05-31, 18:36
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Det finns alltså en något förhöjd kurva under ramadan då?

Själv tycker jag det smäller rätt så konstant årligen... men det kan väl vara så som du säger ändå!

Vad skulle orsaken vara för just ramadan (mer) terror under ramadan om jag får fråga? eller finns det ingen direkt så kanske... bara att det "syns" mer kanske...
Citera
2017-05-31, 18:38
  #4
Avstängd
dom har många dåd planerade..håll utkik.
Citera
2017-05-31, 18:43
  #5
Medlem
rotkiw123s avatar
Skulle säga att Malmö är en utsatt stad men det vore kanske lite osmart av en muslim med tanke på att det finns så många muslimer att det är risk för att man dödar en av sina egna?
Citera
2017-05-31, 18:46
  #6
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det finns alltså en något förhöjd kurva under ramadan då?

Själv tycker jag det smäller rätt så konstant årligen... men det kan väl vara så som du säger ändå!

Vad skulle orsaken vara för just ramadan (mer) terror under ramadan om jag får fråga? eller finns det ingen direkt så kanske... bara att det "syns" mer kanske...
De är kanske extra hungriga och sura efter en veckas fastande.
Citera
2017-05-31, 18:54
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
De är kanske extra hungriga och sura efter en veckas fastande.

Är det inte en hel månad? eller menar du kanske att det är redan efter första veckan som det smäller på?
Citera
2017-05-31, 19:03
  #8
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Är det inte en hel månad? eller menar du kanske att det är redan efter första veckan som det smäller på?
Det sistnämnda.
Citera
2017-05-31, 19:10
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotkiw123
Skulle säga att Malmö är en utsatt stad men det vore kanske lite osmart av en muslim med tanke på att det finns så många muslimer att det är risk för att man dödar en av sina egna?

Bryr dom sig verkligen om detta? jag menar dom smäller som attan i Irak/Iran/Syrien osv... sedan när det är typ 100+ (som tåget i Spanien, 9/11 osv) så är ju risken rätt stor...

Är den inte rätt stor även i Stockholm/Göteborg när jag tänker efter?

Det kan absolut smälla i Malmö men jag tror det finns för många "familjer" där dvs inte så många "loners" (helt utan bevis och fakta, bara ett påstående ifrån mig...)
Känns om någon händer i Malmö är det någon som tröttna (typ lasermannen stuket eller Peter Mangs stuk)...

Plus har dom inte det "perfekt" i Malmö? var det inte någon som blev intervjuad som sade att detta jätte bra i Malmö för det var precis sitt fd hemland (Irak/Iran typ)...
Jaja nu smäller det på ordentligt i Malmö strax bara för detta :-)
Citera
2017-05-31, 19:19
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det sistnämnda.

Jag hittade faktisk svaret på min egen fråga :-)

https://www.youtube.com/watch?v=eAErcptV-ck

Tydligen är det så att under 3 dagen (och framåt?) antar jag under ramadan så har du levt ett skit liv som egentligen inte skulle ta dig igenom "porten" så är gör man tydligen det ändå under tredjedagen på ramadan för då får du inga frågor om det... så det är en ypperlig dag att spränga sig själv och andra...

Islam... i ett nötskal...
Citera
2017-05-31, 19:55
  #11
Medlem
paras0nics avatar
Bombdåd idag i Kabul med 90 dödade och 400+ skadade enligt CNN. Gödselbomb deluxe?
Citera
2017-05-31, 21:24
  #12
Medlem
lyktstolpes avatar
http://flutetankar.blogspot.se/2015/...redag.html?m=1


Där har ni information om ramadans attacker 2015 isamband med fredagens bön.

Citat:
2015-06-26
Terrordåd under Ramadan-fredag
Denna andra fredag i den muslimska fastemånaden Ramadan rapporteras om tre terrordåd med eventuella kopplingar till Daesh/IS eller Al-Qaida.

Det började med en man halshöggs och flera skadades på en gasfabrik utanför Grenoble i Frankrike. Det ska ha varit minst två gärningsmän, som sade sig agera på uppdrag av IS. Det är högst tveksamt om det faktiskt är så, eftersom IS taktik är att utvidga sitt territorium, inte att utföra terrordåd långt bort därifrån. Däremot är det troligt att terroristerna inspirerats av IS, men kanske inte haft möjlighet att resa till Syrien och därför beslutat sig för att genomföra ett terrordåd i sitt hemland istället, då de ser alla "islams fiender" som en.

Därefter sprängde sig en självmordsbombare i en shiamuslimsk moské i Kuwait city under fredagsbönen. Minst 13 har dödats och 25 skadats. I detta fall har IS tagit på sig attacken, vilket är rimligare då Kuwait faktiskt gränsar till Irak, där IS som bekant har besatt ett stort territorium, och IS säkerligen har planer på att expandera in i angränsande länder. IS hatar alla shiamuslimer, som de beskriver som förkastare av den "rena läran". De har redan förra månaden tagit på sig två terrordåd mot shiamuslimska moskéer i Saudiarabien.

Till sist kom då attacken mot strandhotellet i Sousse i Tunisien där minst 27 personer dödats. Även här kan man tänka sig en faktisk koppling till IS, som ju redan etablerat sig runt staden Sirte i grannlandet Libyen, där inbördeskrig och allmänt kaotisk situation råder, vilket precis som i Syrien är ett perfekt underlag för IS. Nu ligger Sirte långt från Tunisien, men det är inte otänkbart att man inom IS kan ha tänkt ut en plan att även destabilisera Tunisien för att senare även kunna gå in där när man väl utvidgat sitt territorium i Libyen. Ett första steg skulle då kunna vara att skrämma bort alla turister, vilket skulle innebära ett svårt ekonomiskt avbräck för Tunisien.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback