Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 16:52
  #13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Ja, alltså jag har ju bokfört allt. Med papper och penna. I ett kollegieblock..
Jo men det är skillnad på att "bokföra" och deklarera. Gjorde du förenklat årsbokslut i deklarationen så har du ju siffrorna där och det är nog dom skattemyndigheten vill se verifikationer för.

https://www.skatteverket.se/foretago...9ee2ebf00.html

Som sagt skattemyndigheten är mycket för ordning och reda och att man har koll på sina papper, ica-kasse eller kollegieblock i all ära men jag råder dig att sätta in bokföringen i en årspärm och samla alla papper huvudbok "ditt kollegieblock", verifikationer, kontoutdrag, inventarier, moms, deklaration m.m. under olika index för att snabbt kunna ta fram uppgifterna och visa skattemyndigheterna att du åtminstone har allt dom efterfrågar på ett ställe, sedan kanske det inte är 100% enligt boken men du vet vad du har allt.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-05-31 kl. 16:55.
Citera
2017-05-31, 20:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jo men det är skillnad på att "bokföra" och deklarera. Gjorde du förenklat årsbokslut i deklarationen så har du ju siffrorna där och det är nog dom skattemyndigheten vill se verifikationer för.

https://www.skatteverket.se/foretago...9ee2ebf00.html

Som sagt skattemyndigheten är mycket för ordning och reda och att man har koll på sina papper, ica-kasse eller kollegieblock i all ära men jag råder dig att sätta in bokföringen i en årspärm och samla alla papper huvudbok "ditt kollegieblock", verifikationer, kontoutdrag, inventarier, moms, deklaration m.m. under olika index för att snabbt kunna ta fram uppgifterna och visa skattemyndigheterna att du åtminstone har allt dom efterfrågar på ett ställe, sedan kanske det inte är 100% enligt boken men du vet vad du har allt.

Jag gjorde förenklat bokslut för 2016, kommer antagligen inte kunna göra det för 2017 men ska se till att fixa till det i en årspärm. Tack för alla rekommendationer!
Citera
2017-06-01, 05:19
  #15
Medlem
Du kan även ladda ner ett gratis bokföringsprogram (jag använder chysstaC),
Ändra sedan datumet i datorns klocka.
Därefter är det bara att bokföra och skriva ut.
Citera
2017-06-21, 21:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja att ha bokföringen på papper är helt ok, så länge den är komplett med verifikationer och i kronologisk ordning, gärna insatt i en pärm med index för huvudbok, verifikationer, kontoutdrag, årsbokslut, deklaration m.m. det ser alltid trevligt ut. Att komma med allt i en Ica-kasse kan få den som gör revisionen på sämre humör.

Jag tror inte du kommer att få några större problem om du kan visa att du startat så men nu kommit på att fr.o.m. år två så behöver du hjälp av t.ex. Visma för att få mer tid över till sådant du kan. Det viktigaste är att du har ordning och reda på dina papper och kan besvara frågor som uppkommer vid revisionen.


Helt felaktigt. Den måste minst vara inbunden. Lösbladssystem är ett bokföringsbrott.
Citera
2017-06-22, 09:15
  #17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmarc
Helt felaktigt. Den måste minst vara inbunden. Lösbladssystem är ett bokföringsbrott.
Jag har aldrig bundit in några kontoutdrag, fakturor eller andra verifikationer under de 40 år jag haft företag så det måste skattemyndigheten missat i så fall...
Citera
2017-06-22, 11:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag har aldrig bundit in några kontoutdrag, fakturor eller andra verifikationer under de 40 år jag haft företag så det måste skattemyndigheten missat i så fall...

Ja exakt. Knappast förvånande att de inte brytt sig. Finns en massa grejer som är brott "på pappret", följde man alla regler till punkt och pricka skulle det knappt gå att driva ett företag - skatteverket skulle kunna sätta dit vem som helst.

Det handlar i praktiken om rimlighet i ett visst sammanhang. Enmanskonsulten som drar in några hundra papp om året och i övrigt verkar ärlig, siffrorna verkar stämma - har ordning och verifikat på allt - kan komma undan med att ha fört huvudbok i Excel (egentligen ett gigantiskt no-no) utan att skatteverkets personal ens höjer på ögonbrynen vid en slumprevision.
Citera
2022-05-06, 22:34
  #19
Medlem
Har fått en revision från skv . Har mått dåligt sedan dess.
Har en enskild firma som
Säljer online saker . Ringde en advokat eftersom detta är nytt för mig och har aldrig varit med om detta så ville jag ha tips . När jag tittar tillbaka på dessa år så har jag inte skickar kvitto på beställningar. Har bara skickat kvitto som kunden själv har skrivit att han ville ha . Pengarna är på kontot och de har jag bara använd på firman . Trodde att de deklareras utan att behöva kvitto . Advokaten säger att jag ska lägga in alla dessa så de blir betalningsbekräftelse , så de har jag hållit på med sedan dess . Nu till min fråga gör jag rätt eller kommer jag på lida av detta. Någon som har varit med om detta eller kan ge tips hur jag ska göra ?? Snälla , har mått dåligt och har inte ork till något
Citera
2022-05-07, 13:16
  #20
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara9817
Har fått en revision från skv . Har mått dåligt sedan dess.
Har en enskild firma som
Säljer online saker . Ringde en advokat eftersom detta är nytt för mig och har aldrig varit med om detta så ville jag ha tips . När jag tittar tillbaka på dessa år så har jag inte skickar kvitto på beställningar. Har bara skickat kvitto som kunden själv har skrivit att han ville ha . Pengarna är på kontot och de har jag bara använd på firman . Trodde att de deklareras utan att behöva kvitto . Advokaten säger att jag ska lägga in alla dessa så de blir betalningsbekräftelse , så de har jag hållit på med sedan dess . Nu till min fråga gör jag rätt eller kommer jag på lida av detta. Någon som har varit med om detta eller kan ge tips hur jag ska göra ?? Snälla , har mått dåligt och har inte ork till något

Detta är inte i första hand en fråga för en advokat, du behöver kontakta en person som arbetar med redovisning, en redovisningskonsult.

Ta det lugnt och arbeta metodiskt med frågan tillsammans med redovisningskonsulten så löser det sig, detta är inget stort problem
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback