Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 15:33
  #1
Medlem
trattfans avatar
Tjenare.
Åker till USA i sommar och eventuellt blir det som så att jag skippar att åka hem med den flygbiljetten jag har och istället boka en enkelbiljett hem veckan därpå.

Då har jag två funderingar.

1. Blir det något strul med immigration om man skippar en hemresa?
2. Snackade lite med resbolaget som vi bokade för att kolla om de gick att boka om flyget, då skulle de ha 25.000kr för det, rimligt.. när jag då sa till dom att jag eventuellt bara skippar flyget och bokar nytt så sa hon att flygbolaget eventuellt tar ut en "no show"-fee om man inte dyker upp? Stämmer det? Låter ju helt sjukt, flygbolaget förlorar ju inte direkt något om jag väljer att inte flyga hem med biljetten jag betalt för?
Citera
2017-05-31, 15:44
  #2
Medlem
No-show fee stämmer, men det är pga av förseningen som kommer uppstå när dom ropar ut ditt namn och söker dig på flygplatsen medans alla andra väntar.
Men om du ringer flygbolaget som du ska resa hem med och säger att du fått förhinder ska ingen avgift tas.
Citera
2017-05-31, 15:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhed
No-show fee stämmer, men det är pga av förseningen som kommer uppstå när dom ropar ut ditt namn och söker dig på flygplatsen medans alla andra väntar.
Men om du ringer flygbolaget som du ska resa hem med och säger att du fått förhinder ska ingen avgift tas.
nä det stämmer inte. Checkar du inte in kommer de inte ropa på dig, aldrig heller hört om noshow fee. Vanligtvis brukar segment 2 avbokas om du inte åker på utresan, men detta är något helt annat


Säg inget till Immigration så slipper du problem, boka när du är i landet

btw, jobbar själv på ett flygbolag
__________________
Senast redigerad av Bugatti123 2017-05-31 kl. 16:27.
Citera
2017-05-31, 15:54
  #4
Medlem
xposures avatar
Låter fruktansvärt girigt om det stämmer. :S
Flygresor bokas ju utan att folk dyker upp, om de inte är incheckade så tror jag inte att de blir kallade.
Du har rätt att stanna i USA i upptill 3 månader.
Ring och avboka biljetten pga förhinder bara som någon ovan skrev.
Citera
2017-05-31, 21:36
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
nä det stämmer inte. Checkar du inte in kommer de inte ropa på dig, aldrig heller hört om noshow fee. Vanligtvis brukar segment 2 avbokas om du inte åker på utresan, men detta är något helt annat


Säg inget till Immigration så slipper du problem, boka när du är i landet

btw, jobbar själv på ett flygbolag

Det är väl bara om man har checkat in bagage som någon bryr sig överhuvudtaget?
Citera
2017-05-31, 22:08
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Det finns flygbolag som påstår att de tillämpar no show-avgifter.
https://www.koreanair.com/global/en/...016_08_25.html
Citera
2017-06-01, 00:56
  #7
Medlem
trattfans avatar
Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
Säg inget till Immigration så slipper du problem, boka när du är i landet

btw, jobbar själv på ett flygbolag

Jag bokade faktiskt en enkelbiljett hem nu idag. Bokade med Saspoäng så kan avboka den upp till 24h innan hemresan, grejen är att jag vet typ inte förrän kvällen innan om det är aktuellt att åka hem med orginalflyget eller inte
Citera
2017-06-01, 00:59
  #8
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tack för svaren!



Jag bokade faktiskt en enkelbiljett hem nu idag. Bokade med Saspoäng så kan avboka den upp till 24h innan hemresan, grejen är att jag vet typ inte förrän kvällen innan om det är aktuellt att åka hem med orginalflyget eller inte

Boka ett flyg då som är ett par dagar framåt det nuvarande så har du vet du ifall du kommer att kunna åka med det flyget eller inte.
Citera
2017-06-01, 01:07
  #9
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Boka ett flyg då som är ett par dagar framåt det nuvarande så har du vet du ifall du kommer att kunna åka med det flyget eller inte.

Yes obv =)

Orginalflyget hem är 13e Juli och nya flyget hem är 16e juli
Citera
2017-06-01, 01:10
  #10
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Yes obv =)

Orginalflyget hem är 13e Juli och nya flyget hem är 16e juli

Tänkte alltså på den nuvarande tur och retur. Du skrev att du inte visste förän kvällen innan ifall du kunde åka med orginal flyget. Eller du kanske redan bokat resa?
Citera
2017-06-01, 02:32
  #11
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Tänkte alltså på den nuvarande tur och retur. Du skrev att du inte visste förän kvällen innan ifall du kunde åka med orginal flyget. Eller du kanske redan bokat resa?

Yes, skall till Vegas och eventuellt spela en turnering under de datumen. Är jag ute ur turneringen innan orginalflyget går så tar jag första flyget (och avbokar det senare) och om jag är kvar så tar jag det andra flyget.

Har bokat båda biljetterna

Åker tillsammans med en polare, eventuellt blir det så att antingen så åker han hem själv, eller så åker jag hem själv, eller så skippar vi båda / båda åker hem. Kan det bli strul? Vi har köpt biljetterna tillsammans. Typ att bara han dyker upp och inte jag.

Mycket skumma frågor nu känner jag
Citera
2017-06-01, 10:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det är väl bara om man har checkat in bagage som någon bryr sig överhuvudtaget?
Nej utrop görs även på pax utan bagage om de är incheckade
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2844477

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback